• جمعه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98111107270
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک کارشناس مسائل غرب آسیا:

آمریکا به زودی از عراق خارج می شود/ فلسطین هیچ مرزی در طرح معامله قرن ندارد

آمریکا به زودی از عراق خارج می شود/ فلسطین هیچ مرزی در طرح معامله قرن ندارد

ایسنا/اصفهان یک تحلیلگر سیاسی و کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: حفظ و استمرار اسرائیل، گسترش هژمونی آمریکا در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، تسلط آمریکا بر ذخایر و منابع انرژی منطقه و مقابله و سرکوب خیزش های اسلامی مورد حمایت ایران از اهداف طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا است.

سید هادی سید افقهی صبح امروز (جمعه-۱۱ بهمن) در همایش پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان که در صدا و سیمای مرکز اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: تمام حوادثی که در منطقه غرب آسیار در حال رخ دادن است در نتیجه تقابل آمریکا با ایران است. در داخل کشور یک گفتمانی وجود دارد که ما باید مقداری سیاستمان را در برابر آمریکا نرم کنیم و هنوز بلد نیستیم با دنیا حرف بزنیم. من در پاسخ این عده می گویم ایران بلد نیست با دنیا صحبت کند یا آمریکایی ها؟

وی افزود: ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود در برابر هیلاری کلینتون شعار مهمی سر داد که هم اکنون متوجه می شویم که این شعار چقدر خطرناک است. شعار این بود که آمریکا باید در جهان در همه ابعاد اول باشد. منظور او از اول بودن این بود که آمریکا فوق قانون و قوانین بین المللی است. این شعار برای کل جهان خطرناک است.

به گزارش ایسنا، این کارشناس مسائل خاورمیانه به نقض قوانین و بد عهدی های ترامپ در عرصه جهانی اشاره کرد و گفت: آمریکا از شورای حقوق بشر، بخش فرهنگی یونسکو، معاهده زیست محیطی، معاهده منع موشک های میان برد هسته ای و برجام خارج شد. همچنین آمریکا تهدید به خروج از سازمان تجارت جهانی کرد و از پیمان "نفتا" خارج شد و حتی با متحدان اروپایی خود اعلام جنگ اقتصادی کرد. این اقدامات هنجارشکنی آشکار در عرصه جهانی است. پس چه کسی بلد نیست با دنیا مذاکره کند؟

سید افقهی ادامه داد: همین دو روز پیش ترامپ با نتانیاهو در واشینگتن دیدار کرد و بحث معامله قرن را پیش کشید. اقدام ترامپ در انتقال سفارت آمریکا از تلاویو و اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اقدامی برخلاف ۷۲ قطعنامه سازمان ملل و شورای امنیت است.

این تحلیلگر سیاسی و کارشناس مسائل غرب آسیا، گفت: طرح معامله قرنِ ترامپ برای فلسطین مرز و پایتخت در نظر نگرفته است. بر طبق این طرح نوار غزه باید کاملا خلع سلاح شود، فلسطینی ها حق داشتن فرودگاه و حتی حق امضای معاهدات بین المللی بدون اجازه اسرائیل و آمریکا ندارند. عربستان قرار است ۵۰ میلیارد دلار به فلسطینی های آواره اختصاص دهد که در واقع یک نوع حق السکوت است. مشخص است که معامله قرن طرحی یک طرفه است.

وی تصریح کرد: عربستان سعودی با اشاره آمریکا اخیرا قرآن را به زبان عبری ترجمه کرده است که در این قرآن ۳۲۰ تحریف وجود دارد.

سید افقهی افزود: آمریکا برای تحقق طرح خاورمیانه بزررگ ۵ هدف را دنبال می کند. یکی از این هدف ها تجزیه کشورهای منطقه بر اساس دین، مذهب و نژاد است. همچنین حفظ و استمرار اسرائیل، گسترش هژمونی آمریکا در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، تسلط آمریکا بر ذخایر و منابع انرژی منطقه و مقابله و سرکوب خیزش های اسلامی مورد حمایت ایران از دیگر اهداف طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: آمریکا برای تحقق همین اهداف بود که سردار سلیمانی را به شهادت رساند. سردار سلیمانی یک شخصیت فرهنگی، مکتبی و دیپلماتی عالی رتبه در جهان بود که نگذاشته بود اهداف آمریکا در خاورمیانه عملی شود. او همان طور که بارها اعلام کرده بود قصد داشت پرچم اسلام را بر فراز کاخ سفید به اهتزاز در آورد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه آمریکا در اطراف ایران ۴۸ پایگاه نظامی دارد که تمام این پایگاه ها در تیر رس کشورمان است، گفت: ایران اسلامی طرح صلح هرمز را به کشورهای منطقه ارائه داد که با کارشکنی آمریکا این کشورها جواب مثبتی به این طرح ندادند.

سید افقهی اظهار کرد: با توجه به ۱۲ شرط پمپئو- وزیر امور خارجه آمریکا آیا دیگر می توان با آمریکا به مذاکره نشست؟ برای مثال یکی از این شروط ۱۲ گانه این است که ایران به طور کامل برنامه موشکی خود را متوقف کند و تنها موشک هایی با برد ۳۰۰ کیلومتر داشته باشد. همچنین ایران باید دست از حمایت گروه های مقاومت مانند حزب الله بردارد و به حاکمیت عراق احترام بگذارد. چقدر این خواسته ها و شروط آمریکا خنده دار است. ما باید به حاکمیت عراق احترام بگذاریم یا شما که عراق را اشغال کردید و هم اکنون چند پایگاه نظامی در این کشور دارید؟

وی افزود: آمریکا با به شهادت رساندن سردار سلیمانی و همرزمانش در واقع خروج خودش از عراق را تسریع کرد چرا که بلافاصله پارلمان عراق حضور نیروهای آمریکایی در کشورشان را غیرقانونی اعلام کرد و رای بر خروج این نیروها داد. همان طور که دیدید چند روز پیش هواپیمای برخی از نخبگان سازمان سیا با تیر غیب در افغانستان سقوط کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، گفت: حضور ایران در عراق برای مبارزه با داعش و حفظ منافع ملی بود. اگر ایران در خط مقدم مبارزه با داعش نبود هم اکنون این نیروی خبیث وارد ایران شده بود و به جنایت دست می زد.

سید افقهی خاطرنشان کرد: کسانی که طرفدار مذاکره با آمریکا هستند استدلال می کنند که اگر مذاکره نکنیم جنگ می شود و هزینه جنگ از مذاکره بیشتر است. این افراد اشتباه می کنند و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند "هیچ جنگی با آمریکا به وقوع نمی پیوندد". ترامپ هم اکنون در موقعیتی نیست که بتواند یک جنگ سراسری با ایران آغاز کند و جنگ نیابتی هم نمی تواند با ایران کند چرا که عربستان سعودی هم اکنون در یمن گرفتار شده است و مرتب شکست می خورد.

وی افزود: بر فرض که این ۱۲ شرط را پذیرفتیم و با ترامپ مذاکره کردیم و برجام دیگری امضا کنیم. چه تضمینی وجود دارد که ترامپ این توافق را هم پاره نکند؟ مشکل ما فقط تحریم ها نیست بلکه باید جلوی فساد را در کشور بگیریم و سیستم اقتصادی مان را سرو سامان دهیم. پس باید متکی به خودمان باشیم و از فکر مذاکره با آمریکا بیرون بیاییم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: در عراق طرح آمریکا شکست خورده است و هم اکنون حضور استکبار جهانی در عراق تجاوز کارانه است. سوریه هم که آزاد شده و تنها اِدلب غربی در دست تروریست ها است که این ناحیه هم به زوی آزاد می شود. بنابراین تمام اهداف آمریکا در منطقه شکست خورده است و به زودی شاهد خواهیم بود که آمریکا از عراق و دیگر مناطق بیرون خواهد رفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha