دکتر محمدحسین امید صبح پنجشنبه ١٧ بهمن در جمع خبرنگاران بیان کرد: دولت برای ساختمانهای دولتی و خصوصی که در مواردی مانند اعتراضات دچار آسیب میشوند اعتباراتی پیشبینی کرده که متاسفانه برای ساختمان آموزشی جهاددانشگاهی شیراز تاکنون اعتباری تخصیص داده نشده است.
او افزود: با همت مجموعه جهاددانشگاهی استان فارس، مرکز علمی کاربردی خوب و مجهزی راهاندازی شده و ما نیز در جریان سفر به این کلانشهر از این ساختمان بازدید کردیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با ابراز امیدواری از اینکه مرکز فوق در نیمسال دوم ٩٨-٩٩ مجددا در دسترس دانشجویان قرار گیرد، گفت: هماکنون بخشی از طبقات فوقانی این ساختمان آماده شده است.
امید خاطرنشان کرد: در حال پیگیری هستیم تا کمکهای دولتی برای بازسازی این ساختمان اختصاص یابد.
او به هفتمین جشنواره درون دانشگاهی حرکت ویژه واحدها و مراکز علمی کاربردی کشور که امروز اختتامیه آن برگزار شد نیز اشاره و اضافه کرد: قرار بود این جشنواره در آبانماه برگزار شود اما به دلیل حوادثی که در این ماه حادث شد، به تاخیر افتاد.
او با بیان اینکه بیش از ٨٠٠ اثر در ١١ حوزه از جمله انجمن علمی، کارافرینی، نشریات دانشجویی و ثبت اختراع توسط این دانشجویان به جشنواره فوق ارسال شد، گفت: در این جشنواره از ٣٣ اثر منتخب یعنی در هر حوزه، ٣ اثر تقدیر خواهد شد همچنین ٢٢ اثر شایسته تقدیر شدهاند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: در حاشیه این جشنواره از دانشجویان برتر دانشگاه علمی کاربردی با شاخصهای تعریفی معدل و امور علمی و تحقیقاتی تقدیر خواهد شد.
امید همچنین با اشاره به دستاوردها و آثار دانشجویان دانشگاههای علمی کاربردی کشور که در حاشیه هفتیمن جشنواره درون دانشگاهی حرکت در قالب یک نمایشگاه معرض دید علاقمندان گذاشته شده، گفت: اگر دستگاههای ذی ربط از دستاوردهای دانشجویان حمایت کنند، میتوان خدمات خوبی توسط دانشجویان به جامعه ارائه داد.
او تصریح کرد: دانشجویان برای پیاده سازی محصول خود نیاز به حمایت مادی و معنوی دارند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از برگزاری آزمونهای متمرکز سراسری جامع برای نخستین بار در نیمسال تحصیلی مهرماه امسال در این دانشگاه خبر داد و گفت: این مهم در گذشته به صورت آزمایشی در نیمسال ٩٧-٩٨ به میزبانی استان البرز برگزار شد و پس از آن در شش استان دیگر هم اجرایی شد و در نیمسالی که گذشت همه مراکز دانشگاهی ما تجربه برگزاری این آزمون در دروس را کسب کردند.
امید ادامه داد: برای تمام آزمونها ٣٠ عنوان منابع معرفی شده، در حالی که سرفصلها مشخص است اما برای کمک به مدرسین و دانشجویان این منابع در اختیار آنها قرار گرفته است.
او همچنین اعلام کرد که مدرسین علاقمند میتوانند برای واحدهایی که سالها تدریس کردهاند، با همکاری مرکز نشر دانشگاهی کتاب به چاپ برسانند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور، اعلام سریع نتایج را یکی از مهمترین ویژگیهای این آزمونها عنوان کرد.
امید همچنین با بیان اینکه در مراکز علمی کاربردی بیش از ١٥٠ مرکز نوآوری تشکیل شده تا دانشجویان، مدرسین و صاحبان ایده برای تجاری سازی کسب و کارهای متناسب با ایدههای خود هم افزایی داشته باشند، گفت: در بعضی استان کلینیک مشاوره کارآفرینی هم راهاندازی شده است.
او اظهار کرد: در صورت ثبت شرکت توسط دانشجویان علاقمند، وام ٥٠ میلیون تومانی با کارمزد ٢ درصد برای راهاندازی کسب و کار اعطاء میشود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور همچنین ایدههای برتر را به مراجع حمایتی برای جذب سرمایه گذار معرفی میکنیم و البته همه تلاشها باید معطوف به جذب سرمایه گذار باشد.
امید به فراهم شدن شرایط تحصیل سربازان باهمکاری ستاد نیروهای مسلح هم اشاره و خاطرنشان کرد: این ایده از سال ٩٥ دنبال شده تا سربازان بتوانند در دورههای کوتاه مدت پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی تحصیل کنند.
او ادامه داد: این موضوع از روز شنبه ١٩ بهمن اعلام سراسری میشود و در نیمسال دوم ١١ گروه از دورههای پودمانی که منجر به دورههای مقطع دار میشود پذیرش سرباز دانشجو خواهند داشت.در استان فارس هم مرکز نیروی انتظامی این کار را به عهده گرفته است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: سربازان علاقمند به شرکت در دورههای پودمانی پس از اتمام دوره خدمت، امکان ورود به مقاطع دیگر هم دارند. تحصیل در دورههای پودمانی برای همه علاقمندان امکانپذیر است.
امید همچنین با اشاره به تعطیلی همه مراکز دولتی دانشگاه جامع علمی کاربردی از شهریورماه امسال، گفت: تمام مراکز دولتی این دانشگاه و دانشجویان این واحدها به مراکز معین منتقل شدند.
او اضافه کرد: ماموریتهای مختلفی برای دانشگاهها تعریف شده و دانشگاه جامع علمی کاربردی از ابتدا رویکرد کارآفرینی و مهارت محوری را در پیش گرفته و ماموریتی در خصوص مرزهای دانش نداشته و قصدی هم در این باره ندارد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور همچنین اعلام کرد که نزدیک به ۱۰۰ رشته این دانشگاه از نیمسال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ دیگر پذیرش دانشجو نخواهند داشت و از دستور کار دانشگاه خارج میشوند.
امید همچنین در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره حرکت با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارائه شده بود، گفت: در پایان ۳۳ اثر در ۱۱ حوزه موفق به کسب رتبه شدند.
او با بیان اینکه برگزاری جشنواره های حرکت سکویی برای پرواز دانشجویان است، خاطرنشان کرد: در دانشگاه علمی کاربردی به دنبال تربیت کارمند نیستیم، بلکه هدف اصلی ما تربیت کارفرما است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه کرد: دانشگاه ما به دنبال این است دانش آموختهای تربیت کند تا پس از فارغ التحصیلی کار راه اندازی کرده و چند نفر دیگر را مشغول به کار کنند.
امید تاکید کرد: در دانشگاه علمی کابردی معتقدیم دانشجو باید به دولت کمک کند و با مدرسان کار کشته و خبره که در دانشگاه فعال هستند ایده های آنان را در تمام زمینه ها به سمت تجاری شدن سوق دهند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه علمی کابردی فعال است، گفت: در مراکز علمی کاربردی خوشه شغلی تعریف می شود تا در هر خوشه شغلی کشور متخصص تربیت شود و به سمت تخصصی شدن دانشگاه حرکت کنیم.
امید با بیان اینکه بازنگری رشته ها در دست اقدام است و هر رشته ای که مورد استقبال نباشد حذف و رشته دیگری جایگزین میکنیم، گفت: بیش از ۷۵ درصد دانش آموختگان ما شاغل بوده و حدود ۴۰ درصد آنان در رشته هایی که تحصیل کردهاند شاغل هستند که باید این عدد را بالاتر برده و به ۱۰۰ درصد افزایش دهیم.
وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ مرکز نوآوری در دانشگاه علمی و کاربردی فعال است که درخواست ما از دانشجویان این است با توجه به تسهیلاتی که پیش بینی شده به سمت راه اندازی کسب و کار باشند. همچنین مراکز مشاوره کارآفرینی در اختیار دانشجویان است تا از این فرصت و ظرفیت استفاده کرده و ایده های خود را تجاری کنند.
انتهای پیام
نظرات