• شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۷:۱۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 98111913990
  • خبرنگار : 71451

به یاد مرحوم هادی نخعی در روز شمار «طبس تا سنندج»

به یاد مرحوم هادی نخعی در روز شمار «طبس تا سنندج»

«طبس تا سنندج؛ تهاجم‌ها و بحران‌های دوران گذار» عنوان جلد دوم از کتاب هفتم مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که جدیدا شایسته تقدیر سی و هفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

بهگزارش ایسنا، آثار برگزیده و شایسته تقدیر سی و هفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به تفکیک اعلام شدند. بر همین اساس، در حوزه علوم نظامی کتاب «روزشمار جنگ ایران و عراق: کتاب هفتم، ج ۲: طبس تا سنندج، تهاجم‌ها و بحران‌های دوران گذر (اردیبهشت ۱۳۹۵)»، تألیف مرحوم هادی نخعی که توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ۱۳۹۷ منتشرشده است شایسته تقدیر قرار گفت.

«طبس تا سنندج؛ تهاجم‌ها و بحران‌های دوران گذار» عنوان جلد دوم از کتاب هفتم مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که شامل وقایع مربوط به ۳۱ روز از دوران جنگ ایران و عراق یعنی دوره زمانی ۱۳۵۹/۲/۱ تا ۱۳۵۹/۲/۳۱ است و درمجموع شامل ۵۴۹ گزارش درباره جنگ و موضوعات مربوط به آن می‌باشد. عنوان جلد اول کتاب هفتم «قطع رابطه آمریکا با ایران» است.

کتاب «طبس تا سنندج، تهاجم‌ها و بحران‌های دوران گذر» به‌مرور مقطع مهم و دوران‌ساز اردیبهشت ۱۳۵۹ اختصاص دارد. در این ماه چند تحول مهم رخ‌داده است که هرکدام می‌تواند نقطه عطفی در حیات نظام جدید به‌ شمار آید؛ ازجمله: عملیات شکست‌خورده آمریکا در طبس، وقایع دانشگاه‌ها که منجر به تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی شد و تغییر اساسی وضعیت سنندج بعد از حدود یک ماه درگیری مسلحانه. همچنین علاوه بر سه موضوع یادشده، روند مهم‌ترین موضوعات مربوط به درگیری‌ها، مشکلات و بحران‌های عدیده داخلی و خارجی کشور، بررسی‌شده است.

نویسنده کتاب مرحوم دکتر هادی نخعی است. وی در دهه ۶۰ از اعضای دفتر سیاسی سپاه بود که بعد از پایان دفاع مقدس، به همراه تنی چند از فعالان عرصه ایثار و شهادت، دفتر مطالعات و تحقیقات جنگ را بنیان‌گذاری کرد و نقش بی‌نظیری در روایت تاریخ دفاع مقدس داشت.

دکتر هادی نخعی در ۱۹ آذر سال ۱۳۹۵ پس از تحمل سه سال رنج بیماری به‌سوی حق و یاران سفرکرده خویش شتافت.

زنده‌یاد نخعی همچنین مبدع عنوان «راوی» برای افرادی بود که از دفتر سیاسی سپاه به جبهه‌ها اعزام می‌شدند و با همراهی فرماندهان با استفاده از ضبط‌ صوت جزئیات تاریخی جنگ را ثبت و ضبط می‌کردند.

تدوین گزارش و تبیین وقایع در بولتن‌ها و تهیه کتاب‌های قابل‌انتشار در سطح مردم که قوت اصلی جنگ بودند، ازجمله اقدامات مرحوم نخعی در اوایل دوران جنگ بود. وی روایت عملیات‌های انجام‌شده در جنگ تحمیلی را از همان هنگام جنگ تحمیلی شروع کرد اما پس از مدتی خود نیز به‌عنوان نیروی اعزامی دفتر سیاسی در قرارگاه کربلا که آن موقع، قرارگاه مرکزی و اصلی فرماندهی و هدایت عملیات بود برای حضور میدانی در عملیات رمضان، راهی جنوب شد تا صحنه نبرد و فعالیت راویان جنگ را از نزدیک ببیند.

دکتر نخعی در به سامان رساندن نتایج گزارش راویان و انتشار آثار مرکز از طریق روشمندی و مفهوم بندی وقایع، نقش بی‌بدیل و تعیین‌کننده‌ای داشت. رویکرد او بسیار جدی و به‌دوراز احساس، غیر صنفی و غیر تبلیغاتی بود. ازاین‌رو نسبت به تحریف تاریخ، حساسیت فراوانی نشان می‌داد و نگاهش به تاریخ وقایع، فرا سازمانی بود.

این روزنامه‌نگار و پژوهشگر، آثار پژوهشی ارزشمندی به جامعه فرهنگی و علمی کشور تقدیم کرده است که ازجمله آن تألیف «خرمشهر در جنگ طولانی»، «پیدایش نظام جدید»، «هجوم سراسری»، «بحران در خوزستان»، «در تدارک عملیات سرنوشت‌ساز»، «گذری بر دو سال جنگ»، «توسعه روابط با قدرت‌های آسیایی»، «تجدید رابطه آمریکا و عراق»، «قطع رابطه آمریکا با ایران» و «پنجاه سال جنبش دانشجویی ایران؛ پیدایش، گسترش، افول از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۵۹» می‌باشد. البته با توجه به فیش‌برداری‌ها و نگارش‌های مستمر دکتر نخعی، قطعاً در صورت قید حیات، آثار دیگری از وی منتشر خواهد که ازجمله آن‌ها می‌توان به کتاب «روزشمار جنگ ایران و عراق: کتاب هفتم، ج ۲: طبس تا سنندج، تهاجم‌ها و بحران‌های دوران گذر (اردیبهشت ۱۳۹۵)» اشاره کرد.

دکتر هادی نخعی با پایان یافتن جنگ، پس از ادامه تحصیل و فارغ‌التحصیل دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران، ضمن متعهد دانستن خود به اتمام پروژه تدوین و نگارش مجموعه کتب روزشمار جنگ به محیط‌های فرهنگی، پژوهشی و دانشگاهی بازگشت و در دانشگاه امیرکبیر مشغول به خدمت شد. وی همچنین مدیرکلی اجتماعی وزارت کشور و دبیری سیاسی روزنامه بیان را در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha