• شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98112619119
  • خبرنگار : 71616

آغاز کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو

مالیات، دلالان خودرو را فراری داد

مالیات، دلالان خودرو را فراری داد

در بودجه ۹۹ تصمیم گرفته شده که خرید و فروش خودرو مشمول مالیات شود. همین موضوع سبب شده سرمایه‌گذاران این بازار که مدتی است به بازار هجوم آورده و گرانی‌ها را هم رقم زده‌اند، از اجرایی شدن این قانون و پرداخت مالیات‌های سنگین نگران شده‌ و خودروهای انبار کرده خود را وارد بازار کنند که با این کار آن‌ها، التهاب بازار کم شده و قیمت‌ها کاهش یافته‌ است.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در رابطه با علت کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو پس از روند صعودی اخیر با اعلام مطلب بالا به ایسنا گفت: اینکه قیمت‌ها کاهشی‌اند، عمدتا به دلیل تصمیم گرفته شده در بودجه ۱۳۹۹ است که پیش‌بینی شده برای خرید و فروش خودرو مالیات اخذ شود. چند ماه است که سرمایه‌گذاران برای خرید خودرو هجوم آورده‌اند و اکنون که متوجه شده‌اند ممکن است دولت مالیات کلانی از آن‌ها دریافت کنند، نگران شده و در نتیجه خودروهای در انبار ذخیره شده را به بازار عرضه کرده‌اند.

وی ادامه داد: همزمان با این موضوع، با عرضه روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه هریک از خودروسازان بزرگ به بازار، قیمت‌ها کاهشی شده‌اند. البته همانطور که پیش از این نیز پیشنهاد داده‌ایم، بهترین راه این است که قیمت‌ها تک نرخی شود تا رانت از بین برود. زمانی که حجم نقدینگی و اختلاف قیمت ۲۵ تا ۶۰ میلیونی قیمت درب کارخانه و بازار زمینه‌های ایجاد تقاضای کاذب و سوداگرانه را به شدت افزایش داده که سبب جذابیت سرمایه‌گذاری و ایجاد دلالی‌ دراین بازار می‌شود.

نعمت‌بخش خاطرنشان کرد: تنها راه این است که خودرو در حاشیه بازار فروخته شود؛ یعنی در موقع فروش قیمت اعلام نشود و در زمان تحویل، قیمت خودرو به نرخ حاشیه بازار تعیین شود. زمانی که دلالی‌ها از بین برود و خودروهای انبار شده عرضه شود، خودروسازان هم با نبود قیمت‌های دستوری متحمل زیان نمی‌شوند. دلال‌ها نیز که از قیمت‌های حاشیه بازار سودی نصیب‌شان نشود، از این بازار کنار می‌روند، بنابراین تقاضا واقعی و متعادل شده و به تدریج قیمت‌ها هم کاهش یافته و تعادلی می‌شود.

به گزارش ایسنا، بررسی بازار نشان می‌دهد که قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی طی یکی دو روز اخیر از شیب صعودی خود برگشته و روند نزولی به خود گرفته است.

براین اساس قیمت‌ خودرو در بازار امروز نسبت به دو هفته گذشته به طور متوسط در پرتیراژهای گروه سایپا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته‌ است.

قیمت پراید ۱۱۱ از ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۶۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. کمترین کاهش قیمت نیز مربوط به تیبا بوده که از ۷۶ میلیون تومان به ۷۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

بیشترین کاهش قیمت در این گروه خودرویی مربوط به ساینا بوده است که از ۷۹ میلیون تومان در اوج به ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده  است.  

اما در محصولات گروه خودروسازی ایران‌خودرو نیز کاهش قیمت‌ها بیشتر از محصولات سایپا و اکثرا در حدود شش میلیون تومان بوده است. بیشترین کاهش مربوط به خودرو دنا با هفت میلیون تومان کاهش و کمترین آن  مختص خودرو رانا با سه میلیون تومان کاهش بوده است.

پرتقاضاترین خودروهای این گروه همچون سمند LX  شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو پارس، ۲۰۶ صندوقدار تیپ۲ و تیپ۵ آن هریک شش میلیون تومان و ۲۰۷ صندوقدار پنج میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۱۱-۲۶ ۱۶:۲۵

تولید خودرو رو زیاد کن آب گل آلود شد دنبال ماهی گرفتنی ؟ مالیات هم میاد رو قیمت خودرو باز گرون میشه کار رو به کجاها کشوندید ؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۲۶ ۱۶:۴۵

خودرو باید خیلی آسان از تولید کارخانه به دست مصرف کننده واقعی برسد... بهترین راه وضع مالیات سنگین برای فروش بیش از 1 خودرو در اولین سال استفاده از خودرو است... دلالان باید به طور کامل از چرخه بین تولید کننده و مصرف کننده واقعی حذف شوند؛ بهترین راه کنترل حساب ها و وضع مالیات سنگین بر خرید و فروش دلالان است... همه خانوارها با بیش از یک خودرو بابت هر خودروی مازاد بر یک دستگاه باید مالیات به صورت تصاعد هندسی بدهند... خودرو باید از کالای سرمایه ای و تجملی به کالای مصرفی با استفاده بسیار بهینه تبدیل شود... مهرداد رادمهر --- فرزند کوچک ایران بانو

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۲۶ ۱۷:۱۳

مگه قبلا دلالی نبود باید تولید رو زیاد کنن چرا مالیات بگیرن ....

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۲۶ ۱۸:۵۵

کاشکی انحصار برداشته بشه تا ببینیم چطور التماس میکنید برای فروش خودروهای بنجولتان

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۲۶ ۱۹:۴۳

خیلی هم شلوغش نکنین.. مگه نهایتاً ماشین را کی می فروشه... دلاله دیگه... یک کم بد نیست سرمون را از زیر برف بیاریم بیرون!

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۲۶ ۲۰:۴۵

دوستان راهنمایی کنید، خودرو های چینی دست دوم بازار بعد‌عید گرون میشه یا ارزون تر؟