• چهارشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98113022400
  • منبع : نمایندگی مرکزی

معاون دانشگاه اراک:

دانشگاه‌ها شق‌القمر کرده‌اند/مجلس به افزایش کیفیت علم بیندیشد

دانشگاه‌ها شق‌القمر کرده‌اند/مجلس به افزایش کیفیت علم بیندیشد

ایسنا/مرکزی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه اراک گفت: دانشگاه های ایران بواسطه دستاوردهای پژوهشی و رشد علمی که با میزان بودجه دریافتی شان حاصل کرده اند در واقع شق‌القمر کرده اند و اینهمه پیشرفت علمی در حالی صورت گرفته که کمتر از نیم درصد بودجه ناخالص ملی به پژوهش اختصاص می یابد.

علیرضا بهرامی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص مطالبات دانشگاهیان از مجلس، با بیان اینکه کار مجلس قانونگزاری است و حق دخالت در امور اجرایی را ندارد، افزود: نماینده باید تصمیم ملی بگیرد، اما نگاه منطقه ای داشته باشد.

وی اظهار کرد: بزرگترین ظلمی که به آموزش عالی شده توسط نمایندگان مجلس صورت گرفته است و رد پای تمامی آنها را می توان در تاسیس دانشگاه های بی کیفیت در حوزه انتخابیه خودشان دید. آنها از این فرصت به عنوان یک رانت استفاده کرده و با لابی گری یک دانشگاه را به شهری کوچک یا حتی روستا برده اند و حال، این دانشگاه با مشکلات بسیاری مواجه شده است، نه دانشجو دارد و نه می تواند به کارکنان و اعضای هیات علمی اش حقوق بدهد و در واقع گرفتار شده است.  

بهرامی در ادامه با بیان اینکه نمایندگان باید نسبت به اجرای آمایش سرزمینی آموزش عالی تلاش کنند و از کمیت دانشگاه ها جلوگیری کرده و به افزایش کیفیت علم و دانشگاه بپردازند، خواستار عدم سنگ اندازی نمایندگان در حوزه اجرا و انجام سند آمایش سرزمینی آموزش عالی شد و گفت: بزرگترین سد راه در این راستا نمایندگان هستند چراکه حس می کنند اگر دانشگاهی در یک شهر کوچک جمع آوری شود جایگاه آنها آسیب می بیند.

وی همچنین خواستار توجه نمایندگان مجلس به معیشت دانشگاهیان از خدمه تا اعضای هیات علمی و کارکنان شد و گفت: بسیاری از اعضای هیات علمی در سال 97 مهاجرت کرده اند چراکه در کشوری مثل قطر عضو هیات علمی حداقل حقوق را که معادل ماهی 7 هزار دلار است می گیرد که به پول ایران اگر با دلار 10 هزار تومانی هم حساب کنیم 70 میلیون تومان درآمد خواهد داشت، پس ترجیح می دهد مهاجرت کند، از طرفی تفاوت بودجه دانشگاه های کشور ما با دیگر کشورها مسئله مهمی است. بودجه یک دانشگاه مثل استنفورد یا آکسفورد در سال 2018 معادل 24000 منیلیارد تومان بوده در حالی که بودجه کل وزارت علوم در سال 2019 نزدیک به 13000 میلیارد تومان بوده است.

بهرامی اظهار کرد: به اعتقاد بنده می توان گفت دانشگاه های ایران بواسطه دستاوردهای پژوهشی و رشد علمی که با میزان بودجه دریافتی شان حاصل کرده اند در واقع شق‌القمر کرده اند و اینهمه پیشرفت علمی در حالی صورت گرفته که کمتر از نیم درصد بودجه ناخالص ملی به پژوهش اختصاص می یابد در حالی که در کشورهای پیشرفته این میزان معادل 4 درصد است، لذا دانشگاه ها در حوزه تولید علم با چالش های بسیاری مواجهند.

وی خواستار نگاه ویژه مجلس به بودجه پژوهشی دانشگاه ها شد و افزود: حقوق اعضای هیئت علمی که در دانشگاه‌های وزارت علوم تدریس می‌کنند با حقوق اعضای هیئت علمی که در همان رشته و مرتبه در دانشگاه‌های علوم پزشکی تدریس می‌کنند، متفاوت و در مواردی بسیار پایین تر است بر این اساس، وزارت علوم به دنبال همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی با علوم پایه های وزارت بهداشت است.

بهرامی با بیان اینکه این مطالبه در مجلس مسکوت مانده است، عدم تحقق این مهم را مایه دلسردی اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی دانست و گفت: این در حالی است که پیشرفت های قابل توجهی در علومی مثل نانو و علوم فضایی در دانشگاه های دولتی با همکاری وزارت دفاع و ارتش و دیگر نهادهای نظامی انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی قوانین مورد نیاز برای رفع مشکلات موجود، اجرایی نمی شود و برخی وجود ندارند، افزود: تلاش نمایندگان باید مبتنی بر افزایش بودجه های پژوهشی و توسعه مهارت آموزی در دانشگاه ها در کنار علم آموزی و مباحث نظری بوده و برطرف کردن نیاز جامعه به شکل منطقه ای و ملی توسط دانشگاه ها باید مطالبه مجلس از دانشگاه ها باشد.

بهرامی بر تلاش دانشگاهیان در راستای تحقق حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید کرد و افزود: این رویکرد به این دلیل است که دانشگاهیان ملی فکر می کنند نه قشری. دانشگاهیان به فکر ارکان نظام هستند و حضور آنها در انتخابات پیش رو نیز قابل توجه خواهد بود چرا که معتقدیم انتخاب درست باعث تدوین قوانین درست خواهد شد و تک تک مردم ایران باید به این جمله که مجلس در راس امور است اعتقاد داشته باشند تا بتوانند نمایندگانی را که از صلاحیت و اعتقاد لازم برخوردارند راهی مجلس کنند.

وی با بیان اینکه نماینده ای که هزینه میلیاردی برای ورود به مجلس صرف می کند از ویژگی اصلح بودن برخوردار نیست، گفت: یک نماینده در طول 4 سال 400 میلیون تومان درآمد دارد و کسی که میلیاردی هزینه تبلیغ می کند باید مابقی هزینه تبلیغاتش را از طریق رانت به دست بیاورد پس صلاحیت حضور در مجلس را ندارد.

بهرامی با بیان اینکه یک نماینده اصلح باید قانون اساسی را به خوبی مطالعه کرده باشد و آنرا بداند، اعتقاد راسخ به توسعه و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی و در واقع اعتقاد به اسلامیت و جمهوریت را از ویژگی های نماینده اصلح دانست و گفت: سوابق خوب و خوشنامی به لحاظ مدیریتی و تخصص، برخورداری از تحصیلات کافی و آگاهی نسبت به مباحثی که در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد، تلاش برای توسعه اقتصادی و توسعه خودکفایی کشور، دغدغه مندی برای تدوین قوانین تسهیل کننده کسب و کار و توسعه اشتغال که قطعا به کاهش ناهنجاری های اجتماعی می انجامد و توجه به منافع نظام به جای منافع فردی از دیگر ویژگی های یک نماینده شایسته است.

وی تاکید کرد: نماینده اصلح کسی است که امیدواری را در عرصه اخلاق اسلامی و انسانی ترویج کرده و در تصمیم گیری ها نگاه ملی با تاکید بر منطقه اش داشته باشد و در راستای تصویب قوانینی که به افزایش کیفیت علم در دانشگاه ها و جلوگیری از افزایش کمی دانشگاه ها می انجامد بکوشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha