• یکشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۸:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98120403296

دبیر جشنواره تئاتر تک‌نفره مونوراز خبر داد؛

راه‌یابی 12 اثر به بخش نهایی جشنواره تئاتر مونوراز

راه‌یابی 12 اثر به بخش نهایی جشنواره تئاتر مونوراز

ایسنا/خراسان رضوی دبیر جشنواره تئاتر تک‌نفره مونوراز گفت: در مجموع، ۱۲ اثر به بخش نهایی جشنواره راه پیدا کردند؛ هم‌چنین دو نمایش به‌صورت میهمان و ۱۴ نمایش که کارهایی تک‌نفره و مونولوگ انجام می‌دهند، اجرا خواهند شد.

مهدی خادمی در نشست خبری اولین جشنواره تئاتر دانشجویی تک‌نفره با عنوان مونوزار که امروز یکشنبه چهارم اسفندماه 98 برگزار شد، در ارتباط با تعداد آثار ارسال شده به جشنواره، عنوان کرد: از زمان شروع مهلت ارسال آثار، ۵۴ متن به دبیرخانه جشنواره مستقر در دانشگاه ارسال شد و پس از بازخوانی، ۳۰ متن انتخاب و تمرین شد و در مرحله بازبینی توسط اساتید، در مجموع ۱۲ اثر به بخش مسابقه و نهایی جشنواره راه پیدا کردند. هم‌چنین دو نمایش به‌صورت میهمان و ۱۴ نمایش که کارهایی تک‌نفره و مونولوگ انجام می‌دهند؛ اجرا خواهند شد.

وی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگ و هنر یک خراسان رضوی، به عنوان تنها دانشگاهی است که در استان و در منطقه ۹، رشته‌های هنری را با سابقه درخشان دارد و این جشنواره برای اولین بار در استان، توسط این دانشگاه برگزار خواهد شد. این جشنواره، یک جشن دانشجویی‌ است و به عنوان اولین دوره از جشنواره، امسال تنها پذیرای دانشجویان رشته تئاتر و سینمای دانشگاه فرهنگ‌وهنر یک است.

دبیر جشنواره تئاتر تک‌نفره مونوراز با بیان این که داوران بخش نهایی جشنواره، رضا صابری، محمد مداح حسینی و ریحانه سلامت خواهند بود، اضافه کرد: هدف از این جشنواره این است که دانشجوی این رشته بتوانند دست به تولید بزند و آموخته‌های خود را عملیاتی کند.

خادمی در خصوص برنامه‌هایی برای آثار برگزیده پس از برگزاری جشنواره، گفت: در نظر داریم تا دو آثار برگزیده را در سطح مشهد اجرا کرده و در صورت امکان با رایزنی‌های انجام گرفته، به جشنواره فجر ارسال کنیم.

در ادامه دکتر اکرم السادات زعفری‌نژاد، رئیس هیئت امنای مرکز علمی کاربردی فرهنگ‌وهنر حوزه یک، در خصوص سابقه این دانشگاه خاطرنشان کرد: ما دانشگاه نیستیم؛ ما مرکز آموزش عالی هستیم و ماموریت‌مان از سال ۸۲ صنعت تصویر بوده است. در عرصه سینما و هنرهای تجسمی، بازیگری و تئاتر شروع به فعالیت کردیم و رشته بازیگری و تئاتر بالغ بر چهارسال است که اضافه شده و اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که بچه‌ها می‌توانند کار گروهی انجام دهند و رشته‌هایی را در خود پرورانده‌اند تا بتوانند بازار و صنعت را در کنار علم قرار دهند.

وی ادامه داد: ما برای دانشجویان این فضا را فراهم کردیم که اول بتوانند درون‌دانشگاهی فعالیت کنند و ثانیا در جشنواره‌های بعدی نیز که ان‌شاءالله پس از این در راه خواهد بود، شرکت کنند.

همچنین سید رضا سیف، رئیس اداره حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و فناوری دانشگاه علمی کاربردی خراسان رضوی در ارتباط با عدم توجه کافی به این‌گونه دانشگاه‌ها، اظهار کرد: امروز در دانشگاه‌ها اتفاق عجیبی افتاده و جامعه عطشی برای ورود به دانشگاه ندارد و علت آن است که بازار کار، روی خوشی به فارغ‌التحصیلان این جنس از دانشگاه‌ها نشان نداده است.

وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی را باید دانشگاهی مظلوم دانست؛ چرا که متاسفانه جامعه ما بسیار درگیر نام است و همه تمایل داشتند تا به دانشگاه‌هایی با نام‌های معروف‌تر بروند. امروز دانشگاه در بیش از ۲۵ سال فعالیت خود، نشان داده‌ که می‌تواند حلقه اتصال خیلی خوبی بین بازار کار و رشته‌های دانش‌محور باشد و امروز در دانشگاه فرهنگ و هنر دانشجویانی خلاق پرورش می‌یابند که در دوران دانشجویی و پس از پایان دانشگاه، می‌توانند برای خود و دیگران کارآفرینی کنند.

در ادامه یوسف رمضانی، رئیس دانشگاه فرهنگ و هنر یک خراسان رضوی اظهار کرد: من هنری نیستم؛ اما همیشه حامی هنری‌ها و جشنواره‌های این چنینی بوده‌ام. جشنواره‌ها و حرکت‌های این چنینی، نیاز جامعه امروز ماست و جامعه را از خمودگی خاص خود خارج می‌کند.

همچنین حمیدرضا آذرباد، مدیر اداره فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی بیان کرد: دانشگاه جامع کاربردی ۴۱ مرکز آموزش دارد که حدودا ۲۵ هزار و ۴۰۰ و اندی دانشجو در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند و در بین این تعداد، از مرکز آموزش عالی فرهنگ و هنر یک می‌توان به عنوان فعال‌ترین مرکز یاد کرد.

وی تشریح کرد:این جشنواره، اولین جشنواره تک‌نفره در استان و به صورت اجراهای تک نفره و مونولوگ است؛ اما چون کار تئاتر، کاری گروهی است و عوامل دیگری چون کارگردان، نویسنده، طراح لباس و صحنه و... در آن حضور دارند؛ کاری تک نفره‌ نبوده و تیمی است. هم‌چنین تماشای تئاترهای اجرایی در این جشنواره رایگان است.

در حالی که قرار بود نمایش‌های برگزیده جشنواره تئاتر دانشجویی مونوراز در تاریخ پنجم، ششم و هفتم اسفند ماه اجرا شوند، اما پیرو دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیلی کلیه فعالیت‌های نمایشی در سراسر کشور تا پایان هفته و طبق اعلام مسئولان دانشگاه فرهنگ و هنر واحد یک خراسان رضوی، جشنواره تئاتر دانشجویی تک‌نفره مونوراز در این تاریخ کنسل شده و زمان اجرای این جشنواره متعاقبا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha