• یکشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 98121108208
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

یک تحلیل گر مسائل سیاسی و امنیتی:

تهدید زیستی مرز، دین، مذهب و قومیتی را نمی شناسد

تهدید زیستی مرز، دین، مذهب و قومیتی را نمی شناسد

ایسنا/هرمزگان یک تحلیل گر مسائل سیاسی و امنیتی گفت: امروزه با توجه به پدیده جهانی شدن و اینکه بسیاری از عوامل بیماریزا در این دو دهه اخیر بر اثر دستکاری بشری شکل گرفته اند دیگر بیماریها حد و مرزی را نمی شناسند.

دکتر مهدی ملاحی در گفت و پو با ایسنا، افزود: پیشرفت علوم زیستی در رشته های میکروب شناسی، بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک سبب ابداع روشهای نوین در کاربردهای صنعتی و نظامی از میکرو ارگانیسم ها شده که سبب ظهور تهدیدات مدرن زیستی از جمله عوامل بیماریزا ویروسی و باکتریایی را به همراه داشته است.

وی اظهار کرد: در عین حال شواهد تولید و توسعه سلاحهای زیستی و بکارگیری آن در درگیری های نظامی، حوادث بیوتروریستی، آگروتروریستی(ضدمنابع نباتی) و اکو تروریستی(ضد منابع اقتصادی) و همچنین خطر توسعه عوامل بیماریزا میکرو ارگانیسم نوین, به عنوان تهدیدی زیستی بر علیه امنیت زیستی بشری مطرح شده است.
رئیس پژوهش دانشگاه پیام نور مرکز بندرعباس بیان کرد: در گذشته عوامل بیماریزا میکرو ارگانیسم در محیطزیست وجود داشت و نهایتا در محیطزیست براساس شرایط طبیعی دچار تغییر می شدند مانند آنفولانزا. در آن دوره نیز کنترل عوامل بیماریزا راحت تر بود اما امروزه با توجه به پدیده جهانی شدن و اینکه بسیاری از عوامل بیماریزا در این دو دهه اخیر بر اثر دستکاری بشری شکل گرفتهاند دیگر بیماریها حد و مرزی را نمیشناسند زیرا جابجایی گسترده انسان ها، حیوان ها و کالاها باعث گسترش و انتشار عوامل بیماریزا شده است.
وی اضافه کرد: تهدیدات مدرن زیستی، نیاز مبرم به توسعه ی روش های سریع و دقیق جهت شناسایی عوامل بیماری‌زا زیستی نوین خطرناک را ضروری می سازد. با توجه به اهمیت مبارزه با تهدیدات مدرن زیستی, آشنایی با دفاع زیستی ضرورت دارد زیرا این تهدیدات مدرن مرز، دین، مذهب و قومیت را نمی شناسند.

ملاحی ادامه داد: کسب آگاهی های لازم در مورد وجود اینگونه تهدیدات نوظهور در ایران و ارتقاء آگاهی های جامعه پزشکی و بهداشتی در خصوص نحوه برنامه ریزی، پیشگیری، مقاوم سازی نیروهای در معرض خطر و همچنین نیروهای امنیتی و نظامی و مدیران سیاسی در خصوص دفاع زیستی در شرایط بحرانی الزامی است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مقابله با تهدیدات زیستی نوظهور باید در اولویت سیاستگذاری عمومی قرار بگیرد، تصریح کرد: در سیاست خارجی شرایط همکاری امنیت زیستی منطقهای با کشورهای همسایه جهت مقابله با تهدیدات نوظهور مشترک بی مرز با بهره‌گیری از متخصصان این رشته در بستر دیپلماسی محیط زیست مهیا و صورت پذیرد، در غیر اینصورت در آینده‌ای نزدیک تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha