• سه‌شنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98121310105
  • منبع : نمایندگی قزوین

یک استاد حوزه علمیه:

منفعت‌طلبی از وضعیت کنونی جامعه شایسته مسلمانان نیست

منفعت‌طلبی از وضعیت کنونی جامعه شایسته مسلمانان نیست

ایسنا/قزوین یک استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه مسلمان نباید از وضعیت جامعه برای خود منفعت کسب کند، گفت: مشاهده می‌کنیم افرادی هستند که از آشفته‌بازار کرونا سواستفاده کرده و مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک را احتکار می‌کنند تا بعد از مدتی با قیمت گزاف بفروشند؛ سوءاستفاده در قرآن کریم و اسلام نهی شده است و مال سوءاستفاده‌کنندگان برکت نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام رسول نوروزی مسئول امور صیانتی حوزه علمیه و استاد حوزه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ویروس کرونا در جامعه نگرانی و تشویش ایجاد کرده است؛ دستور شرع به مسلمانان رعایت بهداشت است؛ با توجه به وضعیت موجود در کشور مسلمانان بیش از گذشته به یاری هم به‌ویژه بیماران بشتابند و برای جلوگیری از شیوع به همدیگر کمک کنند.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: در مواقع گرفتاری و مشکلات، اسلام توصیه دارد هر کس امکانات موجود خود را در اختیار دیگران قرار دهد تا فضای جامعه به سمت آرامش هدایت شود.

وی اشاره کرد: سوءاستفاده‌کنندگان بدانند و مطمئن باشند که هر مالی که به طرق غیرشرعی به دست می‌آورند از دست آنان خواهد رفت و علاوه بر عذاب آخرت عقوبت دنیوی نیز گریبان گیر آنان خواهد بود.

نوروزی گفت: در روایات آمده است در عصر امام صادق (ع) قحطی پیش آمد و برخی از افراد اقدام به احتکار کردند، امام صادق (ع) از غلام خود پرسیدند که چه میزان گندم در منزل وجود دارد؟ غلام گفت برای ۶ ماه گندم داریم. امام صادق (ع) به غلام دستور دادند تا گندم‌ها را به بازار برده و به قیمت متعارف بفروشد. در پی این رفتار امام، بسیاری از اصحاب و شیعیان نیز این اقدام را انجام دادند و بدین طریق بازار کاذب شکسته و قیمت‌ها عادی شد.

وی ادامه داد: همچنین در روایت دیگری آمده است، امام صادق (ع) هزار دینار به یکی از تجار دادند تا تجارت کنند؛ این تاجر هنگام بازگشت علاوه بر هزار دینار اصل پول هزار دینار را نیز به عنوان سود به حضرت پرداخت کرد. حضرت تعجب کردند و پرسیدند ۲ برابر شده است؟ تاجر در پاسخ به حضرت گفت نزدیک مصر فردی آمد و گفت یک جنس در مصر کمیاب شده است و ما تاجران تصمیم گرفته و هم‌قسم شدیم تا کالای خود را ۲ برابر قیمت بفروشیم. حضرت در پاسخ فرمودند مسلمانان برای گران فروختن هم‌قسم نمی‌شوند. سپس حضرت گفتند که سود نمی‌خواهند.

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه مسلمان نباید از وضعیت جامعه برای خود منفعت کسب کند، گفت: مشاهده می‌کنیم افرادی هستند که از آشفته‌بازار کرونا سواستفاده کرده و مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک را احتکار می‌کنند تا بعد از مدتی با قیمت گزاف بفروشند. سوءاستفاده در قرآن کریم و اسلام نهی شده است و مال سوءاستفاده‌کنندگان برکت نخواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha