• سه‌شنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98122015702

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی تشریح کرد؛

اقدامات آستان قدس در حرم رضوی طی سال ۹۸

اقدامات آستان قدس در حرم رضوی طی سال ۹۸

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی به تشریح اقدامات آستان قدس رضوی در حوزه حرم مطهر رضوی طی سال ۹۸ پرداخت.

مصطفی فیضی در خصوص طرح اجرای «یا معین‌الضعفاء»، اظهار کرد: بیش از ۱۴ سال از اجرای این طرح می‌گذرد و در طول این مدت تغییر و تحولات زیادی در حجم و شکل اجرایی آن اتفاق افتاده و امروز ابعاد و وسعت زیادی یافته است. توجه این طرح معطوف به زائران آسیب پذیر جامعه است؛ افرادی که به دلایلی امکان حضور و تشرف به بارگاه منور رضوی را ندارند. در قالب این طرح، زمینه تشرف میهمانان حضرت رضا(ع) که یا از همسایگان حضرت رضا(ع) و یا از شهرستان‌های همجوار مشهد مقدس هستند، توسط خدام بارگاه منور رضوی فراهم می‌شود. این زائران در محیطی معنوی پس از قرائت زیارت امام رضا(ع) و مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در میهمان‌سرای حضرت پذیرایی می‌شوند.

وی ادامه داد: در این مدت بیش از ۹ هزار و ۶۵۰ زائر در قالب طرح معین الضعفاء به بارگاه منور رضوی مشرف شدند و از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی که برای آنان تدارک دیده شده بهره‌مند می‌شوند. زیارت پنجره فولاد صحن انقلاب، اهداء بسته‌های متبرک و سپس بازگشت به مقصد از دیگر برنامه‌های این طرح است.

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در خصوص ارائه خدمت به زائرانی که هزینه بازگشت به شهر و دیار خود را ندارند و به اصطلاح «ابن‌السبیل» نامیده می‌شوند، تصریح کرد: متولی ارائه این خدمت، اداره امداد و تسهیلات زائران است. این اداره خدمات متنوعی را برعهده دارد: تهیه لباس و کفش برای زائران نیازمند، معرفی زائران بیمار و مصدوم به مراکز درمانی و دارالشفاء، دعوت از هم‌وطنانی که تاکنون به دلیل فقر مالی به مشهد مقدس مشرف نشده‌اند، اعزام زائران در راه مانده به موطن و پرداخت هزینه سفر آنان و ... از جمله این اقدامات است. همچنین در طول سال یک یا دو نوبت زمینه تشرف به حرم مطهر و زیارت حضرت رضا(ع) را برای بیماران آسایشگاه‌های سطح شهر مشهد فراهم می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: ما از ابتدای سال جاری بیش از ۶۰۰۰ زائر در راه مانده را به وسیله اتوبوس و یا قطار به محل سکونتشان منتقل کرده‌ایم. از دیگر خدمات بخش امداد آستان قدس می‌توان به اهداء بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ مورد کمک هزینه سفر و ۲۵۵ مورد پرداخت هزینه سوخت به زائران واجد شرایط، اهداء خدمات درمانی به ۲۸۰  بیمار نیازمند و اهداء بیش از یک هزار و ۳۷۰ مورد البسه به نیازمندان اشاره کرد.

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: اداره امداد و تسهیلات زائران یکی از اداره‌هایی است که خدمات آن مستقیما با زائران در ارتباط است. این اداره در سه بخش امانات نقدی و اشیاء ارزشمند، امانت وسائل زائران و بخش نگهداری اشیاء پیدا شده به زائران خدمت‌رسانی می‌کند. در سالی که گذشت بیش از ۲۱۰ هزار مورد امانت نقدی تحویل و استرداد شده، یک میلیون و ۱۵۰ هزار مورد وسایل امانت گرفته شده و ۴۹ هزار زائر پیدا شده و به همراهان آنها تحویل داده شده است.

فیضی در خصوص بخش جابه‌جایی زائران افزود: با توجه به افزایش دو برابری ناوگان حمل و نقل زائران در حرم مطهر، حجم و سرعت خدمت‌رسانی به زائران نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی ادامه داد: حتما در داخل حرم مطهر تعدادی صندلی که اصطلاحا به نام صندلی‌های «خود خدمتی» معروف است را مشاهده کرده‌اید. این صندلی‌ها که با نشانه خاص از شهریور سال ۹۸ در اختیار زائران و مجاوران قرار گرفته، در ۷ ورودی شیخ طوسی، شیخ طبرسی، شهید نواب صفوی، باب‌الرضا(ع)، باب‌الجواد(ع)، پارکینگ‌های ۱ و ۳ و در تمام صحن‌ها و ورودی‌های رواق‌های حرم مطهر مستقر شده‌اند.

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی بیان کرد: علاوه بر این، در حال حاضر ۹۰ دستگاه زائربر از مبادی ورودی تا نقطه تشرف حرم در مسیرهای باب الرضا(ع) به باب السلام، باب الجواد(ع) به صحن جمهوری اسلامی، بست طبرسی به بست شیخ حرعاملی، بست طبرسی به بست طوسی و همچنین مسیر خیابان آیت الله طبسی تا ورودی غدیر آماده خدمت‌رسانی به زائران هستند. امسال بیش از ۱۰ میلیون  زائر از خدمات ویلچر به صورت امانی، خودخدمتی و گشت صندلی چرخدار استفاده کرده اند. همچنین بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر از خدمات خودروهای زائربر بهره‌مند شده‌اند.

فیضی پیرامون آراستگی حرم با گل و ریسه‌های زیبا در ایام ولادت امام رضا(ع) و ائمه اطهار(ع ) و مناسبت‌های ملی، اظهار کرد: این معاونت همواره در صدد است تا بهترین موقعیت را به لحاظ بصری و نظافت برای زائران این حریم قدسی فراهم آورد. گل‌آرایی، سیاه‌پوشی، روشنایی و صدها فعالیت دیگر با تلاش شبانه‌روزی بیش از ۵۰ هزار خادم در بخش‌های مختلف به صورت ۲۴ ساعته به زائران ارائه می‌شود. این نکته را نباید فراموش کرد که حفظ پاکیزگی و تأمین رفاه زائران به صورت مستقیم با زائر در ارتباط است و به عنوان پیشانی و منظر کلیه خدمات آستان قدس رضوی شناخته می‌شود و توجه به آن برای این مجموعه بسیار حائز اهمیت است و می‌توان گفت تمامی خدام در این ایام آماده باش هستند تا بهترین خدمات را به زائران ارائه دهند.

وی در ارتباط با نظم و آرامش و سهولت رفت و آمد زائران و راهنمایی آنها افزود: این وظیفه مهم در حوزه حریم حرم، به مدیریت امور انتظامات و تشریفات آستان قدس رضوی سپرده شده است. این مدیریت با بیش از ۸۰۰۰ نفر پرسنل با ترکیبی از نیروهای افتخاری در قالب بسیج خواهران و برادران و ارشاد خواهران و برادران و نیروهای استخدامی، به حفظ نظم و انضباط و آرامش در حوزه اماکن متبرکه و تنظیم کار اداره‌های زیر مجموعه می‌پردازد. علاوه بر نظم و حفظ امنیت، همه ساله در ماه‌های محرم و صفر وظیفه صدور مجوز برای هیئات مذهبی را بر عهده دارد؛ به‌طوری‌که در سال جاری ۳۵۳۰ مجوز برای ورود به حرم مطهر برای آنها صادر شده است. علاوه بر این تعویض پوش ضریح مطهر و پرچم گنبد مطهر و توزیع شیرینی، کیک و خرما در مناسبت‌ها بر عهده این مدیریت است.

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در حوزه خدمت‌رسانی به زائران خواهر افزود: با احداث رواق حضرت زهرا(س) ویژه بانوان اجرای تمام برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و تبلیغی در این رواق توسط بانوان انجام می‌گیرد. به غیر از این انجام اموری همچون تطهیر، غبارروبی و تنظیف رواق‌های ویژه بانوان، خدمات کتب قرآن و ادعیه(کتب انوار)، جمع‌آوری مهرهای نماز و ... نیز توسط خواهران انجام می‌شود. همچنین روزانه بیش از ۷۷۹۰  مترمربع فضای زیارتی و عبادی رواق‌ها و کفشداری‌ها توسط ۲۴ نیروی خواهر خدمات حرم مطهر که ۶۴۰۰ متر مربع فرش و حدود ۱۳۰۰ متر مربع نیز سنگ فرش است، تنظیف و غبارروبی می‌شود.

بر اساس اعلام آستان نیوز، فیضی  در مورد آیین غبارروبی و برگزاری آن گفت: مراسم غبارروبی که با تشریفات خاصی انجام می‌شود چندین نوبت در سال و همزمان با اعیاد مذهبی یا میلاد مسعود یکی از معصومان(ع) توسط تولیت آستان قدس رضوی و همراهانشان صورت می‌گیرد. در این مراسم ابتدا خادمان، حریم رضوی را «قرق» کرده و کلیه درهای ورودی را می‌بندند. پس از آن، درب ضریح مطهر توسط تولیت آستان قدس رضوی گشوده و تمامی نذورات داخل ضریح جمع‌آوری می‌شود. بعد از جمع‌آوری نذورات، درون مضجع شریف و ضریح مقدس با عطر و گلاب شست‌وشو داده شده و در پایان از طرف تولیت به هر یک از دعوت‌شدگان هدیه‌ای شامل مقداری غبار داخل ضریح و نبات متبرک اهداء می‌شود. در سالی که گذشت این آیین ۱۰ نوبت برگزار شد؛ پرداخت ضریح مطهر ۳ مرتبه و ۱۵ نوبت نیز پوش ضریح مطهر و پرچم گنبد مطهر تعویض گردید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha