• شنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 98122418163

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس اعلام کرد:

عزم جدی برای تبدیل شمال غرب شیراز به منطقه حفاظت شده

عزم جدی برای تبدیل شمال غرب شیراز به منطقه حفاظت شده

ایسنا/فارس مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس از عزم جدی این اداره برای تبدیل محدوده ارتفاعات شمالغرب شیراز به منطقه حفاظت شده خبر داد.

حمید ظهرابی شنبه 24 اسفند در بازدید میدانی از ارتفاعات شمال غرب شیراز که با حضور معاونان دادستان و برخی سمنهای زیست محیطی شیراز و فارس انجام شد، گفت: غرب شیراز بالادست حوضه آبخیز مهارلو، تامین کننده منابع آب باغات قصردشت، کریدور تامین هوای پاک شیراز و ذخیره گاهی بزرگ از بادام کوهی و دیگر گونه های گیاهی و جانوری است. 

او تاکید کرد: هجوم زمین خواران، معدن کاران و توسعه گران ناآگاه به این منطقه داد دوست داران طبیعت را در آورده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس افزود: متاسفانه مجوز دهها معدن در این طبیعت بکر صادر شده و معادن شن و ماسه  موجود گودال‌هایی به عمق پنجاه متر حفر و آبرفت‌های دانه درشت که به مانند اسفنج رواناب‌ها را جذب کرده و به سفره‌های زیر زمینی منتقل می‌کنند، به تاراج برده‌اند.

ظهرابی اضافه کرد: همه تلاش‌ها معطوف بر این است که این اکوسیستم طبیعی کارکرد خود را داشته باشد و استعلام از مراجع ذیربط برای تبدیل غرب شیراز به منطقه حفاظت شده انجام شده است و بخشی از غرب شیراز  با ارائه راهکارهایی از جمله محدودیت فعالیت‌های معدنکاری در منطقه و پیگیری ارتقاء سطح منطقه با همکاری دستگاههای مربوطه به منطقه حفاظت شده تبدیل خواهد شد.

او در خصوص نظارت بر معاون شن و ماسه با اولویت انتقال به شرق شیراز افزود: برای کاهش آلودگی این معادن هم تلاش‌های گسترده انجام گرفته، کارشناسان به طور مستمر از این معادن بازدید دارند و اقدامات موثری در برای اخطار و تعطیلی معادنی که آلودگی بیشتری دارند انجام شده است.برخورد قضایی با برخی از واحدهای سنگ شکن و معادن متخلف هم انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با انتقاد از توسعه فعالیت‌های شهری در کوهستان‌های اطراف شیراز گفت: کوهستان‌های شهری کارکردهای متنوعی از جمله حفظ و ذخیره منابع آبی، حفظ تنوع زیستی و ایجاد میکرو کلیما و تامین هوای پاک و ارزش‌های فرهنگی و تاریخی و گردشگری قابل توجهی دارند و به همین دلیل هم یکی از شاخص‌های بین‌المللی توسعه پایدار ، حفاظت از کوهستان‌هاست.

ظهرابی گفت: متاسفانه در اکثر کلان شهرهای کشور کوهستان‌ها مورد دست اندازی قرار گرفته و پوشش گیاهی تخریب شده و به جای آن گونه‌های غیر بومی کشت  و با صرف هزینه‌های قابل توجهی آبیاری کود دهی و سم پاشی می‌شوند، به عنوان نمونه در همین شهر شیراز درخت بومی و زیبای بادم کوهی را حذف کرده به جایش کاج می‌کارند. 

او با اشاره به توسعه آپارتمان سازی در دامنه کوه دراک گفت: این نوع بارگذاری‌ها بر کوه دراک که منبع طبیعی تامین بخشی آب شرب با کیفیت برای شیراز است، بر خلاف اصول اولیه آمایش سرزمین بوده و نمودی از توسعه نا پایدار و فله ای به شمار می‌رود و قطعا متولیان این اقدامات باید پاسخگوی نسل‌های آتی باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha