• یکشنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99011708861
  • خبرنگار : 50059

ویژگی‌های یک جوان موفق بر مبنای گام دوم انقلاب

ویژگی‌های یک جوان موفق بر مبنای گام دوم انقلاب

ایسنا/قزوین یک استاد حوزه علمیه گفت: امروز چارچوب و نظام بیانیه گام دوم انقلاب که عمده آن بر دوش جوانان است را می‌توان ملاک و شاخصه خوبی برای تحلیل شاخصه‌های جوان موفق به حساب آورد.

حجت‌الاسلام سید مهدی خضری، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شاخصه‌های جوان موفق اظهار کرد: گاه موفقیت در حوزه فردی بررسی می‌شود و گاهی نیز نگاهی فراتر از حوزه فردی است، امروز چارچوب و نظام بیانیه گام دوم که عمده محور آن بر دوش جوانان است را می‌توان ملاک و شاخصه خوبی برای تحلیل شاخصه‌های جوان موفق به حساب آورد.

وی افزود: طی بررسی‌های انجام شده ۱۲ شاخصه جوان موفق مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب استخراج شده است که اولین ویژگی را می‌توان داشتن افق بلند و آرمان برای رسیدن به اهداف عالی دانست.

حجت‌الاسلام خضری عنوان کرد: کسانی که اهداف کوچکی دارند به موفقیت‌های عالی دست پیدا نمی‌کنند چراکه هر کسی به اندازه اهداف خودش تعریف می‌شود و ارزش و بزرگی انسان‌ها به اندازه داشتن آرمان‌ها و اهداف بلند آن‌ها است.

وی ادامه داد: دومین ویژگی امیدواری است، اگر جوانی امیدوار به آینده نباشد قطعاً نمی‌تواند به سمت قله‌ها حرکت کند ازاین‌رو مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تأکید دارند که ترس و نا امیدی را از خود و دیگران برانید، این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شماست.

این مبلغ دینی سومین ویژگی و شاخصه جوان موفق را صبر انقلابی دانست و عنوان کرد: در ذات روحیه جوانی شتاب وجود دارد و آن‌ها دوست دارند که زودتر به اهداف خود برسند اما برای رسیدن به اهداف نیاز به صبر داریم.

خضری خاطرنشان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب آمده «بی‌شک فاصلهٔ میان بایدها و واقعیت‌ها، همواره وجدان‌های آرمان‌خواه را عذاب داده و می‌دهد، امّا این فاصله‌ای طی شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد».

ترویج روحیه راحت‌طلبی تهدیدی برای جوانان

وی در توصیف ویژگی چهارم گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های جوانان موفق این است که مسئولیت‌پذیر هستند، یکی از خطراتی که امروز نسل جوان ما را تهدید می‌کند ترویج روحیه راحت‌طلبی و فرار از مسئولیت‌هاست که این یکی از دستاوردهای فرهنگ غرب و سبک زندگی غربی به شمار می‌رود.

این کارشناس دینی و فرهنگی یادآور شد: در بیانیه گام دوم تأکید می‌شود مدیران و کارگزاران جوان، اندیشمندان و فعالان جوان در همه عرصه‌ها باید شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت قرار دهند. اگر کسی فکر کند بدون مسئولیت‌پذیری می‌تواند به موفقیت برسد خیالی است که با واقعیت تطبیق ندارد.

حجت‌الاسلام خضری ویژگی و شاخصه بعدی جوان موفق را ایمان دانست و بیان کرد: ایستادگی و استقامت و ماندن در مسیر نتیجه ایمان است و کلید واژه جوان مؤمن بسیار از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید است و در بیانیه گام دوم نیز مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی معرفی‌شده است. در واقع ایمان به‌عنوان ظرفیت امیدبخش کشور انسان را حفظ می‌کند و به او روحیه و انگیزه می‌دهد.

وی دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی را از دیگر شاخصه‌های جوان موفق دانست و گفت: دشمن به مانند ویروسی است که باعث اختلال در حرکت می‌شود لذا باید راه‌های مبارزه با آن را شناخت و به کار برد.

این استاد حوزه ادامه داد: نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی ما را در عرصه‌های مختلف در ۴۰ سال اول انقلاب موفق کرد، هرجایی که انقلابی عمل کردیم موفق بودیم اما هر جا که غیرانقلابی عمل کردیم ضربه خوردیم.

وی همت بلند را از دیگر شاخصه‌های جوان موفق دانست و گفت: برخی اهداف بلند و آرمان دارند اما همت لازم را ندارند لذا در بیانیه گام دوم تأکید می‌شود برای طی مسیر آینده که به گمان زیاد به دشواری گذشته نیست باید همت داشت.

خضری با بیان اینکه هوشیاری نسبت به قضای اطراف خودمان و صف‌آرایی‌ها از دیگر شاخصه‌ها محسوب می‌شود، افزود: سرعت عمل از شاخصه‌های جوان موفق است، شناخت لحظه‌ها خیلی مهم است تا در زمان خود در صحنه حضور موثر داشته باشیم.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین (ع) یکی از شاخصه‌های مالک اشتر را در این امر می‌دانست که وی آنجا که باید عجله می‌کرد کندی نمی‌کرد و آنجا که باید صبر می‌کرد عجله به کار نمی‌برد.

این کارشناس و فعال دینی و فرهنگی در پایان با بیان اینکه ابتکار عمل از دیگر شاخصه‌های جوان موفق برای رسیدن به قله‌هاست، خاطرنشان کرد: امیدوارم این شاخصه‌ها را در خود و دیگران ایجاد کرده و ترویج دهیم تا بدین واسطه به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha