• پنجشنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99012816555
  • خبرنگار : 50072

از بین بردن سلول‌های سرطانی با ماده طبیعی درخت بید

از بین بردن سلول‌های سرطانی با ماده طبیعی درخت بید

ایسنا/خراسان رضوی طبیعت منبع سرشار از دارو برای درمان بیماری‌های بشر است و نتایج تحقیقات جدید نیز تاییدکننده این مورد است.

به گزارش مدیکال نیوز، یکی از منابع طبیعی دارو، درخت بید است که دارای خواص ضد درد بوده و از گذشته نیز از برگ و پوست این درخت به‌عنوان آسپرین استفاده می‌شد و در حال حاضر نیز ویژگی زندگی بخشی دیگری از این منبع طبیعی، یعنی توانایی از بین بردن انواع مختلفی از سلول‌های سرطانی در آزمایشگاه به اثبات رسیده است.

هزاران سال پیش از برگ‌ها و پوست درخت بید برای کاهش درد و در مصر باستان برای درمان درد مفاصل استفاده می‌شد. در سال 1987 نمونه مصنوعی از ماده فعال اسید سالیسیلیک بانام آسپیرین تولید شد که در حال حاضر، به یکی از رایج‌ترین داروهای مورداستفاده در سراسر جهان تبدیل‌شده است.

به تازگی، دانشمندان موسسه تحقیقاتی Rothamsted  و زیست‌شناسان سرطان دانشگاه کنت انگلستان، ماده شیمیایی دیگری از درختان بید با پتانسیل فراوان کشف کردند. این ماده کشف‌شده که میابیاسین miyabeacin  نام‌گرفته، نمونه مناسبی در درمان سرطان‌های مقاوم به داروهای موجود است.  

محقق این تحقیق پروفسور مایک بیل اظهار کرد: "یکی از مهم‌ترین موارد در درمان برخی از سرطان‌ها مانند نوروبلاستوما مقاومت در برابر درمان دارویی است و این داروی جدید فرصتی جدید در مقابله با این موارد محسوب می‌شود."

این ماده تازه کشف‌شده، از لحاظ ساختاری شامل دو گروه سالیسین است که توانایی ضدالتهابی و ضد لخته شدن خون دارد که مرتبط با عملکرد آسپرین در بدن است. بااین‌حال، نتایج ما حاکی از فعالیت میابیاسین در برابر تعدادی از انواع سلول‌های سرطان، ازجمله گروه سلولی مقاومت دارویی است.

این کشف جدید، تایید دیگری برای داروسازی از درخت بید است.

این ماده در برابر چندین نوع سلول سرطانی ازجمله سرطان پستان، گلو و تخمدان در آزمایشگاه موردبررسی قرار گرفت و نتایج موفقی را به ثبت رساند و آنچه موجب حیرت محققان شد، نتایج مشابه درمانی در برابر نوروبلاستوما، شایع‌ترین شکل تومور در کودکان زیر پنج سال است که میزان موفقیت درمان آن 50 درصد است.

درحالی‌که دانشمندان از این نتایج اولیه هیجان‌زده هستند، مسیری طولانی در پیش دارند تا بتوانند بعد از استفاده بالینی آن را به یک داروی سرطان تبدیل کنند.

اقدامات این گروه روشی برای تولید مقادیر زیادی میابیاسین از درخت بید است تا آزمایش‌های بیشتری انجام شود.

نتایج این تحقیق در نشریه Science Reports منتشرشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha