• سه‌شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 99020201063
  • خبرنگار : 71541

شکمتان را با ارز پای‌ نت‌ورک صابون نزنید

شکمتان را با ارز پای‌ نت‌ورک صابون نزنید

پای‌ نت‌ورک یکی از پروژه‌های نسبتا جدید حوزه رمزارز به شمار می‌رود اما کارشناسان فناوری اطلاعات نگاه مثبتی به آینده آن ندارند و برخلاف وعده‌ها، آینده‌ای مانند بیت‌کوین را برای آن متصور نیستند.

به گزارش ایسنا، اگر چه ارزهای دیجیتالی سابقه چندین ساله در دنیای فناوری دارند، اما افزایش قیمت بیت‌کوین به‌عنوان مشهورترین ارز دیجیتالی در دو سال اخیر، توجه‌های زیادی را به سمت این حوزه جلب کرده است و به همین خاطر وب‌سایت‌ها، حساب‌های کاربری و پلت‌فرم‌های بسیاری برای استخراج انواع رمزارز ایجاد شدند تا بتوانند با استفاده از آنها به خرید و فروش و مبادلات تجاری کلان اقدام کنند.

اما در این میان، همواره سوءاستفاده‌هایی نیز از جذابیت‌های حوزه‌هایی مانند ارزهای دیجیتالی می‌شود. یکی از نمونه‌های این مورد، پروژه پای نت‌ورک (Pi Network) است که خود را به بیت‌کوین تشبیه کرده و با وعده‌ای مانند پولدار شدن بدون سرمایه و در مدت زمان کوتاه، این روزها تب و تابی هم در میان طرفداران رمرزارز به پا کرده و حتی دست به ارسال پیامک‌هایی برای دعوت کاربران به استخراج هم زده است.

از طرفی به نظر می‌رسد ماهیت پای‌ نتورک همان‌طور که از نامش پیداست، مشابه شبکه‌هایی است که صفت هرمی را یدک می‌کشند؛ اینکه کاربران را به معرفی پروژه خود تشویق می‌کنند و وعده‌ای مانند آنچه در طی مدت چند سال برای بیت‌کوین پیش آمد و با افزایش توانی قیمت مواجه شد را می‌دهند، وعده‌ای که اگرچه برای پولدار شدن بسیار وسوسه‌برانگیز است، اما معمولا در نهایت چیزی جز کلاهبرداری نیست.

گزاره اولین رمزارز با موبایل توسط پای ‌نت‌ورک اشتباه است

به نظر می‌رسد کارشناسان بلاک‌چین و ارزهای دیجیتالی، چندان دید مثبتی به  پای‌ نتورک ندارد. ابوالفضل عبداللهی -کارشناس فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ایده پای‌ نت‌ورک، استخراج رمزارز با تلفن همراه است، افزود: در وب‌سایت این ارز دیجیتالی نوشته شده که اولین ارزی است که امکان استخراج از طریق تلفن همراه و بدون استفاده از منابع را فراهم کرده است، در حالی که این ادعا صحت ندارد و پیش از این ارز الکترونیوم هم با موبایل قابل استخراج بوده، بنابراین این گزاره اشتباه است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل این ارز دیجیتالی این است که نقشه راه درستی ندارد و جزئیات فنی آن ذکر نشده و در حالی پای‌ نتورک با بیت‌کوین مقایسه می‌شود که برخلاف این رمرزارز، برای حل مشکل و با ارائه نقشه راه مناسبی نیامده و سورس کدی را عنوان نکرده، در نحوه استخراجش شبهه وجود دارد و حتی اگر کد بلاک‌چینی داشته باشد، آن را ثبت نکرده است.

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه تاریخ عرضه اپلیکیشن پای‌ نتورک به حدود دسامبر ۲۰۱۸ برمی‌گردد، افزود: این اپلیکیشن بیشتر در کشورهای جهان سوم نصب شده است و حتی این روزها پیامکی از طرف کسی که آن را نصب کرده برای مخاطبانش ارسال می‌شود که می‌توانید با این کد، اپلیکیشن را نصب کنید و بدین‌ترتیب افراد دیگری هم در این دام گرفتار می‌شوند.

اطلاعات زیادی درباره بنیان‌گذاران پای وجود ندارد

عبداللهی با بیان اینکه بنیان‌گذار پای‌ نتورک نیکولاس کوکالیس از دانشگاه استنفورد و دو دوستش عنوان شده‌اند، گفت: برخی از منتقدان این ارز مجازی می‌گویند از اسم کوکالیس سوءاستفاده شده چون در صفحات رسمی شبکه‌های اجتماعی او حرفی از این رمزارز نیامده است، در حالی که او می‌توانست در این خصوص تکذیبیه بدهد، اما سکوت او  نشان می‌دهد که به احتمال زیاد خودش این روش را پایه‌گذاری کرده و صرفا به این دلیل که سرانجام این پروژه مشخص نیست، در شبکه‌های اجتماعی خود حرفی نزده است.

وی با بیان اینکه این نرم‌افزار فعلا کار استخراج را انجام نمی‌دهد، افزود: تنها کاری که کاربری که این نرم‌افزار را دانلود کرده باید انجام دهد این است که هر ۲۴ ساعت یک دکمه را بزند که این باعث می‌شود کاربر فعال بماند و تا کنون مورد استخراجی نداشته و منابع را هم آنچنان درگیر نمی‌کند. یک عدد هم به عنوان پاداش حضور شما از زمان اتصال به شبکه می‌دهد که از استخراج به دست نیامده و اکنون ارزشی ندارد و اینکه بعدا بتواند ارزش پیدا کند یا نه، هنوز مشخص نیست.

این کارشناس فناوری اطلاعات درباره نظرات دفاعی از پای ‌نتورک توضیح داد: افرادی که موافق استفاده از پای نتورک هستند، می‌گویند امتحانش رایگان است و شما پولی بابتش نمی‌پردازید و اگر این پروژه کلاهبرداری هم باشد، ضرری نکرده‌اید. صرفا یک برنامه نصب کرده‌اید که در حالت خوشبینانه، اگر به گوشی‌تان آسیبی نزند، ضرری نمی‌کنید. دیگر اینکه می‌گویند این برنامه چندین میلیون بار دانلود شده، در حالی که این ویژگی نمی‌تواند یک مزیت محسوب شود، زیرا برنامه‌هایی در گوگل‌پلی هستند که با وجود دانلود میلیونی، مشکل داشتند و حذف شدند.

وعده سودهای نجومی با هدف کلاهبرداری

عبداللهی با بیان اینکه این پروژه تقریبا شبیه پانزی کار می‌کند که به افراد وعده سودهای نجومی می‌دهد، اظهار کرد: بالاخره هر سیستمی وقتی تعداد کاربرانش زیاد شود، به تبع سود هم می‌کند و از آنجایی که برای ورود به آن باید کد معرف داشته باشید، بیشتر تصور این است که یک پروژه کلاهبرداری باشد. هرچند با وجود اینکه کفه ترازو به سمت کلاهبرداری برای این ارز پایین است، اگر تعداد کاربرانش زیاد شود و از ۵۰ میلیون بگذرد، می‌توان از آن استفاده مثبت هم کرد.

وی ادامه داد: از طرفی تعداد دانلود بالا می‌تواند برای این سایت ارزش زیادی داشته باشد و در آینده حتی از آن برای کلاهبرداری استفاده کنند، مثلا درصورت دانلود این برنامه و با وارد کردن یک کد، از ۲۰ درصد CPU شما استفاده  و ارز استخراج کنند و یا حملات دیداس انجام دهند. همان‌طور که الان بسیاری از سایت‌ها پول می‌گیرند که حملات دیداس انجام دهند. حملات دیداس یکی از خطرناک‌ترین حملاتی است که به‌راحتی نمی‌توان آنها را دفع کرد و کلاهبرداری‌های مختلفی  با آن انجام می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۲-۰۲ ۱۳:۱۵

من فقط یک سوال دارم. آیا به یک کارشناس دیگر که موافق این پروژه است نیز اجازه دفاع می دهید؟ یا تنها یکطرفه تصمیم به هجمه‌بر علیه این ارز دیجیتالی گرفته شده است؟ ...

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۰۴ ۰۱:۴۸

من که از حرف ایشان متوجه شدم بی طرف نگاه کرده اند!

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۴ ۰۰:۰۱

نظرات مثبت را اجازه انتشار نمی دهند. من کاملا کارشناسی شده به تهمتها جواب دادم ولی هنوز منتشر نشده است.

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۰۲ ۱۳:۴۲

ما که نتونستیم دانلود کنیم

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۰۲ ۰۶:۲۱

من از شما کارشناس و همچنین سایت ایسنا بابت انقدر مطمئن نظر دادنتون ضمانت میخوام آیا ضمانت میکنید که اگر برعکس حرفی که الآن میزنید اتفاق افتاد ضرر کرد من رو و اونایی که منصرف شدن رو میدید ؟

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۰۲ ۱۷:۱۰

جالب بود، من تو یه گروه بودم همه میگفتن برنامه را روی گوشی نصب کنید و بعدا پولدار میشید

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۰۴ ۱۵:۵۹

من چند روزه باهاش کار کردم همش هنگ میکنه نمیدونم حذفش کنم یا نه

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۱۲ ۰۱:۵۵

از طرفی الان پای درمرحله ی ایر دراپ هست... پس از فاز سوم به صورت رسمی توی صرافی ها لیست و خرید و فروش میشه اونموقع همون کارشناس (مثلا کارشناساتون) میان درمورد فواید پایه سخنرانی میکنن... همه اینها در حالیه که این ارز در چند صرافی امریکا درحال خریدو فروشه وبه زودی در بقیه صرافی ها هم لیست میشه ... قیمت الانشم 0.36 دلاره

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۱۰ ۱۸:۱۰

واقعا جای تاسف دارد که... تا این حد بی اطلاع از یک برنامه باشد و در مورد آن برنامه اظهار نظر کند، اطلاعاتتان را کامل کنید بعد انتقال بدید

avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۴ ۱۵:۳۵

من فکر میکنم شما ارز پای چین را با پای نتورک اشتباه گرفتید! پای نتورک هنوز در مرحله آزمایشه و اصلا قیمت نداره

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۹ ۱۹:۴۱

سلام با عرض خسته نباشید لطفا قبل از هرگونه اعلام نظر ... یکم اطلاعات خودتون رو در اون زمینه بالا ببرید میتونید منابع خارجی هم دنبال کنید ولی اینگونه قضاوت و خبر بی رحمانه اصلا خوشایند نیست شما به جای اینکه با تبلیغ این اپ کمک به واردات دلار باشید دارید این گام بزرگ در زمینه ارزهای دیجیتالی رو نقض میکنید خواهشا اطلاعات خودتون رو بالا ببرید خانم خبرنگار

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۰۲ ۰۱:۳۳

سایتتون ایراد داره دوبار تایپ کردم پرید . ولی این متن ایراد درش وارد هست

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۱ ۲۳:۴۳

یه زمانی هم میگفتن بیت کوین هم کلاهبرداری هست و ساتوشی رو هم کسی ندید اما الان هر واحد بیت چقدر است ...پس خودتون تصمیم بگیرید...

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۱ ۰۵:۲۴

سلام وخسته نباشید بخاطر اینکه زحمت کشیدین و این اطلاعات رو در اختیار ما گذاشین. ولی جیب من خالی بشه چیش به تو. تو اگه به فکر جیب مایی خوب یه شماره کارت میدم جیبم رو پر کن. چون جون دخترم قسم من الان باید برم یه خونه رهن کنم ولی پولم خیلی کمه. خوب راست میگی به فکر ما هستی پس یه,شماره کارت میدم جیبمو پر کن.

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۳ ۱۸:۱۸

درود بر عزیزان هموطن با توجه به مطالب ناقص کارشناس این مقاله و برای آگاهی بیشتر مخاطبین خواهشمند هستم به این نکات توجه فرمایید: ۱- پای پول رایگان نیست و در "اف ای کیو" و "وایت پیپر" بوضوح اعلام شده است که موفقیت این پروژه بستگی به پیاده سازی موارد فنی و همچنین مشارکت و استقبال اعضا دارد و باید تا فاز سوم منتظر بود و نتیجه را بررسی کرد. بنابر این وعده پولدار شدن یک شبه درکار نیست و اعضا نیز (که بالغ بر ۹ میلیون نفر هستند) باید با واقع گرایی از رویا پردازی بپرهیزند. ۲- پروژه پای سه فاز دارد و در حال حاضر در فاز دوم و یا تست نت می باشد. همانطور که از اسم آن مشخص است در این فاز قسمتهای مختلف از جمله "بلاکچین اختصاصی پای" تست و برای بهره برداری در فاز سوم آماده می شوند. بدیهی است از پروژه ای که در حال ساخت می باشد نمی توان توقع داشت که "سورس کد" ارائه دهد. گرچه بنیانگذاران پای اعلام کرده اند که در فاز سوم و با کامل شدن پروژه، هم بلاکچین بصورت لایو و هم سورس کد آن در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. برای اطلاع بیشتر شما بلاکچین پای در حال حاضر ساخته شده، ندها و سوپرندها به یکدیگر متصل هستند و بیش از ۱.۸ میلیون بلاک (طبق گفته های دست اندرکاران) تشکیل شده است. ۳- عنوان شده بنیانگذاران شناخته شده نیستند و از اسامی آنها سواستفاده شده است (گرچه در پاراگراف بعدی گفته شده که مشخص هستند، ولی بدلیل معلوم نبودن نتیجه پروژه فعلا سکوت کرده اند!). من چون مدتهاست این پروژه را دنبال می کنم و بررسی دقیق انجام داده ام با یقین ۱۰۰٪ اعلام می کنم که بنیانگذاران پای از اساتید بنام دانشگاه استنفورد، صاحب رای و متخصص در زمینه ارزهای رمزنگاری شده و بلاکچین هستند. پروفسور مازیرس که از بزرگترین و مشهورترین افراد در این زمینه است همکار دکتر کوکالیس (بنیانگذار اصلی پای) است و وینسنت مک فیلیپ نیز خالق و سازنده شبکه بلاکچین دانشگاه استنفورد. این اطلاعات به راحتی با یک جستجو در اینترنت و وبسایت دانشگاه استنفورد بدست می آید. ادامه دارد ...

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۳ ۱۸:۱۹

۴- در وایت پیپر، پروژه پای برخلاف آنچه عنوان می گردد خود را شبیه بیت کوین اعلام نکرده است، بلکه بالعکس نواقص و معایب بیت کوین (از جمله مصرف بسیار زیاد برق و مضررات زیست محیطی و ...) و پروتکل "پروف آف ورک" آورده شده است و همچنین مقایسه بین بیت کوین و بلاکچین پای که بر اساس پروتکل "اس سی پی" است صورت پذیرفته است. بنظر من پای تلاش دارد این معایب را برطرف کند و رمز ارز پیشرفته تر و با راندمان بالاتری ارائه کند. پس به هیچ عنوان شبیه بیت کوین نخواهد بود. کاربران نیز نباید برای جذب افراد دیگر به خطا پای را شبیه بیت کوین نشان دهند. بیت کوین نسل اول رمز ارز هاست و فن آوری رمزارزها جدیدتر و پیشرفته تر شده است. ۵- در ارتباط با اولین رمز ارز که بر روی موبایل استخراج می شود، همین نکته کافی است که چنانچه این ادعا دروغ می بود الکترونیوم می توانست از پای طلب های چند میلیون دلاری کند و این عبارت را از صفحه اول وبسایت پای حذف کند. چرا هیج اعتراض و یا مطلبی از خود بنیانگذاران الکترونیوم نمی شنویم؟! علت معلوم است. درست است که پای بطور رسمی از انتهای ۲۰۱۸ شروع به گسترش فعالیت خود در مدیاها کرده است ولی قبل از آن و برای آماده سازی پروژه بیشتر از ۳ سال روی آن کار و تحقیق شده است و این مطلب بر بزرگان این رشته پوشیده نیست. ۶- اگر رمز ارزی ادعا کند که مردمی است و قصد دارد بین مردم عادی گسترش پیدا کند آیا باید تعجب کرد که چرا مردم کشورهای فقیر زودتر عضو این پروژه شده اند!؟ پای اعلام کرده که یکی از معایب بیت کوین این است که قسمت عمده آن در دست عده ای بسیار معدود می باشد و پای قصد دارد این رمز ارز را به میان مردم بیاورد. این اتفاقا از محاسن این پروژه است و بهیچ عنوان دلیل و مدرکی برای معتبر نبودن این پروژه نیست! ادامه دارد ...

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۳ ۱۸:۲۳

۷- کارشناس محترم عنوان کرده اند که چون این پروژه پسوند نتورک دارد پس هرمی است!! لطفا ساختار موسسات هرمی را بررسی کنید! در یک پروژه هرمی یک نفر در راس قرار داردو افراد در سطوح پایینی همگی به این فرد پول پرداخت می کنند و فعالیت آنها برای این فرد در راس هرم سود بهمراه دارد. در پای فقط افرادی که مستقیما توسط شما دعوت می گردند به شما پای اضافه می دهند و دلیل آن هم نوع پروتکل استفاده شده در بلاکچین پای است که درواقع اعتبار و درستی ‌هر فرد و تراکنشهایی که انجام می دهد توسط همین گروه (تراست گراف) تایید می گردد. برای این تایید کردن (راستی آزمایی) و ضبط لجر پای هر فرد با اضافه کردن فرد دیگر از سیستم پاداش می گیرد (درواقع عمل استخراج در یک بلاکچین دقیقا همین ضبط تراکنشها و تایید آنها توسط افراد و یا ندهاست. در بیت کوین با سی پی یو بالا و صرف انرژی فراوان این استخراج انجام می شود، در پای با استفاده از تراست گرافها تحت پروتکل اف بی ای). بنظر میاید دلیل انتخاب نتورک بعنوان پسوند برای پای توسط بنیانگذاران، همین نقش "تراست گراف" ها بعنوان شبکه ای از افراد برای انجام عمل استخراج (ضبط تراکنشها در لجر پای و راستی آزمایی آنها) می باشد. فراموش نکنیم که بلاکچین توسط شبکه ای از ندها (رایانه ها) که به یکدیگر متصل هستند ایجاد می گردد. ۸- ارسال پیامک توسط پای انجام نمی شود. اعضا برای معرفی و به اشتراک گذاری پای می توانند به انتخاب خود (دقیقا همانند به اشتراک گذاری یک صفحه اینترنتی، یک فایل و یا لینک یک نرم افزار) از واتسب، تلگرام، پیامک و ایمیل و ... استفاده کنند. ۹- باعث تعجب و شگفتی است که کارشناس شما بدون سند و مدرکی یک پروژه بین المللی که در بیش از ۱۸۰ کشور دنیا با سرعت هرچه بیشتر درحال استخراج هستند را "دام" می خوانند و سعی در مایوس کردن ما دارند. سوال من این است که من تا الان ۳۰۰۰ پای استخراج کرده ام. اگر الان این نرم افزار را حذف کنم و تا سال دیگر ارزش این ارز برسد به حتی ۱ سنت، آیا کارشناس شما ضرر من را جبران می کند؟ ضرر آن دسته از افرادی که بواسطه این نوع گزارش های ناصحیح (مثلا ۲۰ هزار نفر) دلسرد می شوند را چه؟! امیدوارم افرادی که "واقعا" کارشناس هستند را دعوت کنید و این پروژه را بیطرفانه بررسی کنید که اگر مفید باشد به هموطنان ما در این شرایط سخت کمک خوبی خواهد شد. باسپاس

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۲۵ ۱۹:۰۳

با سلام تشکر از اطلاعات کاملتون. لطفا بنده را راهنمایی کنید . قربانی با تشکر

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۲۳ ۱۸:۲۵

من به عنوان یک فرد موافق این پروژه در ۹ بند نظرم را عرض کردم. امیدوارم منتشر کنید.

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۰۲ ۱۹:۱۱

کسانی که سایت های فارسی علیه پای راه اندازی کردن، اینها دارندگان ارز بیت کویین هستن و سرمایه خود را بر باد رفته میبینن. تشریف ببرید سایت های خارجی و هر کجا دیدید که علیه پای مطالبی منتشر شده، بعدا کارشناسی کنید

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۰۳ ۱۹:۰۳

سلام آقای محمودی از شما تشکر میکنم که کاملا به صورت فنی و علمی تحلیل کردید بنده بیشتر از ۱۳،۰۰۰ پای استخراج کرده ام انشاالله در مرحله سوم ( مرحله قیمت گذاری و ترنسفر) حدود یک دلار قیمت گذاری خواهد شد و پس از مدت کوتاهی تقریبا به یک دهم دلار خواهد رسید که این رویه تقریبا در اکثر رمزارزها دیده میشود و در این مرحله بسیار جذاب هست برای خریدهای کلان ، بعد از آن شاید دو سه سالی یاحتی پنج سال طول خواهد کشید تا به حدود ۵ دلار برسد و اگر کسی بتواند تا مرحله سوم و یا زمانی که قیمت به یک دهم ‌دلار برسد ۱۰،۰۰۰ پای جمع آوری بکند در قیمت ۵ دلار میشود ۵۰،۰۰۰ دلار که مبلغ قابل توجهی است ، بنابراین به نظریات مخرب گوش ندهیم و شانسمان را در پای نتورک آزمایش بکنیم

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۰۲ ۰۰:۱۷

چرا در ایران با پیشرفت مخالفت میشه؟ واقعا دیگه شورش رو درآوردن

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۳۰ ۰۸:۲۵

سلام ببخشید شما فرمودین که اطلاعاتی در مورد بنیان گزار پای نتورک وجود ندارد که این طور نیست شما بفرمایید ببینم از بنیان گذار بیت کوین شما اطلاعات زیادی دارین؟