دکتر سعید فرحبخش در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: همواره کارکنان از منابع بسیار مهم سازمانها محسوب میشوند و رفتار آنها در سازمان بسیار بااهمیت تلقی میشود به طوری که کارکنان خوب افرادی هستند که به همکاران خود کمک و همیاری میدهند.
فرحبخش اضافه کرد: کارکنان خوب، نظر و اعتقادات خود را صادقانه و با حسن نیت بیان میکنند و در فعالیتهای سازمان مشارکت میجویند، به عبارت دیگر آنها اقدامات و اعمالی انجام میدهند که الزامی نبوده اما برای همکاران و درنهایت برای سازمان مفید است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: اینگونه رفتارها که در اصطلاح رفتارهای فرانقش یا شهروندی سازمانی نامیده میشوند به فعالیتهایی اطلاق میشود که فینفسه خودجوش و آگاهانه هستند و به طور مستقیم و صریح توسط سیستم رسمی پاداش سازمان پیشبینی شدهاند، اما به طور کلی کارایی سازمان را افزایش میدهند.
وی یادآور شد: علیرغم توجه فزاینده به موضوع رفتار شهروندی، درباره ابعاد رفتار شهروندی سازمانی هنوز توافق واحدی میان محققان وجود ندارد.
این مدرس دانشگاه گفت: با این حال وجدان کاری، نوعدوستی، فضیلت مدنی، جوانمردی، ادب و نزاکت ابعاد مورد قبول رفتار شهروندی سازمانی محققان هستند.
فرحبخش افزود: رفتار شهروندی سازمانی باعث پیشرفت سازمان در ابعاد مختلفی میشود.
انتهای پیام
نظرات