لایحه تغییر نام شرکت ترافیک هوشمند الیت در جلسه علنی شورای شهر مشهد امروز 8 اردیبهشت ماه، در نودمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد، به تصویب رسید.
در متن لایحه آمده است:
«ماده واحده: ماده ۱ اساسنامه شرکت ترافیک هوشمند الیت (پیوست مصوبه شماره ۵/۹۷/۱۲۸۸۱/ش مورخ ۱۳۹۷/۰۸/۰۱ شورای اسلامی شهر) به شرح زیر اصلاح و یک بند تحت عنوان بند ۴-۲۲، به ماده چهار آن الحاق شد:
ماده ۱ اصلاحی: نام شرکت، شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی است که در این اساسنامه، اختصارا شرکت نامیده شده و طبق مفاد و مقررات این اساسنامه اداره میشود.
بند ۴-۲۲ الحاقی: حمل و نقل پاک.
تبصره: شهرداری مشهد مقدس مکلف است، اقدامات قانونی لازم درخصوص اصلاحات مدنظر این مصوبه را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری نماید.»
تغییر نام الیت بهجز استهزاء مردم چیزی نخواهد داشت
محمدهادی مهدینیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد به عنوان مخالف این لایحه، گفت: تغییر نام شرکت الیت بهجز استهزاء مردم چیزی نخواهد داشت.
وی افزود: این موضوع در کمیسیون مشترک هم بحث شد و شهرداری دلایل خود را ارائه داد، اما از نظر من دلایل قانعکننده نبود. زمانی که یک نام شکل میگیرد و به اذهان میرود، برند میشود، این برند جایگاهی دارد که به این سادگی نمیتوان آن را تغییر داد و انتظار داشت بعد از آن، این نام باقی بماند.
مهدینیا اظهار کرد: به صرف اینکه الیت از شهروندان پول میگرفته و باعث شده بدنامی ایجاد کند، نام آن را تغییر دهیم، در حالی که باز هم میخواهیم از شهروندان بابت خدمات مدیریت پارکینگ پول بگیریم. هیچ مطالعات متقن اجتماعی برای اینکه اگر این برند تغییر کند، چه اتفاقی میافتد، انجام ندادهاند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد بیان کرد: در مدیریت کسب و کار، برندینگ مفهومی است که حتی اگر دچار مشکل شود، آخرین راه حل عوض کردن آن است. اکنون که میخواهیم کار خوبی انجام داده و خدمات دیگری مانند دوچرخه و دوچرخه برقی و یا ساخت پارکینگ را در کنار خدمات پارکینگ حاشیهای ارائه و برند را اصلاح کنیم، نباید صورت مساله را پاک کنیم. مواجهه با این موضوع مهندسی است، نه اجتماعی و فرهنگی و این انتخاب به جز استهزاء مردم چیزی نخواهد داشت.
تغییر نام یکی از راههای انجام فعالیتهای جدید است
در ادامه محمدحسین ودیعی، رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد به عنوان موافق، عنوان کرد: امروزه شرکتهای فناوری در حوزههای مختلف، سهم عمدهای در ارزشآفرینی و حتی تولید GDP کشورها ایفا میکنند. بخش عمدهای از ارزشهای شرکتها حتی در بازارهای سرمایه، به شرکتهایی برمیگردد که در حوزههای نوین و به ویژه در حوزه ارتباطات فعالیت میکنند که در ایران نیز شاهد رشد شدیدی در اینگونه شرکتها هستیم.
وی خاطرنشان کرد: شرکت الیت تصمیم دارد که از این حوزه تغییر جهت دهد؛ زیرا بحث مدیریت پارکینگها بر عهده شهرداریها است و فعلا به نمایندگی از شهرداری این کار را انجام میدهد. امسال نیز برونسپاری شده که خود شهرداری میتواند با شرکتهای بخش خصوصی قرارداد ببندند و مدیریت حاشیهای را از الیت مجزا کند.
ودیعی ادامه داد: ذهنیتی که مردم در خصوص الیت دارند، بحث پارک حاشیهای، پارکبان، دستگاه کارتخوان و دریافت پول است و اگر قرار باشد به این سمت برویم، یکی از گامها تغییر نام و موضوع فعالیت در اساسنامه است.
ماهیت الیت درحال تغییر است
شهناز رمارم، نایب رئیس شورای شهر مشهد نیز به عنوان موافق این لایحه، گفت: الیت در حال تغییر رویه دادن بوده و ماهیتش در حال تغییر است.
وی اظهار کرد: عملکرد الیت در گذشته موجب نارضایتی شهروندان بوده و باید برای این فکری میکردیم. آقای مهدینیا در کمیسیون شهرسازی این موضوع را در دستور کار قرار دهند که چه میزان از محل کسری پارکینگ جریمه داشتیم و میزان ساخت پارکینگ چقدر است.
وی اضافه کرد: الیت در حال تغییر رویه دادن بوده و ماهیتش در حال تغییر است. اسم آزاردهندهای در این شهر به نام الیت بوده و گاه با عوض کردن نامها میخواهیم پیام دهیم که ماهیت آن در حال تغییر است. گاه تغییر رفتارها و ماهیتها همزمان با تغییر اساسنامه است.
همچنین مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد، اظهار کرد: مدیریت جدید الیت گامهای خوبی برداشته و به سمت هوشمندسازی رفته است. تحت نام شرکت الیت، بحث ساماندهی پارکهای حاشیهای را داریم که شرکت الیت موفق شده و انجام داده است.
وی خاطرنشان کرد: درصد کمی از شهروندان از اینکه بخواهند وجهی پرداخت کنند نارضایتی دارند، اما فلسفه اصلی الیت که ساماندهی پارکهای حاشیهای بوده، موفق است. شرکت الیت باید توسعه یابد و کارهای دیگری انجام دهد، بنابراین باید نامش تغییر کند.
انتهای پیام
نظرات