• پنجشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99021813044
  • خبرنگار : 50040

یک مشاور تغذیه:

کودک چاق به نوجوان چاق تبدیل نشود

کودک چاق به نوجوان چاق تبدیل نشود

ایسنا/گیلان یک مشاور تغذیه، چاقی کودکان را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم کودک چاق به نوجوان چاق و سپس بزرگسال چاق تبدیل شود، زیرا اضافه وزن در یک مدت زمان طولانی زنگ خطر بروز بیماری های دوران بزرگسالی و هشداری برای میانسالی است.

الهام سلیمانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به نقش مهم تغذیه در پیشگیری از بیماری های صعب العلاج و بدخیمی ها، اظهار کرد: علت بروز نیمی از بیماری های خاص و بدخیمی ها به شیوه زندگی بر می گردد و تغذیه بخش اصلی شیوه زندگی را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه تغذیه هم از نظر تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن و هم از نظر کنترل وزن اهمیت دارد، گفت: تغذیه موجب افزایش مقاومت و ایمنی بدن می شود. این در حالی است که عادات غذایی نامناسب، بدخوری ها و پرخوری ها باعث کمبود مواد مغذی و افزایش وزن و در نهایت چاقی می شود.

این مشاور تغذیه، چاقی را به عنوان یک عامل خطر برای بروز بسیاری از بیماری ها به ویژه بدخیمی ها دانست و اضافه کرد: برخی از بدخیمی های گوارشی می تواند ارتباط مستقیمی با چاقی داشته باشد، یعنی بروز بدخیمی ها در افراد چاق یک جامعه بیشتر است.

سلیمانی، با بیان اینکه چاقی با یک برنامه غذایی مناسب قابل کنترل است، تصریح کرد: مدت زمانی که یک فرد با اضافه وزن و چاقی درگیر است می تواند ارتباط مستقیمی با بروز بیماری ها داشته باشد لذا توصیه می شود افرادی که دچار اضافه وزن هستند از همان مراحل اولیه که هنوز این اضافه وزن به چاقی نرسیده، اقدام اصلاحی را انجام دهند و برنامه تغذیه ای مناسبی را دنبال کنند و اجازه ندهند اضافه ورزنشان به چاقی منجر شود.

وی تشخیص اضافه وزن را از طریق تقسیم وزن به مجذور قد(BMI) دانست و گفت: عدد به دست آمد باید بین ۱۸.۵ تا ۲۵ باشد و بالاتر از ۲۵ نشان دهنده اضافه وزن است. افراد می توانند با یک متر نیز دور کمر خود را اندازه بگیرند و زیر ۹۵ مناسب است.

این رژیم درمانگر، چاقی کودکان را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم کودک چاق به نوجوان چاق و سپس بزرگسال چاق تبدیل شود، زیرا اضافه وزن در یک مدت زمان طولانی زنگ خطر بروز بیماری های دوران بزرگسالی و هشداری برای میانسالی است.

سلیمانی، با بیان اینکه افراد مبتلا به بیماری با سابقه تغذیه ای سالم با ذخائر خوب غذایی وارد دوره درمان می شوند، عنوان کرد: افرادی که یک رژیم غذایی سالم را دنبال می کنند نسبت به کسانی که تغذیه نامناسب دارند، مقاوم تر هستند و می توانند دوزهای بالاتری از درمان را تحمل کنند و تخریب بافت ها در این افراد کمتر است و طول درمان بهتری دارند.

وی مشکلات تغذیه ای را از جمله عوارض درمان بدخیمی ها دانست و یادآور شد: هدف از شیمی درمانی از بین بردن سلول های بیمار است و در این بین سلول های سالم نیز تخریب می شود لذا از بین رفتن سلول های مخاط دهان و دستگاه گوارش در فردی که شیمی درمانی را آغاز کرده بر روی تغذیه او اثرگذار است.

این مشاور تغذیه کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، تغییر ذائقه، افزایش وزن و از دست رفتن وزن بدن را از جمله عوارض شیمی درمانی دانست و اظهار کرد: اصلی ترین عارضه کاهش اشتهاست که سبب از دست رفتن وزن زیاد می شود لذا افراد در طول درمان غذاهای پرکالری و پروتئین دار مصرف کنند.

سلیمانی، با تاکید بر لزوم مصرف غذاهای مورد علاقه افراد و غذاهای مایع در افراد تحت درمان، بیان کرد: مواد غذایی با کره، خامه و شیر غنی شود، زیرا افزایش کالری و پروتئین به بازسازی بافت های آسیب دیده کمک می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha