• سه‌شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99022316357
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

آبرامیان:

باید تعامل بُرد بُرد بین مالیات دهنده و مالیات گیرنده باشد

باید تعامل بُرد بُرد بین مالیات دهنده و مالیات گیرنده باشد

ایسنا/اصفهان یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که فرهنگ همکاری میان مالیات دهنده و مالیات گیرنده وجود نداشته باشد مشکل فرار مالیاتی هم حل نخواهد شد.

ژرژیک آبرامیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص راهکارهای فرار مالیاتی در کشور، اظهار کرد: مالیات‌دهنده باید مطمئن باشد که عدالت اجرا می‌شود و مالیات گیرنده باید دقیق کار کند به طوری که اجحاف در حق مشاغل مختلف نشود. در این وضعیت بیشتر فرار کنندگان مالیاتی از اجحاف فرار می‌کنند نه از مالیات. برای مثال مصوبه‌ای به نام مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد که در عمل درست اجرا نمی‌شود به این معنا که به جای ۹ درصد، ۲۷ درصد یا ۳۶ درصد روی کالا، مالیات انباشته می‌شود و کسانی که در این خصوص مقاومت می‌کنند نام فرار کننده مالیات دریافت می‌کنند.

وی افزود: اما در همین سیستم مالیاتی درصدی فرار خواهد بود و هر کاری هم کنید آن درصد کم را که فرار مالیاتی دارند نمی‌توان به صفر رساند. بنابراین باید یک تعامل بُرد بُرد میان دو طرف وجود داشته باشد به این معنا که یک بنگاه اقتصادی وقتی در حال فعالیت است دولت و ملت را شریک کار خود بداند، اما متأسفانه نگاه ما به یک الگوریتم خاص است، برای مثال یک مغازه که مساحتش این‌قدر بوده باید این‌قدر مالیات دهد. در اینجا واقعیت‌ها معکوس می‌شود و به جای همکاری و تعامل، مقابله و فرار رخ می‌دهد.

نماینده مسیحیان ارامنه حوزه جنوب در مجلس شورای اسلامی، گفت: بنابراین روش‌های جمع‌کردن مالیات بسیار مهم است و این اطمینان که مالیات دهنده مطمئن باشد عدالت در خصوص او اجرا می‌شود.

آبرامیان تصریح کرد: تا زمانی که فرهنگ همکاری میان مالیات دهنده و مالیات گیرنده وجود نداشته باشد مشکل فرار مالیاتی هم حل نخواهد شد، پس اولویت باید در تربیت این فرهنگ باشد و کسی که میزان درآمد مشخصی دارد باید مقدار مالیات مشخصی هم بپردازد و این امر باید به عنوان یک اصل در جامعه حکمرانی کند.

وی گفت: وقتی فرهنگ پرداخت مالیات در کشور وجود داشته باشد و کسی رعایت نکرد در این صورت قوه قضائیه می‌تواند برخورد کند. فرهنگ تعامل باید وجود داشته باشد تا جواب درستی بگیریم.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون چون فرهنگ پرداخت مالیات به درستی تبیین نشده، فرار مالیاتی در کشور بالا است. هم اکنون درآمدهایی وجود دارد که پنهان است و اجحاف مالیاتی نیز وجود دارد. باید درک کنیم که زندگی اجتماعی وابسته به تعامل میان مالیات دهنده و مالیات گیرنده است.

آبرامیان گفت: اما تا زمانی که سازمان‌های مالیاتی بر اساس آمار حرکت کنند و مالیات‌دهندگان هم بر اساس فرار، هر کاری هم که بشود دو موضوع اتفاق می‌افتد، یک گروهی از مالیات فرار می‌کنند و گروهی هم مالیات مضاعف پرداخت می‌کنند و این بدترین چیزی است که به وجود می‌آید. کسی که عادت به فرار مالیات کرده یک سرمایه انباشت شده دارد که پنهان می‌کند و این پنهان کردن سبب نقدینگی بالا می‌شود و کنترل نکردن این مشکل لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور می‌زند.

نماینده مسیحیان ارامنه حوزه جنوب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشارکت ملت در اقتصاد کشور و مدیریت دولت در هدایت این اقتصاد اهمیت خاصی دارد، گفت: اقتصاد کشور مبتنی بر دریافت مالیات است و اگر دریافت اصولی مالیات را به سمت جهش تولید و رونق اقتصاد سوق دهیم، خود به خود یک گردش مالی بزرگی ایجاد می‌کند که این گردش مالی اساس اقتصاد کشور است. در این صورت رونق اقتصادی بر اساس مدیریت تولید، بازار و مدیریت بازار خواهد بود و حرکت این سرمایه سبب رونق تولید و اقتصاد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha