• سه‌شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99023021827
  • منبع : نمایندگی قزوین

اخباری که موجب دلسردشدن تولیدکنندگان می‌شود

اخباری که موجب دلسردشدن تولیدکنندگان می‌شود

ایسنا/قزوین مدیرعامل یک شرکت تولیدی گفت: اسیدفولیک از مواد اولیه این واحد و جزو گروه کالایی است که تا پیش از مشکلات ارز و دلار با حداقل قیمت آن‌را تهیه می‌کردیم؛ اما متأسفانه از ۲ سال پیش ارز دولتی به واردات این ماده تعلق پیدا نکرد و چندی پیش هم در رسانه‌ها خواندم مبلغ هنگفتی ارز دولتی برای واردات مواد غیرضروری تخصیص پیدا کرده است؛ این اخباری است که موجب دلسردشدن تولیدکنندگان می‌شود.

ملکه محمدی، مدیرعامل شرکت ریزمغذی آسیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از سال ۸۸ شروع به فعالیت دراین شرکت کردیم و در این واحد «پرمیکس» برای صنایع آرد تولید می‌کنیم و ۱۵ نفر نیز در این واحد تولیدی مشغول به فعالیت هستند.

وی تشریح کرد: پرمیکس بر اساس فرمول اعلامی از سوی وزارت بهداشت ساخته و از ترکیب اسیدفولیک، آهن تهیه می‌شود که ما آن را به شرکت‌های آردسازی می‌دهیم و آن‌ها نیز طبق فرمول وزارت بهداشت باید ۲۰۰ گرم پرمیکس را در یک تُن آرد مصرف کنند. چون قوت غالب مردم نان است بدین طریق کمبود ریزمغذی‌ها جبران شده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌شود.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با معضلات و مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم، اسیدفولیک یکی از مواد اولیه این واحد و جزو گروه کالایی است که تا پیش از مشکلات ارز و دلار که به ما ارز مرجع می‌دادند؛ با حداقل قیمت ماده اولیه خود را تهیه می‌کردیم.

وی گفت: متأسفانه از ۲ سال پیش با توجه به تمام تلاش‌های مسئولین امر و تعدادی از نمایندگان مجلس ارز دولتی به واردات اسیدفولیک تعلق پیدا نکرد و از سوی بانک مرکزی اعلام کردند برای تخصیص با مشکل مواجه هستند، متأسفانه چندی پیش در رسانه‌ها خواندم مبلغ هنگفتی ارز دولتی برای واردات مواد غیرضروری تخصیص پیدا کرده که این اخبار موجب دلسردشدن تولیدکنندگان می‌شود.

محمدی تصریح کرد: وقتی قیمت مواد تولیدی ما افزایش پیدا می‌کند شرکت‌های آردسازی معترض هستند که بیش از مقدار خاصی توان خرید ندارند و عنوان می‌کنند که مگر کارخانه آردسازی ضامن سلامتی جامعه است؛ این یک معضل اصلی است که ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ریزمغذی آسیا اشاره کرد: ما به دلیل ان‌که شرکت‌های آردسازی مشتری ما هستند نمی‌توانیم قیمت خود را افزایش دهیم به همین جهت تولید برای ما توجیه اقتصادی ندارد.

هیچ‌گاه سربار دولت نبوده‌ایم

وی تشریح کرد: تا به امروز از دولت هیچ گونه کمکی و حمایتی نخواستیم و هیچ‌گاه سربار دولت نبوده‌ایم ولی اکنون دولت سربار تولیدکنندگان است، ما در بدترین شرایط نیروی کار را اخراج و تعدیل نکرده‌ایم که سربار دولت شوند و درقبال آن دولت هیچ حمایتی از واحدهای تولیدی ندارد.

محمدی تأکید کرد: دولت توجیه منطقی برای عدم پرداخت ارز ندارد و ما بین ادارات سرگردان هستیم؛ مسئولین باید با عدالت رفتار کنند و حق تولیدکننده را تضییع نکنند.

وی ادامه داد: ارز به کالاهای غیرضروری اختصاص داده شده که در کشورمان تولید می‌شود و به کالاهای ضروری ارز تخصیص داده نشده است. اسیدفولیک در کشور تولید نمی‌شود و منشا داخلی برای تولید ندارد و لاجرم برای تولید نیازمند واردات هستیم.

این تولیدکننده اشاره کرد: برای استحصال اسیدفولیک کارخانه‌های عظیم باید ایجاد شوند و در یک برهه زمانی به دنبال آن بودیم در کشور تولید کنیم ولی دیدیم که سرمایه هنگفتی می‌طلبد و هیچ حامی دولتی نیز پیدا نکردیم و اکنون ناگزیر به واردات آن هستیم.

وی بیان کرد: کارخانجات بزرگ در چین و چند کشور اروپایی اسیدفولیک را از موادغذایی مورد نظر استخراج و تولید می‌کنند؛ اسدیفولیک معمولاً از شیر و مواد دیگر استخراج می‌شود و مراحل استحصال آن سخت و طولانی است.

محمدی خاطرنشان کرد: ثبیت قیمت ارز وجود ندارد و بر اساس آخرین تصمیمات ارز دولتی برای واردات اسیدفولیک اختصاص پیدا نکرد و ارز حاصل از صادرات دادند؛ در ارز حاصل از صادرات صادرکننده ارز حاصل از صادرات خود را تحت نظر بانک مرکزی به واردکننده می‌داد که متأسفانه بانک مرکزی نظارت خود را برداشته و ارز نیمایی به مراتب از ارز آزاد گران‌تر است که این امر برای ما چالش عمده ایجاد کرده است.

وی گفت: ظرفیت تولید بالایی داریم وقتی قیمت پرمیکس افزایش پیدا می‌کند شرکت‌های مصرف‌کننده چون خود را ملزم به مصرف این مواد ضروری نمی‌دانند سعی می‌کنند به شیوه‌های مختلف مصرف خود را کاهش دهند.

این بانوی تولیدکننده در پایان با تأکید بر این موضوع که دولت باید حامی و پشتیبان مردم باشد یادآور شد: دولت و مردم ما باید کنار هم باشند و فاصله‌ بین آن‌ها کمرنگ شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha