• شنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 99031005069
  • منبع : نمایندگی ایلام

حضور مخترع ایلامی در ایسنا،

از احیاء رباتیک در ایلام تا ساخت ماسک ضد ویروس

از احیاء رباتیک در ایلام تا ساخت ماسک ضد ویروس

ایسنا/ایلام مخترع ایلامی که با اختراع ماسک ضد ویروس به جنگ کرونا آمده است، گفت: این ماسک طوری ساخته شده که بوسیله موادی درون فیلتر ، با منشور کردن کردن نور و ایجاد یکسری انفعالات ، باعث از بین بردن هر میکروب ، باکتری و ویروس در درون ماسک می شود و اگر ویروس با کمترین درصد خطا از فیلتر خارج شود ، نیروی قوی یونی که بوسیله سیستم ضد عفونی کننده الکتریکی تعبیه شده ، نابودی ویروس را در پی خواهد داشت.

 دهه‌ی شصتی است و با همان انرژی و امید امروز به جنگ کرونا آمده است، کاردانی کنترل برق دارد و نخواسته است در رشته‌ی دیگری درسش را ادامه دهد، چون در ایلام امکان خواندن دوره کارشناسی برایش وجود نداشته است، اما می‌گوید بیش از کاردان، کار کرده است و از زحمات خود لذت می‌برد.

می‌گوید از 9 سالگی کارکرده‌ام، از خیاطی تا دست فروشی و بعد از گرفتن مدرک دانشگاه در مهدهای کودک و آن هم آموزش رباتیک تدریس کردم.

«حیدر حجازی یگانه» با حضور در ایسنا، اظهار کرد: با تمام تلاش خود توانستم رباتیک را در سال 94 در ایلام زنده کنم،  و به نظرم موفق هم شدم و در سال 95 اولین مسابقه رباتیک را بین 44 نفر  از سراسر استان برگزار شد  که تبم دختران یکی از مدارس اول و برای حضور در مسابقات اختراعات هندوستان انتخاب شد.

وی با بیان اینکه برای موضوع سیل و آتش‌سوزی هم ابداعاتی به مدد رباتیک و الکترونیک داشته‌ام، تصریح کرد: پاورباد بهترین راه مقابله با آتش‌سوزی است که امیدوارم روزی با حمایت هایی که نیاز دارم این اختراع تقدیم طبیعت مظلوم سرزمینم کنم.

حجازی یگانه، که این بار ، با اختراع ماسک ضد ویروس به جنگ کرونا آمده است،  گفت: قطعاَ تلاشهای نخبگان ، مبتکران و مخترعان در انواع تولیدات مورد نیاز جامعه و خصوصاً شرایط کرونایی برای بازگشت و برقراری آرامش در سطح جامعه تاثیرگذار است و توجه مسئولان به نیازهای نخبگان در تسهیل این امر نقشی بی بدیل دارد .

وی ادامه داد: بنده با تخصص و علاقه ای که به الکترونیک دارم ، معمولا سعی می کنم برای هر اتفاقی که احتمال رفع آن با استفاده از تکنولوژی امکان‌پذیر است ایده پردازی کنم و معمولاً تمامی مبتکران نیز از این حیث مستثنی نیستند و به تبع آن هر فرد ایده پردازی بر حسب حرفه و تخصص خود در جهت رفع نیاز جامعه تلاش می کند.

مخترع جوان ایلامی تصریح کرد: بنده در حوزه دارو سازی و پزشکی مهارتی نداشتم ، اما این تفکر در ذهن بنده تداعی شد تا با اختراعی در حوزه تخصصی الکترونیک به ایده پردازی در حوزه پیشگیری و تنفس سالم مردم جامعه روی آورم.

وی خاطرنشان کرد : بعد از ایده پردازی‌های متعدد چندروزه  به چنین نتایجی رسیدم که می توان همزمان هم سالم باشیم و  هم اینکه اگر آلوده شدیم ، با تقویت سیستم ایمنی بدن ، امکان بهبود سریع را مهیا سازیم.

مخترع ماسک ضد ویروس در مورد قابلیت‌ها و کارکردهای ماسک ضد تصریح کرد: این ماسک طوری ساخته شده که بوسیله موادی درون فیلتر ، با منشور کردن کردن نور و ایجاد یکسری انفعالات ، باعث از بین بردن هر میکروب ، باکتری و ویروس در درون ماسک می شود و اگر ویروس با کمترین درصد خطا از فیلتر خارج شود ، نیروی قوی یونی که بوسیله سیستم ضد عفونی کننده الکتریکی تعبیه شده ، نابودی ویروس را در پی خواهد داشت.

حجازی ادامه داد: ماسک فیلتر دار با قابلیت ویروس کشی این کار را با سیستمهایی که در آن تعبیه شده انجام می دهد و نه تنها ویروس را از بین می برد ، بلکه در دم و بازدم تنفسی نیز هیچ ویروسی وارد ریه نمی شود و همچنین ویروسها در صورت مبتلا بودن فرد امکان انتقال به غیر را ندارند.

مخترع جوان ایلامی با بیان اینکه عدم نفوذ هرگونه بو و رایحه ای به داخل ماسک از دیگر قابلیت های این ماسک است ، ادامه داد : همین عملکرد ماسک بشدت برای بدن مفید بوده و استفاده کننده احساس آرامش خاصی دارد و باعث توازن بدنی و تقویت سیستم ایمنی می شود.

 حجازی ادامه داد: تولید ماسک ضد ویروس از مرحله ایده تا محصول را به تنهایی انجام دادم و متاسفانه شرایط مادی بنده به حدی وخیم شد که بدلیل تعطیل شدن کلاسهای تدریس رباتیک با بحران مالی زیادی مواجه شدم  و درآمدزایی من به صفر رسید و مجبور شدم از هزینه هایی که برای سایر اختراعاتم کنار گذاشته بودم استفاده کنم .

وی گفت:  چند بار به دلیل شرایط بد اقتصادی و نداشتن حامی مالی تصمیم ، به کنار گذاشتن این اختراع و ختم ادامه کارم داشتم ، اما هنگامی که در رسانه ملی و فضای مجازی زحمات کادر درمانی بیمارستانها و درد و رنج مردم را می دیدم  آیه " ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی " در من تداعی شد و تلاشم برای تولید ماسک ضد ویروس مضاعف شد .

حجازی ادامه داد: نخبگان نیازمند توجه مسئولان هستند ، نخبگان گوش شنوایی می خواهند تا دغدغه های خود را بیان کنند و بنده هم به عنوان جوانی دغدغه مند ، از مسئولان می خواهم که در جهت ساخت و انبوه سازی ماسک ضد ویروس بنده را یاری کنند تا ضمن تسریع در ریشه کن کردن این بیماری ، بتوانم گامی در جهت اشتغال زایی و کارآفرینی برداریم.

وی ادامه داد: انتظار ما از مسئولان این است که وقتی محصولی ساخته می شود ، تشخیص اینکه این اختراع مورد نیاز جامعه یا صنعت خاصی است را  به کارشناسان بسپارند ، چرا که برای هر محصولی از مرحله ایده اولیه تا اختراع نهایی کارها و تلاشهای بسیاری صورت می گیرد و باید از این ظرفیت های فکری و ذهنی نهایت بهره برداری را کرد و مسئولان با حمایت از نخبگان و مبتکران موجبات رشد اقتصادی ، جهش تولید و حمایت از تولیدات داخلی را فراهم کنند .

این مخترع ایلامی گفت: در تلاش هستم تا در صورت حمایت مسئولان و تجاری سازی ماسک ضد ویروس و راه اندازی شرکت دانش بنیان ، نام این شرکت را با یکی از شهدای عزیز مزین کنیم ، چون این ماسک نقش سپر را دارد و شهدای عزیز نیز برای حفظ امنیت و آرامش مردم ، خود را سپر کردند و از جان خود برای امنیت جامعه گذشتند و دیدن پرپر شدن پرستاران غیرتی و از خود گذشتگی آنان همواره مشوق ما در خلق ایده‌های جدید است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha