• یکشنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99031810839
  • خبرنگار : 50163

آغاز برداشت سیب‌زمینی در طارم؛

کشاورزان طارمی بیش از ۴۸ هزار تن سیب‌زمینی روانه بازار می‌کنند

کشاورزان طارمی بیش از ۴۸ هزار تن سیب‌زمینی روانه بازار می‌کنند

ایسنا/زنجان کشاورزان طارمی بیش از ۴۸ هزار تن سیب‌زمینی روانه بازار می‌کنند.

این روزها کشاورزان طارمی فارغ از هیاهوی دنیا در میان مزارع سبز و باصفای‌شان مشغول برداشت محصولات متنوع هستند.

کشاورزانی که با تحمل سختی‌ها و فراز و فرودهای فراوان گام‌های محکمی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی کشور از ورود محصولات بیگانگان برداشته‌اند.

این روزها به هر نقطه از طارم که بروی، کار و بهره‌وری، رنگی پررنگ به خود گرفته است. از زن و بچه تا مرد و پیر و جوان، در هندوستان ایران در تلاش برای رونق سفره‌های ایرانی هستند و کارگران بسیاری نیز از اقصی نقاط کشور از این سفره پهن، نان بر سر سفره خانواده‌های‌شان می‌برند.

دسترنج طارمی‌ها در قالب محصولاتی مانند سیر و زیتون، سیب‌زمینی و آلبالو، گوجه‌فرنگی و گیلاس، نخودفرنگی و کرفس و محصولات متنوع دیگر، یکی پس از دیگری روانه بازار شده و کام ایرانیان را شیرین می‌کند.

طارم یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی زنجان است که این روزها کشاورزان آن مشغول برداشت سیب‌زمینی از ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی خود هستند که پیش‌بینی می‌شود حاصل دست‌رنج این کشاورزان ۴۸ هزار و ۴۰۰ تن سیب‌زمینی باشد که راهی بازار خواهد شد.

طبق پیش‌بینی‌ کارشناسان جهادکشاورزی امسال سیب‌زمینی طارم ۹۶۸ میلیارد ریال در آمد نصیب ۲ هزار ۶۰۰ بهره‌بردار طارمی خواهد کرد.

کیفیت بالای محصول سیب‌زمینی طارم، صاحبان صنایع تبدیلی را مشتری پر و پا قرص آن کرده است، تا جایی که بخشی از این محصول در قالب چیپس روانه بازار می‌شود.

سیب‌زمینی طارم علاوه بر تأمین نیاز شهرستان و استان به سایر نقاط کشور و نیز کشورهای همسایه صادر می‌شود.

از عمده ارقام سیب‌زمینی کشت شده در هندوستان ایران می‌توان به آگریا، سانته، میلوا، ایلونا و کایزر اشاره کرد که کشت آن در طارم از بهمن‌ماه آغاز و خردادماه برداشت می‌شود.

مردم روستاهای انذر، جزلا، دستجرده و برخی دیگر از روستاهای حاشیه جنوبی رودخانه قزل‌اوزن در کشت سیب‌زمینی فعالیت می‌کنند.

برخی نبود صنایع تبدیلی در حوزه سیب‌زمینی در شهرستان طارم را از مشکلات اصلی بازار این محصول می‌دانند و این امر در حالی است که برخی کارشناسان می‌گویند ایجاد صنایع تبدیلی در مناطق روستایی علاوه بر اشتغال‌زایی و ارتقای وضعیت معیشتی روستائیان، سبب مهاجرت معکوس شده و از طرفی فرصت‌های تکمیلی در کنار فعالیت‌های داخل مزرعه کشاورزی برای بهره‌برداران این بخش فراهم می‌کند.

  انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha