• دوشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99031911830

حفر چاه‌های جدید آب در شیراز

حفر چاه‌های جدید آب در شیراز

ایسنا/فارس اگرچه ماه‌های پر بارندگی در فصول زمستان ۹۸ و بهار ۹۹، پایان خشکسالی را نوید داد، اپیدمی کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و خانه نشینی مردم و آغاز فصل گرم سال با شدت گرمای بیش از گذشته، مصرف آب را به مرحله هشدار رساند و دغدغه تامین آب شهروندان، پیش‌بینی منابع جدید را به عنوان یک نیاز پیش روی شرکت آبفای شیراز قرار داده است.

کارشناس مسئول نقشه‌کشی و نقشه برداری شرکت آب و فاضلاب شیراز، با اشاره به حفاری یک چاه با عمق ۳۱۰ متر برای تامین آب بخشی از شهر شیراز، در خصوص تامین منابع جدید آبی این شهر، گفت: عملیات حفاری چاه محمدیه سیمان واقع در یال جنوبی کوه دراک، در بافت آهکی جانمایی و از اسفند ۱۳۹۸ شروع شد و با تکمیل مرحله لوله‌گذاری در انتهای فروردین امسال، عملیات پمپاژ آزمایشی آب شروع شده است.

حمید نوروزی دوشنبه ۱۹ خرداد به خبرنگاران گفت: با توجه به فاصله نزدیک این چاه به خطوط انتقال آب و برق، کار لوله‌گذاری و تامین شبکه برق انجام و طرح وارد مرحله تجهیز و راه‌اندازی شده است.

نوروزی همچنین از حفر یک حلقه چاه در محوطه دانشکده علوم قرآنی شیراز خبر داد و گفت: با توجه به کم‌آبی در خیابان‌های مطهری و ستارخان، پس از مذاکره با مدیریت دانشکده و عقد تفاهمنامه، زمینی در ا ختیار شرکت آبفا قرار گرفت و بعد از اخذ مجوز عملیات حفاری شروع شد.

او با بیان اینکه چاه آب دانشکده علوم قرآنی در بافت و سفره آبرفتی حفر شده است، گفت: به دلیل آبرفتی بودن سفره باید سفره آب‌های سطحی آلوده و آب‌های عمیق جدا و از نفوذ آلودگی به سفره‌های زیرین و آب شرب جلوگیری شود؛ به همین دلیل این چاه تا عمق ۹۶ متری سطح زمین با مته ۲۸ اینچ حفاری و سپس با لوله‌های کور و بدون درز ۲۰ اینچ لوله‌گذاری شد و بین لایه زمین و جدار لوله حدود ۱۸ مترمکعب بتن تزریق شد، این اقدام مانع نفوذ آب آلوده به چاه خواهد شد.

این کارشناس مسئول گفت: از اوایل خرداد ماه ادامه حفاری این چاه شروع و عمق نهایی آن بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ متر پیش‌بینی ‌شده است و در آینده نزدیک عملیات حفاری و لوله‌گذاری به اتمام خواهد رسید.

او اضافه کرد: عملیات حفاری چاه ۳۱۶ جدید در باغ رشیدی واقع در چهارراه عفیف‌آباد شیراز نیز برای کمک به تأمین آب مورد نیاز ساکنان خیابان‌های قصردشت و عفیف‌آباد اواخر اردیبهشت امسال شروع ‌شده است.

نوروزی با بیان اینکه عمق نهایی این چاه بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ متر پیش بینی شده است، از انجام عملیات لوله‌گذاری و تزریق بتن در این پروژه خبر داد و افزود: با توجه به بافت زمین منطقه و سفره آبرفتی این چاه، باید عملیات تزریق بتن و کور کردن لایه سطح انجام و از آلودگی آب چاه جلوگیری شود.

او گفت: چاه ۱۱۲ پلاستیک‌سازی واقع در یال جنوبی کوه کفترک و جایگزین کردن آن به جای چاه خشک و از مدار خارج ‌شده این منطقه، پیش‌بینی‌ و عملیات حفاری آن از اردیبهشت شروع شده است و اکنون کار حفاری در عمق ۱۱۰ متری از سطح زمین در حال انجام است.

این کارشناس مسئول عمق پیش‌بینی‌شده برای این چاه را ۳۵۰ متر اعلام و اضافه کرد: با توجه به منطقه وسیع تحت پوشش این چاه که محدوده بلوارهای سرداران و نصر و منطقه ریاستی را در بر می‌گیرد و نزدیکی خط انتقال به محدوده تحت پوشش، بخش اعظمی از مشکلات آب‌رسانی به این مناطق مرتفع و پیش‌بینی می‌شود چاه مذکور تا پایان خرداد به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha