• سه‌شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99032012305
  • خبرنگار : 50176

لرستان صاحب نخستین کارخانه فرآوری گل محمدی می‌شود؟

لرستان صاحب نخستین کارخانه فرآوری گل محمدی می‌شود؟

ایسنا/لرستان مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: با توجه به وجود ۷۴۰ هکتار سطح زیرکشت گل محمدی در استان، بهره‌برداری از نخستین کارخانه فراوری این محصول تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا احمدوندی افزود: گل محمدی از مهمترین گونه‌های معطر رز دارای آثار درمانی ضدافسردگی، تقویت قلب و کاهش التهاب است که می‌توان آن را در بیشتر مناطق لرستان کشت کرد.

وی با اشاره به اینکه این محصول اکنون در الیگودرز، بروجرد، خرم آباد، دورود و ازنا کشت می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر از ۷۴۰ هکتار سطح  یک تا سه ساله‌ی زیر کشت  گل محمدی در لرستان ۸۰۰ تن برداشت می‌شود.

این مسئول ادامه داد: متوسط برداشت گل محمدی از اراضی استان نیم تن در هکتار بوده اما در برخی مناطق بروجرد به ۴.۵ تا پنج تن رسیده  و با افزایش سن کشت به چهار تا پنج سال میزان برداشت به بیش از پنج تن در هکتار افزایش می‌یابد.

مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی لرستان با اشاره به کشت گل محمدی در پاییز و اواخر زمستان اظهار کرد: ارقام کشت شده مصارف مختلفی برای برای گلاب گیری، عرق‌گیری و غذایی دارد.

احمدوندی اضافه کرد: با توجه به احداث باغات گل محمدی در اراضی شیبدار و مقاومت این گیاه در برابر خشکی  می‌توان با پرورش این محصول در اراضی دیم و کم بازده و ۲ مرحله آبیاری، عملکرد مناسبی از نظر برداشت محصول داشت.

وی هدف اصلی برداشت گل محمدی را تولید اسانس دانست و افزود: برداشت سه تا چهار تن گل محمدی از هر هکتار معادل تولید یک لیتر اسانس است که این میزان تا ۱۵۰ میلیون تومان در بازارهای بین‌المللی درآمدزایی دارد.

احمدوندی ایجاد تعاونی تولیدکنندگان گل محمدی لرستان را از برنامه‌های در دستور کار برشمرد و گفت: کارخانه و صنایع فراوری گل محمدی الیگودرز در حل احداث است که امیدواریم تا پایان سال بهره‌برداری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha