• سه‌شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99032012669
  • خبرنگار : 50204

سال گذشته انجام شد:

پرداخت ۵۵۰ میلیارد تومان جهت خرید تضمینی گندم در استان مرکزی

پرداخت ۵۵۰ میلیارد تومان جهت خرید تضمینی گندم در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: سال گذشته در استان، حدود ۳۰۴ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری و حدود ۵۵۰ میلیارد تومان برای این منظور به کشاورزان پرداخت شد.

غلامرضا ملکی روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: ادارات کل غله در کشور و استان مرکزی به تبعیت از سیاست‌های وزارت صمت در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مشارکت و فعالیت دارند. دولت و شرکت بازرگانی ایران در راستای تامین کالاهای اساسی مردم تلاش لازم را انجام می‌دهند تا هیچ گونه مشکلی در این خصوص پیش نیاید و خوشبختانه از نظر موجودی و تامین این کالاها در بهترین شرایط قرار داریم.

وی افزود: تامین برنج، شکر و روغن در شرایطی خوبی قرار دارد و واردات و تولید داخل در این راستا در حال انجام است، در تامین کالاهای اساسی مردم پیش بینی های لازم برای سال جاری انجام شده و تا پایان سال مشکلی نخواهیم داشت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر برنج در حال واردات و توزیع است و بخش عمده‌ای شکر نیز توزیع شده، تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۳۰ هزار تن کالای اساسی در سطح استان عمدتا شامل برنج  و شکر توزیع شده که نسبت به سال ماقبل آن افزایش ۱۰ برابری داشته است، همچنین در خصوص تامین روغن و سایر کالاهای مشارکتی با کارخانجات روغن کشی هماهنگی های لازم در حال انجام است تا بتوان نیاز بازار را تامین کرد.

ملکی با اشاره به اهمیت موضوع آرد و نان بیان کرد: در سطح استان حدود دو هزار واحد خبازی با حدود شش هزار نفر فعال در پخت نان، فعالیت می‌کنند و شرکت غله ماهانه بیش از ۱۰ هزار تن آرد تولید و به خبازی‌ها ارسال می‌کند. تولید آرد همه روزه و حتی در ایام تعطیل به صورت منظم در حال انجام است و مشکلی در تامین نان در خبازی ها وجود ندارد.

وی در خصوص مشکلات فرهنگی مصرف نان ادامه داد: در حال حاضر گرایش به مصرف نان‌های سفید با سبوس کم بیشتر شده که از لحاظ تغذیه‌ای مشکلاتی برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کند و تقاضا داریم مردم به ارزش غذایی سبوس در نان توجه داشته و نان هایی با سبوس بیشتر مطالبه کنند.

ملکی بیان کرد: میزان گندم مصرفی خبازان و واحدهای صنفی و صنعتی استان ۱۷۰ هزار تن در سال است که مازاد مصرف استانی این محصول به ۱۵ استان از جمله سیستان و بلوچستان، بندر عباس، کرمان و یزد و ... ارسال می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با اشاره به خرید تضمینی گندم اضافه کرد: خرید تضمینی گندم هر ساله به عنوان یک پروژه بزرگ ملی و اقتصادی در دولت انجام می‌شود و چند دیدگاه از جمله تامین کالای اساسی و ضروری گندم به عنوان اولویت دولت در خصوص خرید گندم وجود دارد، همچنین با توجه به نامگذاری سال جاری تحت عنوان جهش تولید، سیاست گذاری های مجموعه های کشوری در راستای این شعار است و در تلاش هستیم با خرید بهتر و ایجاد شرایط مناسب برای خرید به افزایش تولید کمک کنیم و جهشی در این قسمت ایجاد شود. از دیگر اهداف این سیاست گذاری، حمایت از کشاورزان است، دیدگاه دولت در سنوات گذشته حمایتی بوده و در همین راستا خرید را به صورت تضمینی انجام می‌دهد.

ملکی ضافه کرد: سال گذشته در استان، حدود ۳۰۴ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد که رقم قابل توجهی است، این در حالی است که در کشور با کاهش ۲۰ درصدی خرید مواجه بوده‌ایم، اما این میزان گندم خریداری شده و حجم قابل توجهی نیز به برخی استان‌های کشور ارسال شده است. سال گذشته حدود  ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار به ‌منظور  خرید گندم با نرخ مصوب تضمینی به گندمکاران استان مرکزی پرداخت شده و امسال ۸۵۰ میلیارد تومان برای این منظور به استان اختصاص پیدا کرده است.

وی بیان کرد: سال گذشته محصول مازاد بر نیاز ۲۱ هزار گندم‌کار استان با نرخ تضمینی از سوی غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خریداری  و طلب کشاورزان در قالب ۵۱ هزار سند ثبتی به آنان  پرداخت شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جوی و همفکری های صورت گرفته، پیش بینی می‌شود امسال خرید تضمینی گندم در استان با ۱۰ درصد افزایش به ۳۳۰ هزار تن گندم برسد.

ملکی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در استان مرکزی از دهم خردادماه جاری آغاز شده، گفت: چهار هزار تن محصول مازاد بر نیاز گندمکاران امسال به صورت تضمینی خریداری شده که روند تحویل این محصول تاکنون رو به رشد است. ظرفیت سیلوهای ذخیره گندم شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی دو برابر تولید محصول گندمکاران استان است و محدودیتی به منظور خرید و ذخیره محصول کشاورزان در استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین مستندات خرید تضمینی گندم از کشاورزان برای پرداخت به بانک کشاورزی ارسال شده و پیش بینی می شود در اولین فرصت طلب گندمکاران پرداخت شود. برخی کشاورزان با توجه به دریافت تسهیلات و تاخیر در پرداخت، نگران برداشت پول از سوی بانک به جای اقساط شان هستند، اما این اطمینان را به کشاورزان می‌دهیم که هیچ شعبه‌ای حق برداشت وجه در ازای مطالبات را ندارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی افزود: ۱۳۰ نفر از عوامل اجرایی در ۳۲ مرکز خرید تضمینی گندم وظیفه تحویل و ارائه خدمت به کشاورزان را در استان مرکزی برعهده دارند و پراکندگی مراکز خرید در شهرستان‌های استان مرکزی در راستای تسهیل در ارائه خدمت به کشاورزان و گندمکاران به گونه‌ای صورت گرفته که بهره‌برداران با طی کمترین مسافت و  زمان بتوانند محصولات خود را به این مراکز تحویل دهند.

ملکی بیان کرد: کشاورزان باید پیش از برداشت گندم و مراجعه به مراکز تحویل، اطلاعات خود را در سامانه پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی استان وارد کنند، همچنین لازم است کشاورزان به‌ منظور جلوگیری از کاهش قیمت خرید گندم در هنگام برداشت توجه لازم را برای جلوگیری از افزوده شدن مواد زائد و شکسته شدن محصول داشته باشند. نرخ مصوب تضمینی گندم در سال جاری ۲۵۰۰ تومان تعیین شده‌ است.

وی در خصوص خرید تضمینی کلزا نیز بیان کرد: خرید تضمینی این محصول در هشت مرکز خرید در استان انجام می‌شود، خرید از ابتدای خردادماه در استان آغاز شده و تاکنون ۴۰۰ تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خریداری شده و پیش بینی می‌شود امسال چهار هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خریداری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha