• یکشنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99032515766
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

به مناسبت روز جهانی اهداء خون؛

نجات ۳ زندگی با هر بار اهدای خون

نجات ۳ زندگی با هر بار اهدای خون

ایسنا/اصفهان امروز ۱۴ ژوئن مصادف است با روز جهانی اهدای خون؛ روزی برای افزایش آگاهی عموم از نیاز به اهدای خون و فرآورده‌های خونی ایمن و تشکر از اهداکنندگان داوطلبانه که بدون دریافت هزینه، نجات بخش زندگی دیگران می‌شوند.

خون و فرآورده‌های خونی، به عنوان بخش جدایی ناپذیر پوشش جهانی سلامت، جزء اصلی سیستم‌های درمانی مؤثر است؛ خون منبع مهمی برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و مداخلات فوری پزشکی است. اهداء خون کمک می‌کند تا بیمارانی که از شرایط تهدید کننده زندگی رنج می‌برند زندگی طولانی‌تر و با کیفیت بالاتری داشته باشند و از روش‌های پیچیده پزشکی و جراحی جلوگیری می‌کند. خون همچنین برای معالجه مجروحان در مواقع اضطراری مانند (حوادث، درگیری و ...) بسیار حیاتی است و نقش مهمی در زندگی مادران باردار دارد.

۱۶ درصد اهدا خون از کشورهای پردرآمد تامین می‌شود

به گزارش ایسنا، هر دو ثانیه یک نفر در آمریکا به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارد و هر اهدا کننده خون می‌تواند سه زندگی را نجات دهد، اما کمتر از ۳۸ درصد جمعیت جهان، واجد شرایط اهدا خون هستند. همچنین دسترسی به خون سالم هنوز هم برای تعداد معدودی از افراد دنیا مقدور است؛ از مجموع خون های اهدایی در سطح جهان، ۴۲ درصد خون در کشورهایی با درآمد بالا است که تنها ۱۶ درصد از جمعیت جهان را در خود جای می‌دهد.

تأمین خون کافی و سالم تنها از طریق اهدا کنندگان مستمر تأمین می‌شود. به همین دلیل است که مجمع جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۵، روز خاصی را به این عنوان نامگذاری کرد تا تلاشی برای ترویج این اقدام باشد. خون و فرآورده‌های خونی برای مراقبت از زنان مبتلا به خونریزی در بارداری و زایمان، کودکان مبتلا به کم خونی شدید به دلیل مالاریا و سوء تغذیه، بیماران مبتلا به اختلالات خون و مغز استخوان، اختلالات ارثی هموگلوبین و کمبود ایمنی، مبتلایان به صدمات آسیب زا در مواقع اضطراری، بلایای طبیعی و تصادفات و بیماران تحت عمل جراحی پیشرفته پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرایط اهدا خون چیست؟

به گزارش ایسنا، هر شخص سالمی از سن ۱۸ تا ۶۵ سالگی می‌تواند به عنوان یک اهدا کننده خون ناجی زندگی نیازمندان به این ماده ضروری حیات شود. اگر وزن شما بالای ۵۰ کیلوگرم است، مشکلی برای اهدای خون ندارید و داشتن سلامت جسمانی در زمان اهدای خون ضروری است که در صورت ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا، گلودرد، معده یا هرگونه عفونت دیگر نمی توانید خون اهدا کنید. همچنین اگر اخیراً تاتو یا سوراخ کردن بدن داشته‌اید، نمی توانید به مدت ۶ ماه از تاریخ عمل خون اهدا کنید. اگر سوراخ کردن بدن توسط یک متخصص بهداشتی انجام شود و هرگونه التهاب کاملاً برطرف شده باشد، می توانید بعد از ۱۲ ساعت خون اهدا کنید.

اگر برای جراحی جزئی به دندانپزشک مراجعه کرده‌اید، باید ۲۴ ساعت قبل از اهدای خون صبر کنید و اگر حداقل سطح هموگلوبین برای اهدا خون را نداشته باشید، نباید خون اهدا کنید. اگر اخیرا به مناطقی که عفونت‌های ناشی از پشه بومی، به عنوان مثال عفونت های ویروس مالاریا، دنگو و زیکا در آنها شایع است، مراجعه داشته اید، برای اهدای خون صبر کنید.

اما افراد مبتلا به ویروس ایدز (HIV مثبت)، کسانی که داروهای خاص تزریق می‌کنند، هرگز جزء اهدا کنندگان خون قرار نمی گیرند. همچنین زنان در طول دوران بارداری و شیردهی نباید خون اهدا کنند. پس از زایمان، مدت زمان تعویق حداقل ۹ ماه (برای بارداری) و تا ۳ ماه بعد از شیر گرفتن کودک انجام می شود.

اهدا خون  هر ۸ هفته (۵۶ روز) قابل انجام است و گلبول قرمز را می توان هر ۱۶ هفته (۱۱۲ روز) و پلاکت را هر ۷ روز، حداکثر ۱۲ بار در سال اهدا کرد.

اطلاعات مربوط به مشخصات جنسیتی اهداکنندگان خون نشان می‌دهد که در سطح جهان ۳۳ درصد اهدای خون از طریق زنان انجام می‌شود، اگرچه این میزان گسترده است. در ۱۴ کشور از ۱۱۱ کشور گزارشگر، کمتر از ۱۰ درصد اهداکنندگان توسط اهداکنندگان زن انجام می‌شود.

مشخصات سنی اهداکنندگان خون نشان می‌دهد، تعداد بیشتری از جوانان در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​نسبت به کشورهای با درآمد بالا خون اهدا می کنند.

در میزان دسترسی به خون بین کشورهای کم درآمد و پر درآمد تفاوت قابل توجهی وجود دارد. میزان اهدای خون به طور متوسط ​​در کشورهای پردرآمد ۳۱.۵ اهدا به ازای هر هزار نفر است. در مقایسه این رقم ۱۵.۹ اهدا به ازای هر هزار نفر در کشورهای با درآمد متوسط، ۶.۸ اهدا به ازای هر هزار نفر در کشورهای کم درآمد و پنج اهدا به ازای هر هزار نفر در کشورهای کم درآمد پایین است. ۶۲ کشور گزارش جمع آوری کمتر از ۱۰ اهدا برای هزار نفر را دارند. از این تعداد، ۳۴ کشور در منطقه آفریقا، چهار کشور در آمریکا، شش کشور در منطقه مدیترانه، سه کشور در اروپا، شش کشور در منطقه جنوب شرقی آسیا و ۹ کشور در اقیانوس آرام غربی قرار دارند.

در کشورهای کم درآمد، ۵۴ درصد انتقال خون به کودکان زیر ۵ سال داده می‌شود. در حالی که در کشورهای پردرآمد، بیشترین گروه بیمار بالای ۶۰ سال سن دارد و تا ۷۵ درصد از کل انتقال ها را شامل می شود.

از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ افزایش ۷.۸ میلیون اهدای خون از اهداکنندگان داوطلبانه گزارش شده است. در کل، ۷۹ کشور بیش از ۹۰ درصد از خون خود را از اهداکنندگان داوطلبانه خون جمع می‌کنند. با این حال، ۵۶ کشور بیش از ۵۰ درصد از خون خود را از اهدا کنندگان جایگزین یا پرداخت کننده به دست می آورند.

کرونا از طریق اهدا خون منتقل نمی شود

با توجه به بیماری همه گیر فعلی، سازمان بهداشت جهانی امسال یک کمپین مجازی را اجرا خواهد کرد که به دنبال ترویج اهدا خون در شرایط کرونایی حال حاضر است. موضوع روز جهانی اهداء خون امسال «خون سالم زندگی را نجات می دهد» با شعار «خون بدهید و دنیا را به مکانی سالم تر تبدیل کنید» است که بر روی سهمی که یک فرد هدیه دهنده می تواند در جهت بهبود سلامت دیگران در جامعه بگذارد، متمرکز می شود.

شیوع ویروس کرونا سبب شده تا بسیاری از افراد از ترس ابتلا به بیماری، مراجعه کمتری به مراکز انتقال خون داشته باشند که این امر بر ذخیره سازی گروه های خونی تاثیر گذاشته است در حالی که مراکز انتقال خون ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید دارند کرونا یک بیماری تنفسی است و اهدای خون خطری را برای افراد اهدا کننده نخواهد داشت. ضمن اینکه محققان بارها گفته اند که کووید ۱۹ یک بیماری تنفسی است و از راه خونی منتقل نمی شود.

متخصصان بیماریهای عفونی بر ضرورت اهدا خون در شرایط کرونا تاکید دارند و معتقدند که بیمارستان ها باید از منابع کافی برای کمک به افراد نیازمند برخوردار باشند. سازمان جهانی بهداشت این اطمینان را به افراد می دهد که در زمان اهدا خون تمام پرسنل و کادر درمان شرایط پیشگیری از انتقال این بیماری و رعایت فاصله گذاری های اجتماعی را انجام دهند. علاوه بر این درجه حرارت شما بررسی می شود و از نظر کلامی علائم مورد بررسی قرار می گیرد، اما هنگام اهدای خون آزمایش کووید ۱۹ انجام نمی شود.

خون مایع حیات بشر است و ضرورت اهدا خون بر کسی پوشیده نیست؛ تنها یک قربانی تصادف رانندگی ممکن است به ۱۰۰ واحد خون نیاز داشته باشد. سرطان همواره وجود دارد، حوادث رانندگی هنوز اتفاق می افتد و به خون و فرآورده های خونی حتی در شرایط کرونا همواره نیاز است. بنابراین اگر نمی دانید چگونه می توانید در طول همه گیری کمک کنید و اگر سالم و واجد شرایط هستید، حتما خون اهدا کنید...

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha