• یکشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99042216232
  • خبرنگار : 50046

گون و درخت های ارسی که با بی توجهی و کمبود اعتبار تبدیل به ذغال می شوند

گون و درخت های ارسی که با بی توجهی و کمبود اعتبار تبدیل به ذغال می شوند

ایسنا/خراسان شمالی خراسان شمالی در شمال شرق کشور بیش از ۴۳۴ هزار هکتار جنگل دارد که این جنگل ها در دو ناحیه رویشی ایران- تورانی و هیرکانی یا خزری واقع شده است.

افزون بر ۷۲ درصد از مساحت ۲۸ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربعی خراسان شمالی را منابع طبیعی شامل مرتع، جنگل و بیابان تشکیل می‌دهد و جنگل‌های استان به وسعت حدود ۴۳۴ هزار هکتار، بالغ بر ۲۱ درصد از عرصه‌های منابع طبیعی استان را شامل می‌شود.

در خراسان شمالی دو ناحیه شامل ایران - تورانی که جنگل‌های آن دارای مساحتی افزون بر ۴۰۹ هزار هکتار بوده و در مناطقی چون ارتفاعات گلیل و سرانی، قورخود، کوه بهار، سالوک، تخت ایران، زرد و کاستان، گوئینک، بزداغی گسترش دارند و ناحیه رویشی دیگر شامل جنگل‌های هیرکانی به مساحت حدود ۲۵ هزار هکتار هستند که در دامنه شمالی ارتفاعات آلاداغ (ارتفاعات جنوبی دشت سملقان) مشاهده می‌شوند.

علاوه بر آن به علت واقع شدن این استان در منطقه کوهستانی در صورت بارش های مناسب باران، مراتع به لحاظ پوشش گیاهی غنی خواهند شد و از پوشش گیاهی بسیار خوبی برخوردار می شود اما همیشه خطر آتش سوزی در کمین جنگل و مراتع استان بوده است.

گون بیشترین گونه گیاهی که امسال در آتش سوخت

سرهنگ موسی الرضا حیاتی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در سال جاری ۳۲ فقره آتش سوزی در این استان اتفاق افتاده است، گفت: این تعداد آتش سوزی ها در مساحت ۱۳۴ هکتار از عرصه های منابع طبیعی این استان رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر آتش سوزی های اتفاق افتاده در این استان طی سال جاری در عرصه های مرتعی و نیمه جنگلی استان بوده است، اظهارکرد: متاسفانه بیشترین گونه گیاهی که طی امسال بر اثر آتش سوزی های اتفاق افتاده تبدیل به خاکستر شد، گونه گیاهی گون بود که بیشتر آن ها دارای طول عمر ۱۰ تا ۱۲ سال را داشته اند.

حیاتی افزود: گونه گیاهی باارزش ارش دیگر گونه های گیاهی بوده که طی امسال در آتش سوخت که فقط در آتش سوزی رخ داده در منطقه کوه بهار در شهرستان گرمه فقط ۳۸ اصله درخت ارس تبدیل به ذغال شد.

به گفته وی در آتش سوزی که در منطقه کوه بهار در شهرستان گرمه اتفاق افتاد، طبق برآوردهای اولیه رقم پنج میلیارد و ۳۱۸ میلیون تومان خسارت به منابع طبیعی وارد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: بر اثر آتش سوزی های رخ داده طی امسال برای سه نفر پرونده قضایی نیز تشکیل شده و پرونده در حال پیگیری است.

وی در ارتباط با علت آتش سوزی های رخ داده نیز گفت: علت بیشتر آتش سوزی های رخ داده در این استان انسانی و به صورت غیرعمد بوده و علت اصلی آن ها چوپان ها بوده اند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی توضیح داد: اشتعال پذیری پوشش گیاهی در سال جاری به علت غنی بودن آن ها نسبت به سال های قبل بالاتر بوده و بسیاری از چوپان ها و افراد بومی از این مسئله آگاهی لازم را ندارند در نتیجه با روشن کردن آتش و با وزیدن کوچکترین باد، موجب بروز آتش سوزی گسترده می شود.

وی افزود: علاوه بر آن آتش سوزی های رخ داده شده شب هنگام است و از آنجاییکه خاموش کردن آن به خاطر تاریکی هوا سخت تر است در نتیجه گستره آن افزایش می یابد.

حیاتی به کمبود اعتبارات در این حوزه اشاره کرد و افزود: اعتباراتی که به حوزه اطفاء حریق اختصاص می یابد بسیار ناچیز است و کفایت نمی کند و با این اعتبار اختصاص یافته توان خرید تجهیزات به روز وجود ندارد و مجبور هستیم با اعتبارات اختصاص یافته وسایلی همچون بیل آتش کوب را فقط می توان خرید، بیلی که متعلق به سال ۶۰ است.

عرصه‌های صعب العبور خراسان شمالی؛ نیازمند گشت‌های هوایی است

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: همچنین عرصه های جنگلی و مرتعی واقع در مناطق صعب العبور این استان برای کنترل حریق نیازمند گشت های هوایی است.

وی تصریح کرد: برخی از عرصه های مرتعی و جنگلی خراسان شمالی در مناطق صعب العبور قرار دارد که هنگام آتش سوزی دسترسی به آن ها بسیار سخت است و تا زمان رسیدن گشت های اطفاء حریق، مساحت زیادی از عرصه دچار آتش سوزی شده اند.

وی افزود: یکی از راه های آسان تر شدن دسترسی به این مناطق ایجاد آتش بر است اما احداث آن هزینه خیلی زیادی را می طلبد که با توجه به شرایط کنونی ایجاد چنین امکانی مقدور نیست.

حیاتی ادامه داد: بنابراین استفاده از گشت های هوایی یکی از بهترین روش هایی است می توان بروز آتش سوزی را در این مناطق کنترل کرد.

وی تصریح کرد: با داشتن پهپاد و ایجاد گشت هوایی از طریق آن ها هم می توان منطقه را کنترل کرد و هم اینکه می توان هشدارهای لازم را به متخلفان ارائه داد.

به گفته این مقام مسئول مناطقی همچون سالوک، سارمران، شاه جهان از جمله مناطقی هستند که دارای مناطق صعب العبور زیادی هستند و داشتن این گشت های در این مناطق از ضروریات است.

با دست خالی نمی توان آتش را خاموش کرد

حسن وحید مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: با دست خالی نمی توان آتش را خاموش کرد.

حسن وحید با تصریح بر اینکه در حال حاضر هیچ ریالی برای تجهیز و پشتیبانی تجهیزات مقابله با حریق نداریم، افزود: مردم بومی برای اطفاء حریق پای کار هستند اما بدون هیچ تجهیزاتی می روند.

وی ادامه داد: عرصه های مرتعی و جنگلی در این استان گسترده است اما با مشکل نیروی حفاظتی مواجه هستیم.

وحید خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در این استان پاسگاه های اطفاء حریق احداث شده است که سرمایه استانی است ولی باید تجهیز شوند و برای تجهیز نیاز به اعتبار است.

وی در ادامه به تحلیل نقشه بحرانی مناطق در خطر آتش سوزی پرداخت و گفت: ۳۰ درصد از عرصه های استان در سطح خطرناک است که در صورت بروز آتش سوزی در این مناطق، اطفاء آن به سختی انجام می شود و ۴۰ درصد از سطح متوسط و ۳۰ درصد نیز در سطحی با خطر کمتر آتش سوزی مواجه است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: بیشترین آتش سوزی ها در سطح بیش از ارتفاع دو هزار متر است که این استان برای این مناطق هلی کوپتر ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تحلیل ها نشان می دهد که بیشتر آتش سوزی های رخ داده در این استان عامل انسانی بوده و توسط بهره برداران، شکارچیان و یا گردشگران اتفاق افتاده است.

افراد بومی خراسان شمالی برای اطفاء آتش لباس و کفش ضدحریق ندارند

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: افراد بومی این استان برای اطفاء حریق در عرصه های جنگلی و مرتعی لباس آتش نشانی و کفش ضدحریق ندارند.

حسن وحید در گفت و گو با ایسنا با تاکید بر اینکه افراد بومی و محلی پیش قراولان اطفاء حریق در عرصه های جنگلی و مرتعی هستند، اظهارکرد: این اداره کل دو هزار و ۲۰۰ نفر را برای خاموش کردن آتش سوزی های اتفاقی گروه بندی کرده است و باید این اداره کل وسایل اطفاء حریق همچون کفش و لباس ضد حریق به آن ها اعطا کند، اما این اداره کل نیز فاقد چنین امکاناتی است که در حاضر در اختیار آن ها قرار دهد.

وی افزود: پیشنهاد ما بر این است تا استانداری وسایل اطفاء حریق را تهیه و در اختیار دهیاری، بخشداری و پاسگاه های مرزی قرار دهد و این وسایل هنگام بروز آتش سوزی در اختیار افراد محلی که اقدام به خاموش کردن آتش می کنند، قرار گیرد.

وحید ادامه داد: ۲۹ درصد از عرصه های این استان که مناطق جنگلی هستند در معرض خطر شدید آتش سوزی قرار دارند.

خراسان شمالی بی بهره از اعتبارات پارک ملی گلستان برای انجام عملیات اطفاء حریق

اله پور سرپرست اداره کل محیط زیست خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا گفت: این استان بی بهره از اعتبارات پارک ملی گلستان برای انجام عملیاتی همچون اطفاء حریق است.

وی با اشاره به اینکه ۴۶ درصد از مساحت پارک ملی گلستان در عرصه خراسان شمالی قرار دارد، اظهارکرد: این در حالی است که مدیریت پارک ملی گلستان یکپارچه بوده و در اختیار استان گلستان قرار دارد.

وی افزود: در صورت بروز آتش سوزی در عرصه های خراسان شمالی که در پارک ملی گلستان قرار دارد، باید این استان نسبت به اطفاء حریق اقدام کند، بطوریکه همیشه خراسان شمالی ابتدا در صحنه حاضر بوده و بعد از آن نیروی استان گلستان وارد عمل شده اند.

اله پور ادامه داد: پارک ملی گلستان برای مدیریت دارای اعتباری خاصی است که تاکنون چیزی به خراسان شمالی اختصاص نیافته است و این استان برای خرید تجهیزات اطفاء حریق و ... به اعتبار نیاز دارد و باید اعتباراتی نیز به این استان اختصاص داده شود.

وی اظهارکرد: از آنجاییکه بیشتر قسمت های بیشه زاری پارک ملی گلستان در عرصه خراسان شمالی قرار دارد، بیشتر آتش سوزی های رخ داده نیز در این مناطق بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha