• سه‌شنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99050705169
  • خبرنگار : 50214

مدیر کل امور بانوان استانداری یزد خبر داد:

تدوین و ابلاغ برنامه‌های تسهیل ازدواج در سند ارتقای وضعیت بانوان

تدوین و ابلاغ برنامه‌های تسهیل ازدواج در سند ارتقای وضعیت بانوان

ایسنا/یزد مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری یزد تصویب و ابلاغ سند ارتقای وضعیت بانوان و خانواده استان را از مهمترین اقدامات موثر در تسهیل ازدواج و فرتهم کردن شرایط ازدواج آسان خواند.

«فاطمه دانش یزدی» امروز سه‌شنبه هفتم مردادماه در جمع خبرنگاران ضمن تبریک هفته ازدواج، یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در استان راجع به مقوله‌ی ازدواج را به تصویب سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان ذکر کرد و گفت: این سند در ۱۳ محور مختلف از جمله سلامت، خانواده، ازدواج و ورزش و سایر موارد مرتبط با زنان تهیه و سال گذشته در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورد تصویب قرار گرفت.

وی با اشاره به نقش بین بخشی و تسهیل‌گری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در زمینه برنامه‌هایی مانند ازدواج، اظهار کرد: سند ارتقای وضعیت بانوان براساس وظایف ذاتی دستگاه‌ها تعریف و در تدوین آن سعی شده تا سندی راهبردی و کامل را برای اجرا در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهیم.

دانش یزدی با بیان این که در برنامه‌های این سند پیرامون مسئله ازدواج سعی بر تسریع و فراهم کردن امکان ازدواج به وی‍ژه برای قشر جوان جامعه شده است، افزود: در همین راستا کارگاه‌های آشنایی دختران و پسران در شرف ازدواج با ویژگی‌های روانی و زیستی خودشان با محوریت سازمان بهزیستی در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین عنوان کرد: با توجه به لزوم تقویت و تحکیم بنیان خانواده براساس فرمایشات مقام معظم رهبری که در قالب اصول شانزده‌گانه از جمله ایجاد خانواده‌ سالم، فرزنداوری و فرزندپروری، احترام به والدین و احترام به سالمندان و سایر بخش‌ها به آن اشاره شده است، تلاش شده یکسری برنامه‌ها مانند ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج، حین ازدواج و حتی پس از آن برای خانواده‌ها و الدین و فرزندان در دستور کار قرار گیرد.

این مسئول به برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های کاربردی زندگی و زناشویی برای جوانان در مدارس، دانشگاه‌ها، فرهنگسراها و سراهای محله نیز اشاره کرد و گفت: البته در کنار برنامه‌های ابلاغی سند ارتقای وضعیت بانوان و خانواده به ۳۱ دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این بخش، یک سری مراکز مشاوره نیز گفت‌وگوهای آزادانه و گفتمان‌سازی در خانواده‌ها را دنبال می‌کنند که سعی داریم با حضور اساتید مجرب، تجارب زندگی‌های موفق را بسط و گسترش دهیم.

وی در ادامه نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی ازدواج‌های موفق و معرفی زندگی‌ها و تجارب موفق در این زمینه را حائز اهمیت خواند و افزود: متاسفانه طلاق به عنوان یکی از پنج آسیب اجتماعی در سخنرانی‌های اخیر مقام معظم رهبری مطرح و در مورد اقدامات پیشگیرانه در این خصوص مورد تاکید قرار گرفت که در همین رابطه، در استان بهره‌گیری از کارشناسان حوزه اجتماعی و مراکز مشاوره برای پیشگیری از آسیب‌های حوزه خانواده در دستور کار قرار گرفته است و از جمله آن می‌توان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مدارس وی‍ژه مقطع متوسطه دوم با محوریت اموزش و پرورش اشاره کرد.

دانش یزدی فرهنگ‌سازی در مورد ازدواج آسان و دوری از تجمل‌گرایی را زمانبر و نیازمند عزم همه جانبه و همگانی خواند و گفت: هرچند متاسفانه فضای مجازی و گاهاً رسانه‌ها بر طبل تجمل‌گرایی‌ها می‌کوبند ولی با همکاری برخی دستگاه‌ها در تلاش برای ترویج ازدواج آسان و تشکیل ارزان قیمت خانواده‌ هستیم و امیدواریم دستگاه‌ها در کنار مجمع خیرین و سازمان‌های مردم نهاد و سرای محلات به تحقق این مهم کمک کنند.

وی از جمله طرح‌های مورد تایید در شورای برنامه‌ریزی استان در همین راستا را راه‌اندازی مراکز صیانت از نهاد خانواده که در واقع یک NGO فعال در زمینه تسهیل ازدواج می‌باشد، ذکر کرد و گفت: خوشبختانه طرح مذکور جزو طرح‌های موفق در اردکان، میبد و بهاباد بود و در آنها از حمایت‌های خیری برای ازدواج جوانان، مسکن جوانان، خرید جهیزیه و سیار موارد در راستای صیانت از بنیان خانواده بهره گرفته شده است.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استان در بخش دیگری از سخنانش به میزان اشتغال بانوان در بخش‌های مختلف استان براساس آخرین آمارها نیز اشاره کرد و گفت: براساس آخرین سرشماری‌ها مربوط به سال ۱۳۹۵، ۶۰.۵ درصد از شاغلان استان در بخش متخصصان را بانوان یزدی تشکیل می‌دهند در حالی که این رقم در کشور ۴۴.۴ درصد است.

وی ادامه داد: ۲۱.۸ درصد از رده‌های شغلی قانون‌گذاران و مقامات عالی رتبه استان نیز در اختیار بانوان استان بوده و در رده تکنسینن و دستیار نیز ۲۷.۶ درصد مشاغل استان را بانوان دارند که متوسط کشوری این آمارها به ترتیب ۱۷.۳ و ۲۱.۹ درصد بوده است.

دانش یزدی در پایان نیز با اشاره به معرفی یزد به عنوان مرجع ملی کنواسیون حقوق کودک، از برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی عکس با عنوان «کودکان، هویت میراث جهانی» در یزد با محوریت امور بانوان و خانواده استانداری در مهرماه خبر داد و گفت: خوشبختانه یونیسف در مورد برگزاری این نمایشگاه و همچنین مجلد کردن عکس‌های منتخب اعلام امادگی کرده است که در هفته های آتی رسماً فراخوان آن به اطلاع عموم گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha