• دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۹:۵۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99051309898
  • خبرنگار : 50182

شهرداران کرمانشاه، سنندج و همدان مطرح کردند:

هرکدام به اندازه یک "کشور اروپایی" جاذبه داریم/ ضرورت تدوین سند چشم انداز «گردشگری غرب کشور»

هرکدام به اندازه یک "کشور اروپایی" جاذبه داریم/ ضرورت تدوین سند چشم انداز «گردشگری غرب کشور»

ایسنا/کرمانشاه شهرداران کرمانشاه، همدان وسنندج در آیین امضای تفاهم نامه احداث مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران که امروز (13 مرداد) با حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در محل هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد، به تشریح مهم ترین جاذبه های گردشگری غرب کشور و راهکارهای علمیاتی شدن این مسیر گردشگری پراختند.

سعید طلوعی شهردار کرمانشاه  در این مراسم با بیان اینکه غرب کشور در جریان هشت سال جنگ تحمیلی آسیب های متعددی متحمل شد گفت: بعد از اتمام جنگ آنطور که باید جبران خسارت نشد و توجهی که باید به این خطه از کشور صورت نگرفت.

وی افزود: بسیاری شهرها پیشرفت کردند اما غرب کشور آنطور که باید نتوانست در این مسیر موفق باشد و نباید بیش از این دست روی دست بگذاریم و باید از هم اکنون خودمان برای رفع مشکلات و پیشرفت و آبادانی منطقه تلاش کنیم.

وی از راه اندازی مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران به عنوان یک اتفاق بزرگ در تاریخ سه شهر کرمانشاه، همدان و سنندج یاد کرد وافزود: متاسفانه غرب کشور علی رغم زیبایی های بی نظیر و جاذبه های گردشگری فوق العاده ای که دارند آنطور که باید در سطح کشور معرفی نشده و شناخته شده نیستند و راه اندازی این مسیر می تواند اتفاق بزرگی را در این زمینه رقم زده و به جذب هرچه بیشتر گردشگر در غرب کشور کمک کند.

طلوعی خاطرنشان کرد: اتصال فرهنگی این سه شهر می تواند گام مهمی در توسعه منطقه غرب ایران باشد و اتفاقات مهمی را در حوزه اقتصاد این سه شهر غربی رقم بزند.

شهردار کرمانشاه بر ضرورت تدوین سند چشم انداز گردشگری غرب کشور تاکید کرد وافزود: باید برنامه های بلندمدت رونق گردشگری غرب کشور در دستور کار قرار گیرد و باید بدانیم که رونق گردشگری در نهایت رونق اقتصاد سه شهر غربی ایران را رقم می زند.

مسیر غرب کشور در گردشگری مغفول مانده

عباس صوفی شهردار همدان نیز در این مراسم با تاکید بر وجود ظرفیت های بسیار گردشگری در سه شهر کرمانشاه، همدان و سنندج گفت: باید هر سه شهر در کنار هم قرار بگیریم تا بتوانیم معرفی خوبی از ظرفیت های بی نظیر گردشگری غرب ایران داشته باشیم.

وی افزود: همواره برخی استان های مرکزی از جمله شیراز و اصفهان به عنوان محور گردشگری معرفی شده و عمده توریست های خارجی به این شهرها سفر می کنند و متاسفانه مسیر غرب کشور علی رغم ظرفیت های بی نظیر آن هیچگاه آنطور که باید معرفی نشده است و این ما هستیم که باید برای معرفی این سه و شناساندن ظرفیت های گردشگری آن به تمام ایران تلاش کنیم.

این مسئول تاکید کرد: این مسیر با توجه به جاذبه های گردشگری بسیاری که دارد در دوران پساکرونا می تواند یکی از مسیرهای موفق و پرکشش گردشگری کشور باشد.

هرکدام به اندازه یک کشور اروپایی جاذبه داریم

حشمت الله صیدی شهردار سنندج نیز در این مراسم با اشاره به پتانسیل های گردشگری سه شهر غربی ایران، گفت: هر کدام از شهرهای سنندج، کرمانشاه و همدان به اندازه یک کشور اروپایی جاذبه گردشگری دارند اما متاسفانه از این ظرفیت ها استفاده نکرده‌ایم.

وی به غنای تاریخی شهر کرمانشاه اشاره کرد وافزود: استان همدان هم آثار تاریخی بسیاری دارد و سنندج می تواند مکمل این دو شهر در بحث جاذبه های طبیعی باشد.

صیدی ابراز امیدواری کرد: پروژه عظیم ایجاد مسیر گردشگری "تاریخ و تمدن" ایران در حد حرف باقی نمانده و با پیگیری ها و جلسات متعدد عملیاتی شود.

شهردار سنندج با اشاره به ثبت نام این شهر به نام شهر خلاق موسیقی، به پیگیری‌های دو شهر کرمانشاه و همدان برای تبدیل شدن به شهرهای خلاق خوراک و صنایع دستی اشاره کرد وافزود: اگر این اتفاق رخ دهد وجود سه شهر خلاق می تواند کشش و جاذبه مسیر گردشگری غرب کشور را صدچندان کند.

غرب ایران در بحث گردشگری مظلوم مانده

حسین قرا باغی رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر همدان نیز در ادامه این مراسم به مظلومیت غرب ایران در حوزه گردشگری اشاره کرد وافزود: سه شهر کرمانشاه با بیش از 5000 اثر، همدان با داشتن 1800 اثرو سنندج نیز با بیش از 1000 اثر تاریخی ثبت ملی شده پتانسیل بالایی در بحث گردشگری دارند.

وی افزود: این مظلومیت غرب ایران است که با داشتن این حجم آثار تاریخی و این طبیعت بکر و این غنای تمدن و تاریخ آنطور که باید جذب  گردشگر نداشته و آنطور که باید در حوزه گردشگری ایران معرفی نشده اند.

رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: همواره مثلث اصفهان، شیراز و یزد به عنوان کریدور اصلی گردشگری کشور مطرح شده اند و غرب کشور همواره مظلوم مانده وامیدوارم  راه اندازی مسیر گردشگری "تاریخ و تمدن" ایران مُهر پایانی بر این مظلومیت باشد و غرب کشور بتواند به عنوان یکی از مسیرهای گردشگری مهم کشور مطرح شود.

وی تاکید کرد: این برنامه باید عملیاتی شود همه باید در کنار هم قرار گرفته و خطه زاگرس نشینان و ظرفیت های آن را به تمام کشور معرفی کنیم.

گردشگران خارجی حتی اسم شهرهای غربی ایران را نمی دانند

ارسطو گویلی رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر سنندج نیز در این مراسم عدم ورود مدیریت شهری به مقوله گردشگری را مانع اصلی رونق گردشگری شهری عنوان کرد وافزود: مدیریت شهری نقش مهمی در رونق گردشگری دارد و ورود مدیران شهری به این مقوله موجب شد تا نام سنندج به نام شهر خلاق موسیقی در یونسکو به ثبت برسد و این افتخاری برای ماست.

وی افزود: کرمانشاه و همدان هم در مقوله خوراک و صنایع دستی پتانسیل های خوبی دارند و امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته نام این دو شهر هم در جمع شهرهای خلاق جهان ثبت شود.

گویلی هم به ظرفیت بالای گردشگری غرب کشور اشاره و تاکید کرد: گردشگران خارجی حتی نام شهرهای غرب ایران را هم نشنیده اند و این نشان میدهد که چقدر در معرفی غرب کشور بد عمل کرده ایم و باید هرچه سریعتر در این زمینه ورود کنیم.

وی تاکید کرد: هر سه شهر کرمانشاه، همدان و سنندج باید در کنار هم و با هم افزایش برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر خطه زاگرس نشینان به گردشگران تلاش کنند و گام اول در این مسیر با عملیاتی کردن پروژه مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران محقق می شود.

نمای "رومی" در خانه های زاگرس نشینان چه می کند؟!/ کرمانشاه در تلاش برای تبدیل شدن به پایتخت "نوروز" ایران

ابراهیم مرادی رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر کرمانشاه هم در ادامه این مراسم با بیان اینکه لباس محلی، خوراک محلی، بناهای تاریخی و محلی و زبان و فرهنگ جاذبه های گردشگری غرب کشور محسوب میشوند گفت: متاسفانه در حفظ این سرمایه ها کوتاهی کردیم و الان می بینیم که در بسیاری شهر و روستاها این گنجینه ها به دست فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: غم انگیز است که در دیار زاگرس نشینان بنای برخی خانه ها به شکل نمای رومی است! و این دردناک است که سبک معماری اصیل این خطه به دست فراموشی سپرده شده و ساختمان هایی با هویت های غیربومی ساخته میشوند.

مرادی تصریح کرد: دردناک است که جوانان و نوجوانان خطه زاگرس نشینان به جای پرداختن به موسیقی اصیل این خطه و حفظ نواهای هوره، چمری و مور و ... گیتار دست می گیرند و پیانو می زنند و موسیقی اصیل خود را فراموش می کنند.

وی به تغییرات لباس کُردی بویژه لباس کُردی زنانه اشاره کرد وافزود: متاسفانه دست هایی از طریق شبکه های ماهواره ای در کار است که این هویت اصیل را از ما بگیرد و با نگاهی به لباس کردی و تغییرات آن میتواند فهمید برخی در خارج از مرزهای ایران به دنبال نابودی فرهنگ قومی و بومی ما هستند.

وی افزود: لباس های فعلی کُردی در مجالس ما عملا با لباس اصیل کردی فاصله گرفته و آن نجابت و اصالت کُردی در آن کمتر دیده میشود.

مرادی در ادامه با بیان اینکه بسیاری کشورها در کمین ربودن فرهنگ و آداب و رسوم اقوام ایرانی هستند گفت: باید با چنگ و دندان برای حفظ این سرمایه ها تلاش کنیم و یکی از مهم ترین این سرمایه ها بحث نوروز است که کرمانشاه در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده و با توجه به تدوین برنامه های مختلف تلاش دارد به عنوان پایتخت نوروز ایران نام خود را به ثبت برساند.

وی افزود: اگر هر استان کشور به نام یکی از آیین های کهن نامگذاری شود، خیر و برکت و افتخار آن برای تمام استان ها و شهرهای کشور است و همه باید در این زمینه کنار هم باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha