• شنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99052518027
  • خبرنگار : 71477

برگزاری مراسم گرامیداشت هفتادوپنجمین سالروز پایان جنگ جهانی دوم در ژاپن بدون عذرخواهی آبه

برگزاری مراسم گرامیداشت هفتادوپنجمین سالروز پایان جنگ جهانی دوم در ژاپن بدون عذرخواهی آبه

ژاپن امروز (شنبه) مراسمی را به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز تسلیم خود در جنگ جهانی دوم برگزار کرد که در این مراسم سالانه "غم‌انگیز" که امسال به خاطر پاندمی کرونا به صورت محدود برگزار شده، امپراتور ژاپن پشیمانی و ندامت عمیقی را نسبت به اقدامات کشورش در دوران جنگ ابراز کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ناروهیتو، امپراتور ژاپن متعهد شد تا درخصوص رویدادهای این جنگ تامل شود و ابراز امیدواری کرد که این تراژدی هرگز تکرار نشود. این در حالی است که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن هیچ عذرخواهی به خاطر این جنگ نکرد و تنها از فداکاری‌های کشته شدگان جنگ ژاپن تشکر کرد و هیچ حرفی درباره رنجی که همسایگان ژاپن کشیده‌اند، نزد.

امپراتور ژاپن در جریان سخنرانی کوتاهی در مراسمی که در توکیو به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز تسلیم کشورش در ۱۵ اوت سال ۱۹۴۵ میلادی برگزار شده، گفت: با تامل بر گذشته خودمان و با یادآوری احساس پشیمانی عمیق، امیدوارم که این جنگ ویران‌گر هرگز تکرار نشود.

در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به شیوع ویروس کرونا و محو شدن خاطرات نسل سالخورده جنگ، حدود ۵۰۰ شرکت‌کننده که نسبت به ۶۲۰۰ شرکت‌کننده سال گذشته کاهش چشمگیری دارد، با یک دقیقه سکوت برای کشته شدگان این جنگ سوگواری کردند. برای حضور در این مراسم استفاده از ماسک الزامی بود و خبری از خواندن سرود ملی ژاپن نبود.

ناروهیتو متعهد شد تا قدم جا پای پدرش بگذارد که دوران تصدی ۳۰ ساله خود را وقف ایجاد اصلاحات به خاطر جنگی کرد که به دستور هیروهیتو، پدربزرگ خودش آغاز شده بود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ژاپن با همکاری عمومی بر پاندمی کرونا غلبه خواهد کرد.

آبه از دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی که نخست وزیر ژاپن شد، به شدت تلاش کرده تا گذشته بی‌رحمانه و وحشیانه کشورش را پاک کند. وی در جریان سخنرانی‌های سالانه ۱۵ اوت به اقدامات خصمانه ژاپن در دوران جنگ اذعان نکرده است؛ اقدامی که یک سنت ۲۰ ساله بود که با عذرخواهی تومیچی مورایاما، نخست وزیر سوسیالیست این کشور در سال ۱۹۹۵ میلادی آغاز شد.

آبه در این سخنرانی که عمدتا بر مسائل داخلی متمرکز بود، گفت: صلحی که ژاپن امروز از آن برخوردار است بر پایه فداکاری‌های افرادی که در این جنگ کشته شدند، بنا شده است.

وی متعهد شد که ژاپن بر درس‌هایی که از تاریخ گرفته تامل خواهد کرد و این جنگ ویران‌گر را تکرار نخواهد کرد.

آبه به صدمات وارده به ژاپن و مردمانش از جمله بمباران‌های اتمی هیروشیما و ناگازاکی توسط آمریکا، بمباران گسترده توکیو و نبرد شدید اوکیناوا اشاره کرد.   

وی متعهد شد تا نقش پررنگ‌تری را در مبارزه با مشکلات جهانی ایفا کند. آبه بر اساس هدفش برای تبدیل مجدد ژاپن به کشوری "زیبا و عادی"، به شدت تلاش کرده تا تاریخ شرم‌آور دوران جنگ این کشور را پاک کند و ارتش ژاپن را با اصلاح قانون اساسی صلح‌طلب این کشور تقویت کند. این اقدامات شامل خریداری سامانه‌های دفاع موشکی جدیدتر و قوی‌تر در مواجه با تهدیدات نظامی رو به رشد پیونگ‌یانگ و چین است.

آبه همچنین امسال از بازدید از معبد یاسوکونی که سمبل نظامی‌گری سابق توکیو است، اجتناب کرد و به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز تسلیم کشورش در جنگ جهانی دوم اعانه تشریفاتی به معبد داد. این در حالی است که چهار تن از وزرای کابینه ژاپن از جمله وزیر آموزش، وزیر محیط زیست، وزیر امور داخلی و وزیر مسائل قلمرویی امروز برای نخستین بار از سال ۲۰۱۶ میلادی برای ادای احترام از این معبد بازدید کردند.

آبه آخرین بار در دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان نخستین سال نخست وزیری‌اش از معبد یاسوکونی بازدید کرد؛ اقدامی که خشم پکن و سئول را به همراه داشت و انتقادات دیپلماتیک آمریکا را نیز برانگیخت.

بازدید امسال در حالی صورت گرفت که تنش‌ها همچنان میان ژاپن و کره جنوبی بالاست؛ کره جنوبی یکی از کشورهایی است که بیش از دیگر کشورها از اقدامات خصمانه نظامی ژاپن در دوران جنگ آسیب دیده است.

مون جائه-این، رئیس جمهور کره جنوبی در سخنانی گفته است که سئول همیشه برای صحبت درباره اختلافات تاریخی با توکیو آماده است.

چین خاطرات تلخی از حمله نیروهای امپراتوری و اشغال بخش‌هایی از این کشور از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۴۵ میلادی دارد.

روزنامه رسمی ارتش آزادی‌بخش چین در مقاله‌ای گفت: ما باید از تاریخ بیاموزیم، اجازه دهیم تاریخ هشداری برای آینده باشد و نشان دهیم که ما آماده‌ایم تا در صورت جنگ مبارزه کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha