• دوشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99052719565
  • خبرنگار : 50310

ثبت سه اختراع ظرف دو ماه/اختراعاتی جهت جلوگیری از مصرف بی‌رویه برق

ثبت سه اختراع ظرف دو ماه/اختراعاتی جهت جلوگیری از مصرف بی‌رویه برق

ایسنا/لرستان یک مخترع جوان لرستانی گفت: سال گذشته ظرف دو ماه سه اختراع را ثبت کرده و چند اختراع دیگر نیز در دست انجا دارم.

هاجر باقری طولابی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که تاکنون چهار اختراع را به ثبت رسانده و سه اختراع در دست بررسی دارد، اظهار کرد: سال گذشته با ثبت سه اختراع ظرف دو ماه رکورد زدیم که یکی‌از این اختراعات اتوی گازی است.

وی ادامه داد: یکی‌از مشکلات شبکه برق تلفات بالای آن است و برخی وسایل برقی مانند اتو، هیتر و سشوار المنت‌هایی دارند که انرژی الکتریکی را به حرارت تبدیل می‌کنند؛ بنابراین وسایل پرتلفاتی هستند و در صدر مصرف‌کننده‌های انرژی الکتریکی قرار دارند، به‌ویژه زمانی که در پیک بالا وارد شبکه می‌شوند، دردسرهای زیادی را ایجاد می‌کنند و به همین دلیل است که تبلیغات زیادی انجام می‌شود تا مردم وسایل پرمصرف مانند اتو و سشوار را حداقل در زمان پیک مصرف استفاده نکنند تا از دردسرهای ناشی از آن جلوگیری شود.

طولابی با بیان این‌که همین مشکل باعث شکل‌گرفتن ایده اتوی گازی شد و شروع به ساخت آن کرده و در نهایت این اختراع را ثبت کردیم، عنوان کرد: خاصیت اتوی ساخته شده این است که به جای انرژی الکتریکی انرژی خود را با مصرف بسیار اندک از گاز شهری تأمین می‌کند.

این مخترع ادامه داد: همین‌طور نمونه سشوار آن را با سوخت گاز مایع ساختیم؛ برای سشوار گازی طراحی شده، تغذیه سوخت مایع در نظر گرفته شده که امکان استفاده همراه و جابه‌جایی را به کاربر می‌دهد.

وی با اشاره به اختراع و ثبت دستگاه تفکیک زباله، تصریح کرد: در دنیا برای این کار دستگاه‌های تشخیص اجسام شفاف وجود دارد؛ اما دستگاهی با این توانایی‌ها که به‌طور مثال پلاستیک را از شیشه تشخیص دهد و با کارآمدی بالا تفکیک زباله را به‌صورت خودکار انجام دهد، هنوز ساخته نشده، این اختراع به دفعات کالیبره و کنترل شد و در نهایت توانستیم به هدفی که می‌خواستیم یعنی تشخیص پلاستیک، شیشه، چوب و کاغذ، فلز و زباله‌های تَر برسیم و اختراع را به ثبت برسانیم.

طولابی ادامه داد: این مرحله از فعالیت، طرح ابتدایی اختراع بود و تصمیم گرفتیم ورژن هدفمندتری از آن را با هدف کاربری عمومی و حل مشکلات مهم‌تری مانند معضل بزرگ شیرابه بسازیم و در پروسه ثبت جدیدی قرار دهیم؛ چراکه موضوع شیرابه در زباله‌ها نیز بسیار مسئله مهمی است.

این مخترع جوان با بیان این‌که ساخت اولین ورژن دستگاه تفکیک زباله در سال ۹۷ با هزینه حدود ۱۵ میلیون تومان ساخته شد، افزود: شاهد هستیم که در برخی نقاط کابل‌های برق هم به سرقت می‌رود؛ این مشکلی اساسی بود و نمی‌شد این سطل زباله تفکیک‌کننده را در مکان عمومی قرار داد، این موضوع برای اختراع یک عیب محسوب می‌شود و با وجود اینکه این محصول مشتریان زیادی دارد اما قراردادن آن در مکان‌های عمومی موجب دردسرهای بعدی خواهد شد.

وی افزود: بنابراین به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار است اختراع و تولید سطل زباله خروجی اقتصادی داشته باشد، باید کم‌هزینه‌تر، پیچیدگی کمتر و مشکلات و دردسرهایی مانند امکان سرقت و ... را نداشته باشد به همین دلیل دوباره روی طرح این سطل زباله فکر کردم و اکنون در مراحل نهایی طرح جدیدی برای این سطل زباله هستم که با هزینه خیلی کمتر، معضلات مهم‌تری را برطرف کند، مسلماً این طرح بیشتر مورد توجه شهرداری‌ها یا نهادهای دیگر قرار خواهد گرفت.

طولابی عنوان کرد: برای ساخت این نمونه از سوی مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد پنج میلیون تومان دریافت و ۱۰ میلیون تومان نیز خودم هزینه کردم که در حد ساخت همین نمونه کوچک و پروتوتایپ کفایت کرد و در صورتی که حمایت شویم، توانایی تولید نمونه بزرگ‌تر و حتی ایجاد خط تولید آن را هم داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha