• پنجشنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99053022716
  • منبع : نمایندگی قزوین

مدیرکل فرهنگ و ارشاد قزوین:

مهندسی «فرهنگ عاشورا» از اولویت‌های فرهنگی جامعه باشد

مهندسی «فرهنگ عاشورا» از اولویت‌های فرهنگی جامعه باشد

ایسنا/قزوین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: مهندسی فرهنگ عاشورا می‌تواند در تقویت فرهنگ اصیل عاشورایی، تبیین انحرافات و راهکارهای برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی راهگشا باشد و باید از اولویت‌های فرهنگی جامعه محسوب شود.

محمدحسین اسماعیلی در صد و دهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که امروز ۳۰ مرداد در شبستان امام علی (ع) مسجدالنبی (ص) قزوین برگزار شد، تصریح کرد: عاشورا فرهنگی تمام و کمال است و تمامی شاخصه‌های اصیل فرهنگی در عاشورا متبلور است، عزت و آزادگی، عدم تسلیم در برابر قدرت‌های فاسد از مهم‌ترین درس‌های اباعبدالله (ع) است درواقع درس می‌گیریم که مرگ با لذت بهتر از زندگی با ذلت است.

وی افزود: ایثار و از خودگذشتگی یکی از حلقه‌های مفقوده اخلاقی در دوران معاصر است اما در کربلا موج می‌زند؛ شهادت‌طلبی، جهاد، خانواده، اصلاح‌طلبی در امور دین و جامعه، تکلیف گرایی، مسئولیت‌پذیری، صبر و مقاومت، فداکاری و بسیاری از موضوعات فرهنگی در عاشورا متبلور است.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اظهار کرد: فرهنگ عاشورا در طول تاریخ همواره برای مسلمانان و آزادگان جهان الهام‌بخش بوده است، جلوه‌های پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه حماسه‌آفرینی‌های هشت سال دفاع مقدس به‌وضوح قابل‌رؤیت است.

وی تأکید کرد: در شرایط کنونی مهم‌ترین نیاز بشریت رجوع به فرهنگ عاشورا است و شیعه افتخار می‌کند که پرچمدار این فرهنگ است، باید در مقام عمل جهت پاسداشت و احیای فرهنگ عاشورا برنامه‌ریزی و اقدام کرد.

اسماعیلی بیان کرد: احیای سنت‌های حسنه و آیین‌های فاخر و ارزشمند در حوزه‌های عزاداری و سوگواری، مداحی و سخنوری و شناخت عمق مفاهیم عاشورا و پرهیز از سطحی‌نگری ازجمله اقداماتی است که می‌شود در این زمینه انجام داد.

وی تأکید کرد: مهندسی فرهنگ عاشورا می‌تواند در تقویت فرهنگ اصیل عاشورایی، تبیین انحرافات و راهکارهای برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی راهگشا باشد و باید از اولویت‌های فرهنگی جامعه محسوب شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: اولین گام در مهندسی فرهنگ عاشورا رصد فرهنگی و تبیین وضعیت موجود با نگاهی عینیت گرا در سطح فرهنگ عمومی و در سطح خرده فرهنگ‌ها است.

وی تأکید کرد: رصد فرهنگی و تبیین فرهنگ عاشورا باید در سطوح مختلف مورد مداقه قرار گیرد، فرهنگ متعالی عاشورا در طول تاریخ و هم اکنون موجب مقاومت‌پذیری جامعه است و نیاز است به‌طور دائم این فرهنگ را رصد کنیم و با شناخت، زمینه‌های مهندسی فرهنگی عاشورا را فراهم کنیم.

اسماعیلی یادآور شد: نقش دستگاه‌های فرهنگی، علما، سخنرانان و پژوهشگران در این عرصه بسیار سنگین است، استان قزوین می‌تواند در این حوزه ورود جدی داشته و طلایه‌دار این جریان فرهنگی باشد، نقش نهادها و دستگاه‌های فرهنگی در این راستا سنگین و حائز اهمیت است. ما باید در شورای فرهنگی عمومی با برنامه‌ریزی دقیق و با تشکیل کارگروه‌های ویژه در این راستا گام‌های مهمی برداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha