• شنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99060100272

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد:

میزان سرمایه‌گذاری‌های جدید تقریبا به صفر رسیده است

میزان سرمایه‌گذاری‌های جدید تقریبا به صفر رسیده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد گفت: در حال حاضر نسبت به ۸ ماه تا یک سال گذشته، هزینه‌های سرمایه‌گذاری دو برابر شده، میزان سرمایه‌گذاری‌های جدید، تقریبا به صفر رسیده و نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۷۰ درصدی سرمایه‌گذاری‌ها مواجه شده‌ایم.

محمدعلی چمنیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاثیر نوسانات اقتصادی بر سرمایه‌گذاری در طرح‌های اجرایی، اظهار کرد: قطعا نوسانات تاثیری منفی بر سرمایه‌‎گذاری گذاشته و سرمایه‌گذاران را سردرگم کرده ‌است. طرح‌های توجیهی که سرمایه‌گذاران برای سرمایه خود بر اساس میزان هزینه، فروش و پیش‌بینی بازار تنظیم کرده‌اند، با این نوسانات دچار تغییرشده‌ و به طور مثال نمی‌توان طرح توجیهی را که ۶ ماه اعتبار داشته،‌ پیدا کرد.

بسیاری از این طرح‌های سرمایه‌گذاری دیگر صرفه لازم را برای اجرایی ‌شدن ندارند

وی افزود: سرمایه‌گذاری اساسی و زیربنایی، سرمایه‌گذاری است که حداقل ۲ تا ۳ سال اعتبار داشته ‌باشد. معمولا در طرح‌ها، تورم سالیانه حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد پیش‌بینی می‌شود، اما با رخداد چنین نوسانات شدیدی، نیاز است تا تمامی طرح‌ها بازنگری شود زیرا بسیاری از این طرح‌ها دیگر صرفه لازم را برای اجرایی ‌شدن نخواهد داشت.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: اگر سرمایه‌گذاری بر روی یک کالای غیرضروری مانند شکلات انجام شود، هنگامی که قیمت‌ها بالا رفته و قدرت خرید مردم پائین می‌آید، میزان بازار هدف کوچکتر شده و ممکن است این کوچکتر شدن بازار، طرح را از توجیه‌مند بودن خارج و رغبت سرمایه‌گذار را کم کند.

چمنیان ادامه داد: از طرف دیگر افزایش نرخ ارز و نوسانات بازار، ‌حجم سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و از مبلغی که سرمایه‌گذار در نظر گرفته ‌بود، بیشتر می‌شود. بخشی از مبلغی که سرمایه‌گذار در نظر می‌گیرد، مربوط به زمین، بخشی مربوط به ساختمان اجرای طرح و بخشی برای تامین ماشین‌آلات طرح هزینه می‌شود.

وی در خصوص ایجاد طرح‌های نیمه‌تمام بر اثر نوسانات بازار عنوان کرد: طرح‌هایی وجود دارد که پیش از نوسانات اخیر شروع شده و سرمایه‌گذار، بخشی از هزینه را به بازار تزریق کرده ‌است. این طرح‌ها به ‌طور ناگهانی، با این نوسانات مواجه شده و باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار برای مثال تنها ۵۰ درصد طرح را پیش ببرد و اصطلاحا طرح نیمه‌تمام باقی می‌ماند.

سرمایه‌گذاران جدید برای سرمایه‌گذاری پیش‌قدم نمی‌شوند

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به ترس سرمایه‌گذاران جدید برای پیش‌قدم شدن در بازار، تصریح کرد: هنگامی که سرمایه‌گذاران جدید چنین ریسک‌هایی را در بازار سرمایه‌گذاری با نوسانات زیاد می‌بینند، برای سرمایه‌گذاری پیش‌قدم نمی‌شوند.

چمنیان بیان کرد: سرمایه‌گذاران حدود ۶ سال زمان برای بازگشت سرمایه خود در نظر می‌گیرند، اما در حال حاضر مواردی وجود دارد که طرح پس از ۲ سال نیمه‌تمام مانده و به بهره‌برداری نمی‌رسد و حدود ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد تا سرمایه جدیدی تامین شود و طرح به بهره‌برداری برسد. این موضوع بازگشت سرمایه را به تاخیر انداخته و ضرر و زیان بسیاری به سرمایه‌گذار وارد می‌کند.

هزینه‌های سرمایه‌گذاری نسبت به سال گذشته دو برابر شده ‌است

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد در خصوص افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: در حال حاضر نسبت به ۸ ماه تا یک سال گذشته، هزینه‌های سرمایه‌گذاری دو برابر شده، میزان سرمایه‌گذاری‌های جدید، تقریبا به صفر رسیده و نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۷۰ درصدی سرمایه‌گذاری‌ها مواجه شده‌ایم.

وی در خصوص مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران خارجی نیز با توجه به قوانین متغیر در کشور، فضای مبهمی را می‌بینند و سوددهی سرمایه‌گذاری در این بازار برایشان شفاف نیست. همچنین تضامین کافی از سمت دولت و حاکمیت برای عدم ایجاد مشکل در طرح مورد نظر در اختیار ندارند.

چمنیان اضافه کرد: هنگامی که سرمایه‌گذاران خارجی می‌بینند در بین سرمایه‌گذاران داخلی که بومی آن منطقه و کشور هستند و ارتباطات خوبی در آن کشور دارند، تمایلی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، ریسک بالاتری برای خود برای سرمایه‌گذاری در این بازار می‌بینند. ما اگر نتوانیم سرمایه سرمایه‌گذاران داخلی را جذب کرده و برای آنها فضای اعتماد و کم‌ریسکی ایجاد کنیم، چطور می‌توانیم انتظار سرمایه‌گذاری از افراد خارجی داشته‌ باشیم؟

اولویت اول ما در کشور، سرمایه‌گذاری داخلی است

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به لزوم تمرکز بر سرمایه‌گذاران داخلی، تصریح کرد: به ‌نظر می‌رسد که مشکل ما با مانور بیشتر بر روی سرمایه‌گذاری خارجی به ‌طور کامل حل نخواهد شد و اولویت اول ما در کشور، سرمایه‌گذاری داخلی است. ما به قدری سرمایه و نقدینگی سرگردان در کشور داریم که با جذب این موارد، تمامی طرح‌های اجرایی عمرانی و توسعه صنعتی ما محقق شده و نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی نخواهیم داشت.

وی افزود: متاسفانه افزایش نرخ ارز، فضایی را در کشور ایجاد می‌کند که بسیاری از افراد در آن ضرر کرده و تعدادی از افراد نیز از این موضوع سود می‌کنند و این موضوع حالتی چون شانس در تجارت ایجاد می‌کند.

چمنیان ادامه داد: برای مثال فردی مواد اولیه‌ای به نرخ سال قبل خریداری کرده و نتوانسته بفروشد، در ابتدا فکر می‌کند که متضرر شده‌، اما با نوسانات ارزی، قیمت مواد اولیه بالا می‌رود، البته در چنین حالتی عملا سودی اتفاق نیفتاده ‌است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد، اضافه کرد: برخی از شرکت‌ها به ‌واسطه افزایش نرخ ارز در دفاتر خود به سودهایی می‌رسند، اما هیچ تاثیر و بهبودی در روال کار مجموعه ندارد زیرا این سودها مجازی است و قدرت خرید و تولید و سرمایه در گردش آن مجموعه تولیدی را افزایش نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال مواد اولیه خود را با استفاده از افزایش نرخ ارز با قیمت بالاتری بدون اینکه محصولی با استفاده از این مواد تولید کند، به فروش می‌رساند، اما نمی‌تواند پس از فروش این مواد، با همان مبلغ به دست آمده مجددا همان مواد اولیه و به همان میزان را خریداری کند.

چمنیان در خصوص لزوم ایجاد ثبات اقتصادی در جامعه بیان کرد: لازم است فضایی ایجاد شود تا ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یافته و شرکت‌ها وارد عمل شوند زیرا عامل اصلی کاهش ریسک اقتصادی، ثبات اقتصادی است و تا زمانی که این ثبات اقتصادی در جامعه حاکم نشود، چه سرمایه‌گذار داخلی و چه خارجی رغبتی به سرمایه‌گذاری در این بازار نخواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha