• شنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99060100367
  • خبرنگار : 50046

کرونا و پزشکان قهرمان

کرونا و پزشکان قهرمان

ایسنا/خراسان شمالی پزشک یا پرستاری که با یک بیمار مبتلا و یا بیمار مشکوک به کرونا روبرو می شود و می داند شانس ابتلایش بالاست، حکم رزمنده ای را دارد که در زمان بمباران شیمیایی ماسک را از صورت خود برمی داشت و روی صورت دیگری می گذاشت.

 ازخودگذشتکی پزشکان و پرستاران در درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا قابل وصف نیست و کلمات از بیان فداکاری آنها قاصر است. در دوران دفاع مقدس با یک دشمن دیدنی مواجه بودیم و با گذر زمان فرهنگ آن تبیین و به تجهیزات و امکانات نسبی دست یافتیم اما در این دوران متاسفانه هیچ آمادگی برای مقابله آن وجود نداشت، یک باره اتفاق افتاد و با یک دشمن نادیدنی و عاملی که هرلحظه امکان دارد حیات انسان را تهدید کند بدون آن که آژیر قرمزی در کار باشد روبرو هستیم. بنابراین کادر پزشکی که امروز در صف مقدم مبارزه با این ویروس قرار گرفته اند کاری فراتر از ایثار انجام می دهند.

رفتن به مرخصی اجباری پزشک با ابتلا به کرونا

دکتر محسن حسینی پزشک متخصص اورژانس در بیمارستان پورسینای آشخانه است که در گفت و گو با ایسنا در ارتباط با مواجهه با ویروس کرونا و بیماران مبتلا و حتی مشکوک به این ویروس می گوید: شاید تاکنون با بیش از ۱۰۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ سروکار داشته ام.

مرگ و میر و ناتوانی ناشی از بیماری دو مسئله ای که در ارتباط با این ویروس مطرح می شود، این را دکتر حسینی می گوید و می افزاید: شاید ویروس کرونا مرگ و میر نسبتا پایینی داشته باشد اما ناتوانی بالایی دارد و همین امر، نگران کننده است.

خودم هم در ابتدای شیوع این ویروس به کرونا مبتلا شدم که با مثبت نشان دادن آزمایش های انجام شده، به خاطر ناتوانی اجباری ایجاد شده مجبور شدم تا دو هفته را در منزل استراحت کنم و به بیمارستان مراجعه نکنم که همین مرخصی ها سبب می شد تا فشار کار بر روی سایر همکاران به وجود آید.

پزشکان اورژانس در خط اول ارتباط با بیماران کرونایی

وی ادامه می دهد: پزشکان اورژانس در خط اول ارتباط با بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و یا مشکوک به این بیماری هستند که این افراد در مرحله نخست توسط این پزشکان مورد معاینه و معالجه قرار می گیرند.

حسینی از دغدغه هایش در مورد این بیماری می گوید و ادامه می دهد: به رغم تمامی اطلاع رسانی های انجام شده هنوز می بینیم که تعدادی از افراد هستند که بدون ماسک در کوچه و خیابان و یا مراکز عمومی حاضر می شوند حتی این مورد در بیمارستان ها نیز خیلی به چشم می خورد که شخص بیمار با فرزند کوچک خود به بیمارستان مراجعه کرده که این امر در وهله اول فرزند و خانواده او را درگیر می کند و پزشک در مرحله بعدی درگیری قرار دارد.

تلاش های نافرجام برای نجات مادر ۵۰ ساله

وی با اشاره به اینکه تاکنون با بیماران بدحال کرونایی زیادی سروکار داشته ام، می افزاید: بر سر یک خانم ۵۰ ساله مبتلا به کرونا حاضر شدم هر کاری که از دستمان بر می آمد انجام دادیم اما متاسفانه شخص فوت شد اما هنوز این خانم با رعایت کردن نکات بهداشتی می شد در قید حیات باشد و زندگی کند.

بهبودی حال بیماران، به پزشکان روحیه می دهد

وی با بیان اینکه در حال حاضر پزشکان و پرستارانی که در بخش هایی که بیماران کرونا بستری هستند، خدمت می کنند از شرایط خیلی خوبی برخوردار نیستند، می گوید: پوشیدن لباس های مخصوص، استفاده از ماسک به صورت مرتب، دیدن مریض های بدحال و یا فوت بیماران تاثیر بدی را بر روی کادر درمان گذاشته است اما شنیدن و مشاهده خبر بهبودی بیماران است که به پزشکان انرژی می دهد که با روحیه دو چندان در بخش ها حاضر باشند و به بیماران خدمت ارائه دهند.

پزشکی که با نجات جان نوزاد ۲۶ روزه خودش به کرونا مبتلا شد

دکتر خسروجردی پزشک اطفال در بیمارستان تخصصی زنان بینت الهدی بجنورد یکی دیگر از پزشکان خراسان شمالی است که خودش در مواجهه با بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شد در گفت و گو با ایسنا در ارتباط با چگونگی بیمار شدن خود می گوید: زمانیکه بیمار وارد بیمارستان می شود به خصوص وقتیکه حال عمومی وی بد باشد، پزشک هر کاری که در توان دارد انجام می دهد تا اتفاق بدتری برای بیمار نیفتد و به این موضوع فکر نمی کند که خودش این بیماری را خواهد گرفت و یا نه.

ساعت ۱۲ شب بود که نوزادی ۲۶ روزه را به بخش اطفال بیمارستان بنت الهدی با حال عمومی خیلی بد انتقال دادند، نوزاد به سختی نفس می کشد و شوک به وی وارد شده بود، این را دکتر خسروجردی می گوید و ادامه می دهد: در آن لحظه تنها چیزی که به ذهنمان می رسید این بود که هر کاری را انجام دهیم تا فقط نوزاد زنده بماند، حدود شش ساعت به طور مداوم بر سر بیمار ماندیم، رگ گیری از این نوزاد بسیار سخت بود و حتی مجبور به رگ گیری از استخوان آن شدیم و بالاخره حدود ساعت شش و یا هفت بود که حال عمومی نوزاد کمی بهتر شد و بعد از مراقبت های صورت گرفته بعد از آن به منزل بازگشت.

وی با بیان اینکه این نوزاد درگیر بیماری کووید ۱۹ شده بود، اظهار می دارد: بیماری وی سبب شد تا من و دو پرستار دیگر به این بیماری مبتلا شویم.

نجات جان بیمار مهمتر از خودم بود

خسروجردی تصریح می کند: به خوبی می دانستیم که شاید به این بیماری مبتلا و حتی جان خود را از دست دهم اما نجات جان بیمار مهمتر از تمام چیزهای دیگر بود و تمام تلاش خود را به کار بستم تا نوزاد به دوباره به آغوش خانواده بازگردد.

شهادت دکتر یحیوی بدترین خاطره کاری در دوران کرونا

دکتر شاهرخ محمدی پزشک متخصص طب اورژانس بیمارستان امام علی(ع) و امام حسن(ع) بجنورد نیز به ایسنا می گوید: حداقل ۵۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا را ویزیت کرده ام و بالاخره هفته سوم فروردین ماه خودم گرفتار بیماری کووید ۱۹ شدم.

وی می افزاید: متاسفانه بیمارانی بوده که با ابتلا به ویروس کرونا به بیمارستان مراجعه کرده که حال عمومی خوبی داشته اند ولی بر اثر بیماری فوت کردند و همین امر بر روی روحیه کادر پزشکی بسیار تاثیر گذار بوده است.

محمدی بدترین خاطره خود را شهادت دکتر یحیوی پزشک فوق تخصص آنکولوژی اعلام می کند و ادامه می دهد: شهادت این پزشک متخصص به علت ابتلا به ویروس کرونا در ابتدای روزهای شیوع ویروس کرونا هیچ گاه از خاطره ها پاک نمی شود و مردم باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند که کادر درمان واقعا در خط مستقیم خطر قرار دارند.

احساس ناخوشایند پزشکان از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم

وی تاکید کرد: کادر درمان زمانیکه می بینند مردم این خطر را جدی نمی گیرند و پروتکل های بهداشتی را به منظور جلوگیری از ابتلا رعایت نمی کنند، احساس خوشایندی ندارند چرا که فکر می کنند زحمت های آن ها در آن شرایط کاری با پوشیدن لباس مخصوص و استفاده از ماسک در هوای خیلی گرم تابستان نادیده گرفته می شود.

محمدی از سوی دیگر از مردم درخواست دارند تا هنگام مواجه با پزشکان پرخاشگر و متوقع نباشند چراکه در این شرایط کاری، پزشکان نیز تمام توان خود را به کار بسته اند و در راه نجات حال بیماران در تلاش هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha