• یکشنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99060201049

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی مطرح کرد:

زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورایی مهمترین وظیفه هیات های مذهبی

زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورایی مهمترین وظیفه هیات های مذهبی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: درحال حاضر اهمیت سمن‌ها در جامعه مورد توجه قرار گرفته اما پیش از این مسائل، هیات‌های مذهبی وجود داشتند و از قدیمی‌ترین نهادهای مردمی هستند.

حجت‌الاسلام خادمی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کارکردهای هیات‌های مذهبی در جامعه بسیار مؤثر و قابل ملاحظه است، اظهار کرد: بزرگداشت ایام محرم، محبت به خاندان پیامبر گرامی اسلام از عوامل شکل‌گیری هیات‌های مذهبی بوده است و هیات‌های مذهبی در طول تاریخ خدمات بسیاری را به مردم ارائه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در ادوار گذشته در خصوص برگزاری مراسم‌های محرم سخت‌گیری‌های فراوانی انجام می‌شد، افزود: با توجه به سلایق متنوع از سوی حاکمان دوره‌های مختلف، برگزاری مراسمات محرم به سختی انجام می‌شد و هیات‌های مذهبی وظیفه بسیار سنگینی برای ترویج فرهنگ حسینی را بر عهده داشتند.

خادمی با تاکید براینکه از مهمترین وظایف هیات‌های مذهبی، اقامه مراسم‌های عزاداری است، افزود: زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورای و انتقال آن به نسل جوان از وظایف مهم هیات‌های مذهبی و به نوعی انتقال آنچه در کربلا رخ داده، به عهده هیات‌های مذهبی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: اگر آنچه در کربلا رخ داده است، به خوبی از سوی هیات‌های مذهبی به مردم منتقل شود، هیات‌های مذهبی نقش دانشگاه مذهبی را برای مردم دارد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از قیام‌های آزادی‌بخش از قیام عاشورا الهام گرفته شده است، افزود: گاندی یکی از رهبران آزادی خواه، به صراحت بیان کرده است که واقعه عاشورا را به خوبی بررسی کرده‌ام و یکی از سرمشق‌های من نیز قیام عاشورا بوده است و از این قیام الهام گرفتم که این مسئله نشان از اهمیت واقعه عاشورا دارد.

خادمی با بیان اینکه هیات‌های مذهبی زمینه‌های تربیتی را در جامعه ایجاد می‌کنند، اظهار کرد: انتقال فرهنگ عاشورایی با مداحی‌، سخنرانی، روضه خوانی‌ها و... منتقل می‌شود و از همین جهت باید اسلام در رفتار مردم تجلی پیدا کند و نقش هیات‌ها نیز در این خصوص بسیار ویژه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با انتقاد از کیفیت مداحی‌ها، بیان کرد: مداحی‌ها کیفیت گذشته را ندارند و متن، سبک و.. دچار آسیب جدی شده‌اند و نیاز است که مداحان در مسیری که انتخاب کرده‌اند تجدید نظر کنند.

وی با اشاره به اینکه تنها شعرخوانی نباید مدنظر باشد، تصریح کرد: اگر هدف تنها شعرخوانی باشد و به محتوای مداحی‌ها توجه نشود، دردی از جامعه نیز دوا نمی‌شود و آنگونه که باید فرهنگ عاشورایی نیز به نسل جوان منتقل نمی‌شود.

خادمی تصریح کرد: آنچه در مداحی‌ها بیان می‌شود باید استناد تاریخی داشته باشد و رسانه‌ها نیز باید مداحی‌هایی را پخش کنند که دارای محتوای مناسب هستند و نمی‌توان هرکسی را تریبون به دست اجازه داد تا مداحی کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تاکید کرد: باید نوحه‌خوان الگو باشد و آنچه بیان می‌کند در رفتار و کردار خود نیز مشخص باشد.

وی با بیان اینکه هیات‌های مذهبی انس و الفت را در جامعه گسترش می‌دهند، اظهار کرد: میلیون‌ها انسان در روز عاشورا یک صدا، زیر یک علم حضور پیدا می‌کنند و تمام هیات‌ها روز عاشورا یک صدا و هماهنگ با هم حرکت می‌کنند که این نشان از اثربخشی هیات‌های مذهبی در ایجاد وحدت اجتماعی دارد.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha