• یکشنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99060201189

چگونه می توان از شرایط شیوع کرونا در مراسم عزدارای امام حسین(ع) فرصت سازی کرد؟

چگونه می توان از شرایط شیوع کرونا در مراسم عزدارای امام حسین(ع) فرصت سازی کرد؟

ایسنا/خراسان شمالی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خراسان شمالی گفت: بهتر است به جای استفاده از عنوان مجلس عزاداری برای امام حسین(ع) از عنوان مجلس ذکر اهل بیت استفاده شود.

قاسم جعفری، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه نباید به مراسم شب‌های محرم با دید تنها برگزاری مراسم عزاداری نگاه کرد، اضافه کرد: همیشه گفته شده که شیعیان اهل گریه و زاری هستند و با شادی مخالفت دارند که مسئله اصلا مورد تایید نیست و در تاریخ ایران همیشه شادی و سرزندگی وجود داشته است و در اوج مشکلات، روحیه شاد خود را حفظ کرده‌اند.

وی ادامه داد: در مراسم شب‌های محرم هدف تنها عزاداری نیست بلکه تبیین و انتقال محتوا و آموزه‌هایی دینی نیز است که در این مجالس بیان می‌شود و از همین جهت بهتر است به جای استفاده از مجالس عزاداری، از مجلس ذکر اهل بیت استفاده شود.

جعفری با اشاره به اینکه در مجلس شب‌های محرم هدف این است که سبک زندگی یاد بگیریم، اظهار کرد: هدف این است که در شب‌های محرم معرفت افزایی شود و باید در این مجالس مطالب مفید و مستند استفاده شود تا اطلاعات مردم از اهل بیت افزایش پیدا کند و نسل جوان آشنایی لازم را داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اضافه کرد: مداح باید صدای خوش داشته باشد اما این کافی نیست و باید مطالبی که در مداحی، نوحه‌خوانی و... بیان می‌شود نیز دارای محتوا باشد و یک تعادلی برقرار باشد.

وی ادامه داد: پرداختن تنها به موضوع عزاداری و غفلت از هدف اصلی مجالس شب‌های محرم، بهانه به دست دشمنان می‌دهد و همین مسئله موجب شده تا گروهی از برگزاری این مجالس سوء استفاده کنند.

جعفری با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای استفاده بهینه از کرونا در شب‌های محرم وجود دارد، تصریح کرد: برگزاری روضه‌های خانگی، ارائه دلنوشته‌های ویژه ایام محرم، برنامه‌های ویژه در فضاهای مجازی و... از جمله کارهایی است که در این شرایط خطر شیوع کرونا می‌شود، انجام داد و از اهداف اصلی شب‌های محرم نیز غافل نشد.

وی افزود: در ویژگی‌های مؤمن ذکر شده است که مؤمن زرنگ است و این به معنای استفاده بهینه از فرصت‌ها است و در طول تاریخ نیز هرگاه پیشرفتی حاصل شده، در شرایط دشوار بوده است و این مسئله نشان می‌دهد که در حال حاضر نیز می‌توان از کرونا فرصت‌سازی کرد و راه‌های جدیدی برای احیا راه اهل بیت پیدا کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خراسان شمالی تصریح کرد: در ابتدا که شیوع ویروس کرونا آغاز شد، مردم ابتکار عمل نداشتند چون با موضوع جدیدی رو به رو شده بودند اما در حال حاضر که مدت زیادی از شیوع کرونا گذشته است، مردم نیز باید با شرایط جدید همراه شوند و راه‌های جدیدی را برای ادامه امورات خود پیدا کنند.

جعفری اظهار کرد: افزایش استفاده از تکنولوژی با زمان‌های گذشته بسیار متفاوت است و افرادی که در گذشته نیز با تکنولوژی ارتباطی نداشتند، امروز به علت شیوع ویروس کرونا و سختی‌ها، ارتباط بیشتری پیدا کردند و این نشان می‌دهد که به دنبال مشکلات، ابتکار عمل نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه تعطیلی تمام امورات درست نیست، اظهار کرد: هیچ آینده‌ای از کرونا مشخص نیست و نمی‌توان تمام امورات را لغو کرد بلکه باید کرونا را جزئی از زندگی خود بدانیم و راه‌های ادامه زندگی را بیاموزیم.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خراسان شمالی تصریح کرد: در سختی‌ها متوجه شدیم که همدلی و مهربانی هنوز وجود دارد و یکی از راه‌های گسترش این همدلی و مهربانی نیز همین ایام محرم است تا امر اهل بیت را احیاء کنیم و به یکدیگر کمک کنیم که رزمایش کمک مؤمنانه نیز در همین راستا بوده است و مردم امسال با توجه به شیوع کرونا می‌توانند نذورات خود را از این طریق به دست نیازمندان برسانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha