• دوشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99060302468
  • منبع : نمایندگی همدان

یک کارشناس مذهبی:

خطیبان در مراسم سوگواری امام حسین(ع) در بیان حقایق اخلاقی بکوشند

خطیبان در مراسم سوگواری امام حسین(ع) در بیان حقایق اخلاقی بکوشند

ایسنا/همدان یک کارشناس مذهبی گفت: خطیبان در کنار برگزاری مراسم سوگواری امام حسین(ع) در راستای بیان حقایق اخلاقی نیز بکوشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن زارع در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در این ایام ضروری است خطیبان در کنار برپایی مجالس عزاداری در راستای بیان حقایق اخلاقی، دینی، احکام و تفسیر قران هم تلاش کنند. 

وی توضیح داد: سوگواری امام حسین(ع) جزء شعائر مسلم و مسجل مذهب شیعه اثنی‌عشری است و در آن به سه نکته توجه لازم و ضروری شده است؛ نخستین نکته مبارزه با ظلم در سطح عالی و عمیق است، چنان‌که سران بنی‌امیه در زمان خود ظلم را به اوج رساندند و به یک شخصیت استثنائی، الهی و علمی چون وجود مقدس امام حسین(ع) با تاریخچه خانوادگی از سلاله پیامبر اعظم روا داشتند و ایشان بر علیه ظلم قیام کردند.

زارع ادامه داد: اگر فلسفه عاشورا را هر سال تکرار می‌کنیم به خاطر بیان کردن ظلم‌هایی است که ریشه و اساسش به بنی‌امیه برمی‌گردد و می‌خواهیم بگوییم «کل یوم عاشورا کل ارض کربلا» و نه تنها در سال ۶۱ هجری ظلم توسط امام حسین(ع) برچیده شد و با قیام خونینش در مقابل ظلم ایستاد اگر در همین زمان هم ظلمی در هر گوشه از عالم علیه بشریت رخ دهد، ما با اقتدار به سوگواری امام حسین(ع) علیه آن قیام می‌کنیم.

وی شرح داد: دومین نکته بیان مظلومیت افرادی که در راستای ظلم ظالمان مورد ستم قرار می‌گیرند، است، اگر می‌گوییم هر سال سوگواری و عزاداری امام حسین(ع) برگزار شود به این علت است که مظلوم در هر گوشه دنیا مظلومیتش را به انحاء گوناگون می‌تواند ابراز کند و یک شیوه‌اش این است که در راستای طلایه داری دفاع از مظلومیت امام حسین(ع) مورد ظلم و ستم قرار گرفتن خود را بیان می‌کند و روش و مسلک امام حسین(ع) را پیش می‌گیرد تا ‌خون خود را در راستای حقانیت دین به منصه ظهور و بروز برساند.

این کارشناس مذهبی افزود: سومین نکته در راستای تبیین معارف اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و خانوادگی است، قیام خونین کربلا تنها مبارزه با ظلم و قیام مظلوم علیه ظالم نبود بلکه امام حسین(ع) در حرکت ۲۸ رجب سال ۶۱ هجری که از مدینه آغاز و به کربلا ختم شد در مسیر، بیانات گهربار و نصایحی فرمودند که می‌توانیم مورد استفاده قرار دهیم.

زارع بیان کرد: امام حسین(ع) در کنار قیام خونین به فلسفه اخلاق و ‌معارف دین هم اهمیت بسزایی داده و یکی از نمونه‌هایش این است که زمانی که حر بن یزید ریاحی در لشگر عمر بن سعد بود و از امام حسین(ع) درخواست آب کرد امام هم به شترها و هم به خانواده‌ ایشان آب داد.

وی ادامه داد: پیرمردی در بین لشکر حر بوده که وقتی از امام درخواست آب می‌کند و مشک را می‌گیرد دستانش می‌لرزد و قطرات آب روی لباس‌هایش می‌چکد بنابراین امام‌حسین(ع) پیرمرد را زمین می‌نشاند، مشک را کنار لبانش قرار می‌دهد و او را سیراب می‌کند، این پیرمرد به این قصد به سوی امام(ع) آمده بود که سر بریده وی را بر روی نیزه بزند و ‌برای عمر سعد ببرد اما امام حسین(ع) مشی اخلاقی را در عرصه پیکار هم به منصه ظهور گذاشت‌.

این کارشناس مذهبی در پایان درباره برگزاری مراسم عزاداری در شرایط کنونی با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: بهترین شیوه عزاداری در این روزها همان است که مقام معظم رهبری فرمودند که خود را ملزم می‌دانم تابع نظریات کارشناسی ستاد ملی کرونا باشم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha