• سه‌شنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99060403647
  • خبرنگار : 50046

دیگر نبض زندگی در کارگاه های خیارشور زوارم نمی تپد

دیگر نبض زندگی در کارگاه های خیارشور زوارم نمی تپد

ایسنا/خراسان شمالی اهالی روستای زوارم از توابع شهرستان شیروان نه‌تنها تواسته‌اند با تولید خیارشور امرار معاش کنند؛ بلکه اکنون به دنبال اخذ مجوز برای صادرات محصول خود نیز بودند.

وقتی صحبت از تولید و ارزش افزوده می‌شود ذهنمان به سمت یک کارخانه عظیم سوق پیدا می‌کند که میلیاردها تومان تجهیزات می‌خواهد و چندین متخصص و ده‌ها کارگر حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای؛ کار را آنقدر سخت می‌پنداریم که مطمئن می‌شویم تولید امری ناممکن است. هیچ‌گاه نیز به این فکر نمی‌کنیم که سخت‌ترین راه‌ها، بهترین چاره‌ها نیست و گاهی ممکن است ساده‌ترین اقدامات بالاترین درآمدها را به دنبال داشته باشد.

تولید اگر به کلید واژه روستاها تبدیل شود، می‌تواند سبب برکات زیادی باشد. تولیدی که لزوماً نیازمند هزینه‌های گزاف نیست و می‌شود با کم‌ترین امکانات بیشترین بازدهی را کسب کرد. هرچند عده‌ای این حرف‌ها را شعاری می‌پندارند اما گروهی این شعارها را به واقعیت مبدل کرده‌اند و اکنون از یک ابتکار بسیار ساده درآمدی برای خود کسب کرده و به زندگی خود رونق داده‌اند. اهالی روستای زوارم از توابع شهرستان شیروان از این گروه‌ها هستند که توانسته‌اند با اندکی همت، حال برای خود کسب و کار ویژه‌ای راه‌اندازی کنند.

اما متاسفانه با شیوع ویروس کرونا ورق برگشته است و این ویروس منحوس به شدت کار کارگاه های خیارشور در زوام شیروان را تحت تاثیر قرار داده است بطوریکه در حال حاضر برخی از کارگاه ها دیگر فعالیت نمی کنند.

خیارشور

هیچ سالی مثل امسال نبود/کارگاهم تعطیل است

قادری مدیر کارگاه خیارشور قادری در زوارم شیروان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در سال های گذشته میزان تولید خیارشور در این کارگاه به ۱۰ تن در روز می رسید، گفت: اما امسال این کارگاه تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه تولید خیارشور از مهرماه آغاز می شد و تا مهر ماه دیگر ادامه می یافت، اظهارکرد: اوج زمان فروش این محصول از اواخر زمستان آغاز می شد و طی بهار و تابستان ادامه می یافت اما متاسفانه ویروس کرونا سبب شد تا نتوانیم تولیدات سال گذشته خود را به فروش برسانیم.

قادری تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر تولیدات سال گذشته روی دستمان باقی مانده است و بیشتر آن ها نیز خراب شده اند و باید آن ها را دور بریزیم تا بتوانیم از دبه ها برای موارد دیگر استفاده کنیم.

وی تاکیدکرد: اصلا هیچ سالی مانند امسال برای تولیدکنندگان خیارشور در این منطقه نبوده است و اگر روند به همین شکل ادامه یابد باید با این حرفه خداحافظی کنیم.

این تولیدکننده خیارشور با اشاره به اینکه خیارشورهای تولیدی زوارم به همدان ارسال و از آنجا به کشورهای همسایه صادر می شد، ادامه داد: متاسفانه دست بر روی دست نیز زیاد شده است و شهرهای مجاور همچون درگز در خراسان رضوی نیز اقدام به ایجاد کارگاه های خیار شور کرده اند و وجود بازار رقابتی تا حدودی بر روی فروش خیار شور این منطقه تاثیر گذار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در سال های گذشته که تولید خیارشور در این منطقه رونق زیادی داشت تعداد زیادی از کشاورزان مقدار زیادی از سطوح زمین های کشاورزی خود را به کشت خیار اختصاص می دادند که ویروس کرونا و به فروش نرفتن خیارشورهای موجب شد تا سطح زیرکشت تولید خیار نیز کاهش یابد.

قادری تصریح کرد: حتی کشت خیار در این منطقه ای تا اندازه ای بود که تعدادی از کشاورزان اقدام به اجاره زمین برای کشت خیار می کردند.

وی توضیح داد: مشکل به وجود آمده سبب شده تا قیمت خیارسبز و خیارشور نیز طی امسال افزایش یابد به طوریکه  قیمت هر دبه خیارشور که در سال گذشته حدود ۵۰ هزار تومان بوده امسال به ۱۰۰ هزار تومان برسد.

به گفته وی در حال حاضر حدود هشت کارگاه تولید خیارشور در این روستا وجود دارد.

خیار

فروش خیار سبز از تولید خیارشور در حال حاضر باصرفه تر است

مهرپور یکی دیگر از دارندگان کارگاه خیارشور در روستای زوارم شیروان گفت: ویروس کرونا سبب شد تا نتوانیم تولیدات خود را در سال گذشته به فروش برسانیم بطوریکه مجبور به دور ریختن ۱۷ هزار دبه خیار شور که له و خراب شده بودند، شدم و هم اکنون نیز کارگاهم تعطیل است.

وی افزود: در حال حاضر اگر خیارسبز بفروشیم بهتر از تولید خیارشور است بطوریکه در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم خیار سبز ویژه ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان و خیار سوپر ویژه خیارشوری تا ۱۴ هزار تومان در این منطقه به فروش می رسد این در حالی است که قیمت هر دبه خیار شور تا ۹۰ هزار تومان است.

مهرپور تصریح کرد: از سوی دیگر تعدادی از دلال ها از همدان و تهران در منطقه حضور پیدا کرده اند و اقدام به خرید خیارسبز می کنند که همین امر نیز موجب افزایش قیمت خیار شده است.

وی گفت: سال گذشته شش هکتار خیار کشت کردم تا نیاز کارگاه را تا حدودی تامین کنم اما با مشکل فروش خیار، سطح زیرکشت خیار را به یک هکتار رساندم .

خیار

تا سال گذشته با ترس و لرز خیار کشت می کردیم

همپیشه یکی از کشاورزان منطقه زوارم که اقدام به کشت خیار می کند نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: در سال گذشته میزان تولید خیار زیاد اما قیمت کم بود اما امسال میزان تولید خیار کاهش یافته اما قیمت آن بسیار مناسب شده است.

وی افزود: سال گذشته خیار سبز بازار چندانی نداشت و با ترس و لرز کشت می کردیم امسال نیز با ترس و لرز از اینکه خیارشوری تولید نمی شود، کشت کردم اما خوشبختانه قیمت ها رضایت بخش است.

همپیشه ادامه داد: در سال گذشته قیمت خیار سبز که خیلی افزایش پیدا کرد تا کیلویی چهار هزار تومان بود اما امسال قیمت حتی تا سه برابر نیز افزایش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha