• چهارشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99060504264

رئیس شورای شهر یزد مطرح کرد:

سبک‌ نوحه‌خوانی «سعادتمند» عامل موثر در الگو شدن عزاداری یزدی‌ها

سبک‌ نوحه‌خوانی «سعادتمند» عامل موثر در الگو شدن عزاداری یزدی‌ها

ایسنا/یزد رئیس شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به قدمت تاریخی روضه خوانی و مقتل خوانی در این استان، گفت: مرحوم استاد «حسین سعادتمند»، اسطوره‌ی مداحی کشور و عامل موثری در الگو شدن عزاداری حسنیه ایران است.

«غلامعلی سفید» پیش از ظهر امروز پنجم شهریورماه در جلسه شورای اسلامی شهر یزد که با حضور اکثر اعضای شورا  و جمعی از مداحان و شاعران شاخص یزدی برگزار شد، با اشاره به اهمیت ثبت ملی صدای استاد «حسین سعادتمند»، اظهار کرد: این مهم به حق انجام شده و باید بیش از پیش پاس داشته شود.

وی با بیان این‌ که عزای سیدالشهدا در حقیقت توسل به امام حسین(ع) است، افزود: طبق روایات عزاداری بر امام حسین(ع) قبل از واقعه کربلا بوده و توسط ائمه اطهار انجام می‌شد.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد در ادامه عزاداری بر شهدای دشت نینوا را نماد فرهنگی و آزادگی شیعه دانست و گفت: آن چه ما امروز داریم به برکت خون شهدا و عزاداری در وصف امام حسین(ع) است.

سفید با اشاره به قدمت تاریخی روضه خوانی و مقتل خوانی در ایران اسلامی، تصریح کرد: حاکمان در ادوار مختلف سعی داشتند عزاداری در سوگ سید الشهدا را حذف کنند ولی مردم متدین ایران و استان یزد با زنده نگه داشتن این شور در دل خود از این میراث ارزشمند پاسداری کردند.

این مسئول شهر میراث جهانی یزد را حسینیه ایران دانست و بیان کرد: هیأت فهادان یکی از بزرگترین هیئات عزاداری حسینیه ایران است و با نوحه خوانی مرحوم استاد سعادتمند در تمام ایران اسلامی شناخته شده است.

وی با بیان این‌که ثبت نوحه خوانی مرحوم سعادتمند در فهرست ناملموس آثار ملی اقدامی به حق و شایسته تقدیر است، گفت: مرحوم استاد حسین سعادتمند اسطوره مداحی کشور و عامل موثری در الگو شدن عزاداری حسنیه ایران است.

صدای مرحوم سعادتمند، صدای مردم یزد است

«مصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این جلسه، با بیان این‌که میراث ناملموس استان یزد همتای ثبت جهانی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: دارایی‌های فرهنگی و آثار به جا مانده از هنرمندان شاخص به عنوان میراث ناملموس این دیار معرفی می‌شوند.

وی افزود: پرونده ثبت سبک نوحه خوانی مرحوم سعادتمند از دو سال پیش در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان یزد قرار گرفت.

فاطمی در این جلسه با بیان این‌که شهرها هویتی‌هایی دارند که باید از آنها به درستی پاسداری شود، گفت: هویت شهری از لحاظ بسری المان‌ها و از لحاظ ناملموس تولیدات هنرمندان شاخصی نظیر استاد حسین سعادتمند است.

این مسئول با بیان این‌که یزد رکورد بیشترین ثبت آثار ناملموس را به خود اختصاص داده است،  تأکید کرد: صدای استاد حسین سعادتمند، صدای مردم استان یزد است و باید به عنوان بزرگترین اثر ناملموس این استان به تمام مردم جهان معرفی شود.

«فرید سعادتمند» فرزند مرحوم استاد سعادتمند و یکی از شاخص ترین هنرمندان موسیقی در استان یزد نیز در این جلسه با بیان این‌که ملودی تمام نوحه‌های مرحوم سعادتمند ثابت است، گفت: تمام نوحه‌های سعادتمند فرمولی ساده و مشخص دارد.

وی افزود: سبک نوحه خوانی و شیوه ملودی سازی مرحوم سعادتمند به ثبت ملی رسیده و این پاداش ارادت وی به ائمه اطهار است.

این هنرمند شاخص استان یزد با بیان این‌که عشق به امام حسین(ع) خط قرمز مرحوم سعادتمند بود، گفت: مادرم هم موسیقی ایرانی را خوب می‌شناخت و به خوبی این مهم را به فرزندان خود منتقل کرده است.

فرید سعادتمند، تصریح کرد: ملودی حسین سعادتمند فقط برای نوحه و اشعار محرمی اثرگذار بوده و نمی شود این سبک را برای یک شعر عاشقانه استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha