• چهارشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99060504367
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

چرا تیلاپیای تک جنس؟

چرا تیلاپیای تک جنس؟

ایسنا/خراسان جنوبی کارشناس آموزش و ترویج جهاد کشاورزی نهبندان گفت: تیلاپیای تک جنس ویژگی‌هایی از قبیل رشد زیاد و بازده مناسب مصرف غذایی، تحمل زیاد در برابر شرایط سخت محیطی مانند دما، شوری، مقاومت بیشتر در برابر استرس و بیماری‌ها و کنترل تولیدمثل دارد که سبب می‌شود به عنوان گزینه خوب در آبزی پروری مطرح باشد.

فاطمه نخعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  اگرچه در دو دهه اخیر توجه خاصی به پرورش تیلاپیای تک جنس شده است، اما در بسیاری از کشورها طی دهه‌های گذشته پرورش تیلاپیای دوجنس بسیار رایج بوده است.

وی ادامه داد: از آنجا که ماهی تیلاپیا یک گونه غیر بومی است، اگر وارد آب‌های کشور شود، قطعاً به گونه‌های بومی صدمه وارد می‌کند، از این رو تک جنسی این ماهی ( نر) با روش ژنتیک تولید خواهد شد تا اگر به طور تصادفی هم وارد رودخانه‌های کشور شد، تکثیر آن امکان پذیر نباشد.

کارشناس آموزش و ترویج جهاد کشاورزی نهبندان بیان کرد: تاکنون هیچ کشوری موفق به حذف و یا حتی کنترل جمعیت این گونه در رودخانه‌ها و تالاب‌ها نشده است.

نخعی ادامه داد: عدم وجود ماهیان شکارچی در بسیاری از آب‌های ایران و رفتار خاص این گونه که از تخم‌ها و لاروهایش محافظت می‌کند، در کنار بدن پهن و خارهای بلند و قوی که مانع شکار آسان آن می‌شود، می‌تواند جلوی شکار شدنش را توسط ماهیان شکارچی گرفته و باعث بقا و افزایش جمعیت این گونه شود، به همین دلیل اهمیت تک جنسی تیلاپیا مشهودتر می‌شود.

وی افزود:. یکی از معایب بزرگ این ماهی در هنگام پرورش این است که زمانی که وزن ماهی به ۱۵۰ تا ۲۵۰ گرم می‌رسد، شروع به تخم ریزی بیش از حد می‌کند که خود باعث می‌شود ماهیان ریز و بی ارزش در استخر دیده شوند و استخر پرورش ارزش خود را از دست بدهد.

کارشناس آموزش و ترویج جهاد کشاورزی نهبندان بیان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا برای آن که این گونه در استخرهای پرورشی رشد مناسبی داشته باشد با روش‌های مختلف (استفاده از هورمون و روش های ژنتیکی) اقدام به تولید جمعیت‌های تمام نر کرده‌اند.

نخعی اظهار کرد: ماهی تیلاپیا در فهرست ۱۰۰ گونه مهاجم قرار دارد و برای طبیعت بسیار مخرب است، چرا که این گونه مهاجم در مقابل تغییرات دما و شوری نیز مقاوم است.

وی ادامه داد: یک راه برطرف کردن این مشکل استفاده از گونه‌های تک جنسیتی در هنگام پرورش است؛ تیلاپیای تک جنس ویژگی‌هایی از قبیل رشد زیاد و بازده مناسب مصرف غذایی، تحمل زیاد در برابر شرایط سخت محیطی مانند دما، شوری، کاهش اکسیژن حل شده، درگیری کمتر بین ماهیان، ماهیان بزرگ و هم اندازه در هنگام برداشت، کیفیت و ظاهر بهتر گوشت، مقاومت بیشتر در برابر استرس و بیماری‌ها و کنترل تولیدمثل دارد که سبب می‌شود به عنوان گزینه خوب در آبزی پروری مطرح باشد.

کارشناس آموزش و ترویج جهاد کشاورزی نهبندان با اشاره به اینکه تولید تیلاپیای تک جنس به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است، یادآور شد: درمجموع، کاربرد خوراکی هورمون به دلیل ضریب اطمینان بالا و اقتصادی بودن متداول‌ترین روش نرسازی در کارگاه‌های تجاری تولید بچه ماهیان تک جنس در کشورهای مختلف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha