• چهارشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99061208615

/۱۳ شهریور؛ روز تعاون/

نگاهی اجمالی به پیدایش و گسترش تعاونی‌ها

نگاهی اجمالی به پیدایش و گسترش تعاونی‌ها

ایسنا/خراسان رضوی تعاونی‌ها انجمن‌ها و بنگاه‌های اقتصادی هستند که از طریق آن‌ها شهروندان می‌توانند ضمن کمک به پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه و ملت خود، زندگی خود را به‌طور موثر بهبود بخشند. جنبش تعاونی نیز در امور ملی و بین‌المللی به‌عنوان ذینفعی متمایز و مهم شناخته‌شده است.

مدل عضویت آزاد تعاونی‌ها به ایجاد ثروت و رفع فقر کمک می‌کند که نتیجه اصل و اساس تعاونی یعنی مشارکت اقتصادی اعضاء است، اعضاء به‌طور مساوی در سرمایه تعاونی سهم دارند و تعاونی توسط تعدادی از اعضاء اداره می‌شود، تعاونی‌ها مردم محور هستند و نه سرمایه محور، یعنی هر عضوی بدون توجه به مقدار سرمایه‌اش صاحب‌نظر است، تعاونی‌ها ثروت را به روشی عادلانه‌تر توزیع می‌کنند.

تعاونی‌ها همچنین برابری در جامعه را تقویت می‌کنند، از آنجاکه جامعه‌محور هستند، متعهد به توسعه پایدار جوامع خود از نظر محیطی، اجتماعی و اقتصادی نیز هستند، این تعهد را می‌توان در حمایت از فعالیت‌های جامعه، تامین منابع محلی برای بهره‌مندی از اقتصاد محلی و در تصمیم‌گیری‌هایی موثر در جامعه مشاهده کرد.

تعاونی‌ها علی‌رغم تمرکز در یک جامعه محلی، تمایل دارند که مزایای الگوی اقتصادی و اجتماعی خود را برای همه مردم جهان به ارمغان آورند. جهانی‌سازی باید توسط مجموعه‌ای از ارزش‌ها مانند ارزش‌های جنبش‌های تعاونی اداره شود، در غیر این صورت، نابرابری و زیاده‌روی بیشتری ایجاد می‌شود و جهانی‌سازی را ناپایدار می‌سازد.

جنبش تعاونی بسیار دموکراتیک، محلی، خودمختار و مستقل است، اما از نظر بین‌المللی یکپارچه است و شکلی از سازمان‌ها، انجمن‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است که به‌موجب آن شهروندان به خودیاری و مسوولیت خود متکی هستند تا اهداف خود را محقق سازند، اهدافی که نه‌تنها اهداف اقتصادی، بلکه اجتماعی و محیطی را نیز شامل می‌شود، مانند غلبه بر فقر، تامین اشتغال مولد و تشویق بر یکپارچه‌سازی اجتماعی.

اتحادیه بین‌المللی تعاون

اتحاد بین‌المللی تعاون، تعاونی‌ها را در سراسر جهان متحد و به آن‌ها خدمات ارائه می‌کند. این اتحادیه در سال ۱۸۹۵ تاسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های غیردولتی و یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها ازنظر تعداد افراد عضو است ( ۱.۲ میلیارد عضو تعاونی در کره زمین وجود دارد).

این نهاد نماینده تعاونی‌ها که حدود ۳ میلیون نفر در سراسر جهان تخمین زده می‌شوند، ندای تعاونی‌ها را به گوش جهان می‌رساند و مرجعی جهانی برای دانش‌افزایی، تخصص و اقدام هماهنگ برای تعاونی‌ها در سراسر دنیاست. اتحاد بین‌المللی تعاون از منافع و موفقیت تعاونی‌ها حمایت می‌کند و محفلی برای دانش، تخصص و اقدامات هماهنگ فراهم می‌کند.

شبکه جهانی تعاون

در مجموع ۳۱۲ سازمان از ۱۰۹ کشور، عضو اتحاد بین‌المللی تعاون هستند.

اعضای اتحادیه بین‌المللی تعاون ( ICA)، سازمان‌های همکاری بین‌المللی و ملی از تمام بخش‌های اقتصادی، ازجمله کشاورزی، بانکداری، مصرف‌کنندگان، شیلات، بهداشت، مسکن، بیمه، صنعت و خدمات هستند.

اتحاد بین‌المللی تعاون با دولت‌ها و سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای همکاری می‌کند تا محیط‌های قانونی ایجاد کند که به تعاونی‌ها اجازه شکل‌گیری و رشد دهد.

هویت تعاونی

اعضای اتحادیه بین‌المللی تعاون ( ICA) حافظ هویت تعاونی هستند که شامل یک تعریف، ۱۰ ارزش و هفت اصل عملیاتی است که حداقل وجه مشترک برای همه تعاونی‌ها در همه بخش‌ها و همه مناطق است.

ساختار

اتحادیه بین‌المللی تعاون برای اجرای فعالیت‌های خود از یک دفتر جهانی مستقر در بروکسل، چهار دفتر منطقه‌ای (آفریقا، آمریکا، آسیا، اقیانوسیه و اروپا)، هشت بخش اقتصادی جهانی (کشاورزی، بانکی، خرده‌فروشی، شیلات، بهداشت و درمان، مسکن، بیمه، صنعت و خدمات) و پنج کمیته و شبکه (جنسیت، تحقیق، قانون، جوانان و توسعه) تشکیل شده است.

گروه کاری متعهد

کارکنان ICA و ارگان‌های متفاوت آن در مکان‌های مختلفی در سراسر جهان مستقر و متعهد کمک به اعضاء و جنبش همکاری هستند.

آمار و ارقام

حداقل ۱۲ درصد از مردم جهان با هر یک از سه میلیون تعاونی روی زمین همکاری می‌کنند، تعاونی‌ها مشاغل یا فرصت‌های شغلی را برای ۱۰ درصد از جمعیت شاغل فراهم و ۳۰۰ تعاونی بزرگ حدود دو میلیارد و ۳۴ میلیون دلار گردش مالی ایجاد می‌کنند و به این دلیل ارائه خدمات و جامعه زیرساختی برای رونق تعاونی‌ها لازم است(نظارت بر تعاون جهانی).

تعاونی‌ها شرکت‌هایی هستند که بر اساس اخلاق، ارزش‌ها و اصول بناشده‌اند.

تعاونی‌ها از طریق کمک به خود و توانمندسازی، سرمایه‌گذاری مجدد در جوامع خود و نگرانی از بهزیستی مردم و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم چشم‌انداز بلندمدت برای رشد اقتصادی پایدار، توسعه اجتماعی و مسوولیت زیست‌محیطی را پرورش می‌دهند.

تعاونی با توجه به اینکه‌ تجارتی است که سرمایه‌گذاران، اداره‌کنندگان و خدمات دهندگان همگی از اعضاء آن هستند، به مردم این امکان را می‌دهد تا ضمن تقویت سرمایه‌های اجتماعی، انسانی و توسعه جوامع خود به‌طور جمعی آرزوهای اقتصادی خود را تحقق بخشند.

 ایجاد و حفظ اشتغال

تحقیقی با عنوان "تعاونی‌ها و اشتغال: یک گزارش جهانی"  توسط CICOPA، بخش اتحادیه تعاونی بین‌المللی برای تعاونی‌های صنعتی و خدماتی، انجام‌شده است. در این تحقیق در مورد اهمیت اشتغال تعاونی در سطح جهان، هم ازنظر کمی و هم ازنظر کیفی، بر اساس داده‌های ۱۵۶ کشور، اطلاعاتی ارائه‌شده است. نتایج نشان می‌دهد که چگونه تعاونی‌ها در اشتغال تاب آور، اقتصاد پایدار و رفاه افراد در کار مشارکت می‌کنند.

تعاونی‌ها؛ تحولی در جهت رفع نیازهای اضطراری و فوری

دستاورد تاسیس اتحادیه بین‌المللی تعاون ICA در ۱۲۵ سال پیش و استمرار قدرت مدل تعاونی، گواهی بر اهمیت و سهم تعاونی‌ها در بهبود اوضاع اعضای تعاونی، خانواده‌ها و جوامع آن‌ها و جوامع عظیم در سراسر جهان است. جنبش تعاونی و ICA توانسته است در دوران رکود اقتصادی، رژیم‌های فاشیستی و نازی، مصیبت‌های دو جنگ جهانی، تنش‌های زیاد جنگ سرد و جنایات علیه بشریت در طول درگیری‌های داخلی زنده بماند و رشد کند. ICA امروز نماینده ۳۱۵ سازمان عضو در ۱۱۱ کشور است. شواهد نشان می‌دهد  از زمان انقلاب صنعتی تاکنون، تعاونی‌ها در همه بخش‌های اقتصادی ازنظر اقتصادی پایدار بوده و همچنان پاسخگوی نیازهای اساسی و در حال تحول بشر هستند.

انواع تعاونی‌ها

تعاونی‌ها بر اساس خدمات ارائه‌شده و نحوه سازمان‌دهی اعضاء، فعالیت اقتصادی، نحوه استفاده اعضاء از تعاونی و نوع مدیریت متفاوت هستند.

۶ نوع طبقه‌بندی در تعاونی وجود دارد که شامل تعاونی کشاورزی، تعاونی مصرف، تعاونی اعتبار، مسکن، تعاونی بیمه و تعاونی کارگری. این نوع تعاونی‌ها شامل تولید و بازاریابی، عرضه خرده‌فروشی، آب و برق، خدمات کشاورزی، بازاریابی شیلات، مراقبت از کودک، محصولات کشاورزی و خدمات جامعه است.

تعاونی تولیدکننده / بازاریابی، تعاونی‌های مصرف، تعاونی‌های کارگری، تعاونی مسکن، تعاونی‌های اعتبار، تعاونی‌های کشاورزی، تعاونی‌های چند سهامدار و تعاونی‌های خدمات غیرانتفاعی جامعه از دیگر انواع تعاونی‌ها هستند.

تعاونی تولیدکننده / بازاریابی

شرکت‌های کشاورزی نخستین نوع تعاونی تولیدکنندگان بودند که برای کشف و ارائه راه‌حل‌هایی برای تولید کشاورزان در اوایل دهه ۱۸۸۰ توسعه یافتند. تعاونی تولیدکنندگان همچنین به‌عنوان تعاونی بازاریابی شناخته می‌شود که در این تعاونی همان محصولات تولیدشده هستند که در زمان عرضه، ارزش افزوده به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

وظیفه تعاونی تولیدکنندگان تجاری‌سازی محصولات واردشده به تعاونی توسط اعضاء و جستجوی بهترین قیمت ممکن در بازار است. این تعاونی شامل محصولات کشاورزان، هنرمندان، دارندگان ماشین‌های کشاورزی و ماهیگیران است که برای دستیابی به درآمد حاصل از فروش یا سودآوری برای تولیدکنندگان و سایر اعضاء تشکیل‌شده است.

تعاونی‌های مصرف

این تعاونی یکی از شناخته‌شده‌ترین اشکال تعاونی‌ است، در این شکل از تعاونی محصولات و خدمات خریداری شده، توسط خود اعضاء  فروخته، توزیع و مدیریت می‌شود.

وظیفه این تعاونی‌ها دستیابی به محصولات و خدمات موردنیاز اعضای آن‌ها با کمترین هزینه ممکن و بالاترین کیفیت ممکن است. این تعاونی‌ها می‌توانند به سه روش مختلف عمل کنند؛ به‌عنوان نماینده خرید محصولات و خدماتی که اعضاء سفارش می‌دهند، به‌عنوان فروشگاه‌های خرده‌فروشی که در آن اعضاء برای خرید به آنجا می‌روند و به‌عنوان ارائه‌دهنده خدماتی که اعضای آن خدمات را سفارش می‌دهند، مانند دسترسی به اینترنت، بیمه، آب یا گاز طبیعی.

تعاونی‌های کارگری

تعاونی‌های کارگری به‌عنوان سومین نوع تعاونی شناخته می‌شوند که توسط کارمندان آن‌ها کنترل می‌شود. هدف از تعاونی کارگری ایجاد شغل برای اعضای آن و امکان کنترل محل کار توسط خود اعضاء است. اعضاء سرمایه را برای تامین مالی مشاغل فراهم می‌کنند و هزینه‌ها و خطرات مالکیت را تقسیم می‌کنند.

تعاونی‌های کارگری، تعاونی خدماتی هستند که به سایر مشاغل خدمات ارائه می‌دهند و معمولا ارائه دهنده خدمات چاپ، مهدکودک، نظافت، مشاوره، پیک، تولید و خدمات غذایی هستند.

از مهم‌ترین مزایای این تعاونی می‌توان به مشارکت درروند سیاست‌گذاری، از طریق انتخاب هیات‌مدیره، تقسیم سود از طریق تخصیص حمایت و کیفیت زندگی کاری که توسط عضویت ایجاد می‌شود، اشاره کرد.

تعاونی‌های مسکن

تعاونی‌های مسکن برای رفع نیازهای معیشتی با ارائه مسکن مناسب و مقرون‌به‌صرفه در مکانی قابل رشد و ترقی تشکیل می‌شوند. اعضاء، مستاجر یا مالکانی هستند که توانایی مدیریت و کنترل تعاونی رادارند.

تعاونی‌های اعتبار

 تعاونی‌های اعتبار در ابتدا بر اساس تعاونی‌های مصرف بود که خدمات مالی را به اعضای خود ارائه می‌دادند. همکاری‌های مالی در جوامع روستایی با تامین اعتبار خرد در اوایل دهه ۱۹۰۰ با کشاورزان آغاز شد و به‌عنوان بانک‌های مردم یا اتحادیه‌های اعتباری و تعاونی‌های پس‌انداز و اعتبار شناخته می‌شدند.

این نوع خاص از تعاونی‌ها اغلب تحت قوانینی هستند که برای منحصربه‌فرد بودن خدمات مالی ارائه‌شده به اعضای آن‌ها، سپرده‌گذاری، وام، خدمات اعتباری و بیمه ایجاد شدند. تعاونی‌های اعتباری از شناخته‌شده‌ترین تعاونی‌های مالی هستند. مانند سایر تعاونی‌ها کنترل در اختیار اعضاء و صاحبان آن‌هاست.

این تعاونی‌ها وظیفه‌دارند خدمات مالی اعضای خود را با کمترین هزینه ممکن و بالاترین بازده ممکن ارائه دهند. این خدمات شامل انواع وسایل نقلیه ودیعه‌ای، وام‌های رهنی، وام‌ها، اعتبارات، صندوق‌های امانات، برنامه‌ریزی مالی، اداره املاک و بیمه است.

تعاونی‌های چند سرمایه‌گذار     

در قانون تعاونی‌ها به گروه‌هایی که به‌طورمعمول تعاونی‌های جداگانه مانند کارگران و مصرف را تشکیل می‌دهند، اجازه می‌دهد منابع خود را ترکیب کرده و باهم تعاونی ایجاد کنند. این امکان، همکاری بیشتر با توانایی متنوع سازی سهامداران را فراهم می‌کند.

تعاونی‌های خدمات غیرانتفاعی جامعه

این تعاونی خدمات را به‌صورت غیرانتفاعی به جامعه ارائه می‌دهد، به‌عنوان‌مثال یک مرکز نگهداری از کودکان که توسط والدین تشکیل‌شده و خود والدین از آن استفاده می‌کنند.

تعاونی نسل جدید (NGC)  فرمول جدید برای مشاهده و راه‌اندازی یک تعاونی است و آن‌ها آخرین اخبار حاشیه‌ای در جامعه تعاونی‌ها هستند که توصیف یک تغییر در تعاونی سنتی است، با این‌وجود اصول حیاتی تعاون را حفظ می‌کنند. تعاونی‌های نسل جدید نمایانگر روند در حال ظهور در کشاورزی، جنگلداری، شیلات و سایر صنایع است که توسط تولیدکنندگان تامین می‌شود. این‌ها انواع متفاوتی از تعاونی‌ها هستند که به اعضاء امکان می‌دهند کالاهای خام را پردازش کنند. درنتیجه، اعضاء نه‌تنها قیمت‌های بازار را از فروش محصولات خود دریافت می‌کنند بلکه این فرصت را پیدا می‌کنند که از فرآوری و بازاریابی این محصولات باارزش افزوده سود ببرند. اصولا ساختار مالی و الزامات عضویت است که NGC را از تعاونی‌های سنتی‌تر متمایز می‌کند. به‌طورمعمول، برای تاسیس کارخانه فرآوری، اعضاء به سرمایه‌گذاری بالاتر در سهام نیاز دارند. به دلیل ساختار منحصربه‌فرد NGC ها، اعضاء میزان بیشتری از مالکیت شخصی و تعهد قوی‌تری نسبت به تعاونی احساس می‌کنند.

منابع

gov.mb.ca

ica.coop

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha