• دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 99061712688

متخصص بیماری های عفونی:

رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا موثر است

رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا موثر است

ایسنا/سیستان و بلوچستان متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: رعایت فاصله اجتماعی، ضدعفونی کردن دست ها، استفاده از ماسک و کاهش میزان ترددهای غیرضروری، در کنترل و کاهش میزان شیوع بیماری های واگیردار به خصوص آنفلوانزا سهم بسزایی دارد.

دکتر کوهپایه با اشاره به اینکه با سرد شدن هوا و بسته شدن درو پنجره خانه ها،  تهویه هوا در فضای داخلی خانه کمتر می شود و این امر بستر ابتلا به بیماری را مساعدتر می کند، تاکید کرد: لازم است تا خانواده ها خیلی بیشتر از قبل نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه معمولا اواخر فصل تابستان توصیه می شود تا افراد در معرض خطر از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند افزود: با توجه به اینکه  ویروس آنفلولانزا سرعت انتشار بالایی دارد و هرسال نیز سویه های جدیدتری از آن شناسایی می شوند، واکسن های تولید شده در سال های قبل، برای مقابله با ویروس جدید کارایی ندارند و بایستی واکسن تولید شده از جدیدترین سویه های ویروس، مورد استفاده قرار بگیرد. 

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد جامعه نیازی به تزریق واکسن آنفلوآنزا ندارند و اینکه که تمام جمعیت تحت پوشش، واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند امکان پذیر و منطقی نیست.

وی ادامه داد: اولویت دریافت واکسن با گروه‌های در معرض خطر و پرخطر مانند پرسنل کادر درمانی و بیمارستانی، افراد مسن، کودکان و مبتلایان به بیماری های مزمن مانند آسم و بیماری های تنفسی، دیابت، پرفشاری خون، مشکلات ریوی و کبدی، افراد دارای نارسایی کلیوی، سرطان و افرادی که تحت شیمی درمانی قرار دارند و یا کسانی که داروهای تضعیف کننده یا سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، است .

وی تاکید کرد: تزریق این واکسن در کودکان با سن کمتر از شش ماه، ممنوع است و بانوانی که در دوران بارداری و یا شیردهی به سر می برند منعی برای دریافت واکسن ندارند ولی بهتراست قبل از تزریق با پزشک معالج خود مشورت کنند.  

وی همچنین با اشاره به اینکه بهترین زمان برای انجام واکسیناسیون، مهرماه است ولی در هر زمانی دیگری نیز امکان تزریق آن وجود دارد اضافه کرد: این  واکسن بلافاصله پس از تزریق ایمنی ایجاد نمی کند و حدود دو تا سه هفته پس از تزریق، ایمنی لازم ایجاد می شود و تا دوماه پس از تزریق نیز در بالاترین حالت ایمنی خود قرار دارد بنابراین  اگر واکسن خیلی زودتر از زمان توصیه شده تزریق شود، ایمنی ایجاد شده قبل از اتمام دوره همه گیری بیماری، از بین می‌رود و اگر هم دیرتر استفاده شود، ممکن است قبل از ایجاد ایمنی واکسن، فرد به آنفلوآنزا مبتلا شود.

این متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  گفت: پس از تزریق واکسن برخی از افراد ممکن است عوارضی نظیر تب، سردرد، تعریق، درد عضلات و مفاصل، ضعف و خستگی، تورم و سرخی در محل تزریق را تجربه کنند که جای نگرانی ندارد و این عوارض ظرف یکی دو روز برطرف می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha