• یکشنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99062316978
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

ترفندهای کلاهبرداران نیجریه‌ای را بشناسید

ترفندهای کلاهبرداران نیجریه‌ای را بشناسید

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کلاهبرداری نیجریه‌ای یکی از روش‌های رایج‌شده کلاهبرداری در فضای سایبری است، گفت: کلاهبرداران با استفاده از روش‌های مهندسی اجتماعی اطلاعات هویتی افرد را کسب کرده و سعی در فریب کاربران و اخاذی از آنان می‌کنند، معمولا این تماس از سوی پیش‌شماره‌های خارج از کشور صورت می‌گیرد.

سرهنگ مرتضی عسگری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یکی از روش‌های رایج‌ و جدید کلاهبرداری در فضای سایبری، کلاهبرداری نیجریه‌ای است، اظهار کرد: فرد کلاهبردار از طریق ارسال پیام یا ایمیل به قربانی و جعل عناوین مختلف مانند تاجر ورشکسته، شاهزاده مخلوع، برنده شدن در قرعه‌کشی، بخت‌آزمایی و ... سعی در فریب کاربران و اخاذی از آنان می‌کند که معمولا این تماس از سوی پیش‌شماره‌های خارج از کشور صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در همه این روش‌ها پس از جلب اعتماد کاربران عنوان می‌شود که آنان باید به‌منظور دریافت جایزه خود یا سهم‌بردن از سهم‌الارث مبالغی تحت عنوان هزینه‌های مالیاتی، هزینه گمرک، هزینه حفاظت از چمدان‌های خود پول پرداخت کنند، در راستای متقاعد کردن قربانی، مدارک جعلی مختلف نظیر چک بانکی، برگ مالکیت چمدان‌های پول به اسم خود مالباخته صادر شده و برای قربانی در شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌شود تا وی اعتماد و اطمینان حاصل کند که قرار است پولی برای او ارسال شود.

رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری بیان کرد: با استفاده از روش‌های مهندسی اجتماعی تا حد امکان از فرد اخاذی می‌شود و این افراد به‌قدری حرفه‌ای عمل کرده که با ترفندهای فریب‌آمیز اطلاعات هویتی فرد را کسب می‌کنند و عکس مدارک هویتی و پاسپورت وی را دریافت کرده و آن‌گاه مدارک را برای او ارسال می‌کنند، پس از اینکه کاربر متوجه می‌شود که قرار است چه اتفاقی رخ دهد، ارتباط را با وی قطع خواهند کرد.

عسگری با تاکید بر اینکه آگاهی‌بخشی مداوم به مردم ضروری است، گفت: در هفته گذشته شهروندی از استان بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال را از دارایی خود که همه سرمایه زندگی وی بوده است و به امید اینکه چمدان‌های دلار از خارج کشور به دستش خواهد رسید، به حساب اشخاصی ناشناس واریز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: لازم است با توجه به شیوع این تماس‌ها با کاربران فضای مجازی و ارسال پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از سوی افراد ناشناس، به این تماس‌ها توجهی نشود، گاها مشاهده شده  که مخاطب به‌قدری خوشحال است که به دلیل دستیابی به مال به اطرافیان هیچ اطلاعی نمی‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha