• سه‌شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99062518786
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

فرهنگ نامناسب کار و معضل تداوم بیکاری در اردستان

فرهنگ نامناسب کار و معضل تداوم بیکاری در اردستان

ایسنا/اصفهان در شهرستان اردستان با وجود افتتاح طرح‌های اشتغال‌زا، به دلیل وجود فرهنگ نامناسب کار در میان جوانان، مشکل بیکاری هنوز به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی پابرجاست و جوانان همچنان چشم انتظار مساعدت و برنامه‌ریزی‌های مدون مسئولان دولتی برای رفع این معضل جدی به عنوان مطالبه جدی خود هستند.

بیکاری یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که توازن و تعادل جامعه را برهم می‏‌ریزد و باعث ایجاد بحران‏‌های متعددی در عرصه‏‌های اجتماعی و اقتصادی می‏‌شود.

بسیاری از جوانان اشتغال را تنها پشت‌میزنشینی و کار اداری می‌دانند و اگر مجبور شوند در کارخانه‌ای مشغول به کار شوند فقط رضایت به بخش‌های آسان‌تر و غیریدی می‌دهند، در صورتی که با تقویت و تبیین فرهنگ کار و فرهنگ‌سازی در این خصوص، می‌توان بخش عظیمی از جمعیت جوان و بیکار جامعه را به سمت مشاغل خاص در حوزه تولید و صنعت سوق داد.

توقع شغلی بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، بالاست و انتظار دارند در همان رشته تحصیلی خود، مشغول به کار شوند. اغلب این افراد هم انتظار دارند که در یک دستگاه دولتی و عمومی استخدام شوند، در حالیکه واضح است فضای اداری کشور، ظرفیت جذب تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را ندارد، اما اگر فرهنگ کارآفرینی نهادینه شود و فرد برای اشتغال خود به استخدام سازمان‌های مختلف دل نبندد، قطعاً بسیاری از مشکلات اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هم حل خواهد شد.

مهدی خانی- رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ثبت نام متقاضیان بیمه بیکاری صرفاً از طریق سامانه جامع روابط کار امکان پذیر است. سامانه جامع روابط کار از سال گذشته فعالیت خود را در سراسر کشور آغاز کرد و اکثر خدمات حوزه روابط کار به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه با سیاستی که وزارت تعاون در حال اجرای آن است در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد خدمات اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اردستان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، افزود: کارگران و کارفرمایانی که خواهان استفاده از سامانه جامع روابط کار هستند در ابتدا باید با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و احراز هویت، نام کاربری و رمز عبور دریافت کنند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردستان با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به اقداماتی که در راستای ایجاد اشتغال در شهرستان شده کمتر از گذشته مشکل بیکاری داریم، گفت: در حال حاضر ۱۲۰ نفر در شهرستان اردستان از خدمات بیمه بیکاری استفاده می‌کنند. 

جوانان اردستان از فعالیت در کارخانه‌های صنعتی استقبال نمی‌کنند

خانی با بیان اینکه باید فرهنگ کار توسط دستگاه‌های فرهنگی تقویت شود تا مشکلات جامعه هدف برطرف شود، گفت: متأسفانه جوانان شهرستان اردستان از فعالیت در کارخانه‌های صنعتی کمتر استقبال می‌کنند، در حالیکه برخی از واحدهای صنعتی در شهرستان اردستان از کمبود نیروی ساده و فنی رنج می‌برند.

وی تصریح کرد: بخشی از فرصت‌های شغلی موجود به دلیل نبود فرهنگ کار در میان جوانان و جویندگان کار خالی مانده است که باید تقویت، توسعه و نهادینه‌سازی فرهنگ کار را با جدیت دنبال کنیم.

آموزش بیش از ۳۹۰۰ نفر در مراکز فنی و حرفه‌ای

همچنین رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای اردستان به ایسنا، گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای دو رسالت مهم را بر عهده دارد، یکی آموزش مهارتی نیروهای بیکار به منظور ورود در بازار کار و تصدی مشاغل و دیگری ارتقاء مهارت افراد شاغل برای افزایش بهره وری است.

حسن قاسمی با بیان اینکه باید به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به عنوان ابزاری برای مقابله با بیکاری نگاه ویژه ای داشت، گفت: مرکز فنی و حرفه‌ای محدودیتی برای آموزش نیروی فنی ندارد و تاکنون جلساتی را با واحدهای صنعتی برای تأمین و پرورش نیروی فنی آن‌ها برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته ۳۹۸۵ نفر در مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش‌های لازم را جهت فعالیت در بازار کار گذرانده‌اند، تاکید کرد: اینکه مطرح می‌شود فرهنگ کار در شهرستان اردستان ضعیف است، موضوع درستی است، اما باید گفت کارخانه‌های صنعتی نیز باید برای جذب کارگر یک سری برنامه‌های انگیزشی داشته باشند و به نوعی نیروی انسانی خود را سرمایه واحد خود بدانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha