• شنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99062921805
  • خبرنگار : 50239

استفاده از وجاهت تبلیغ و شعار برای گفتمان‌سازی دفاع مقدس

استفاده از وجاهت تبلیغ و شعار برای گفتمان‌سازی دفاع مقدس

ایسنا/همدان «دفاع مقدس» یکی از باارزش‌ترین مدال‌های طلایی رنگ کارنامه انقلاب اسلامی است که رزمندگان ما در عین مظلومیت و غربت جلوه‌های افتخار، ایثار و فداکاری را ثبت کردند که در سرتاسر جهان کم نظیر است.

هشت سال دفاع مقدس ما، تنها جنگ تحمیلی ساده‌ای نبود بلکه در زمانی که تمام ابرقدرت‌ها و ثروتمندترین کشورهای جهان در مقابل انقلابی نوپا لشکرکشی کردند، مردان و زنان، جوان و پیر، کشاورز و بازاری همه و همه کمر همت بستند و پاشنه کشیده آنچنان پرافتخار در اوج محرومیت دشمن را از خاک بیرون کردند که تا هزاران سال آوازه این‌ قدرت‌نمایی لالایی مادران خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در تشریح برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس اظهار کرد: بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب می‌گذرد، دهه اول انقلاب با سری بعد به علت ادغام با دفاع مقدس و وجود ارزش‌های وحدت، ایثار و فداکاری با سه دهه بعد متفاوت است و در دهه‌های بعدی جامعه ما دچار چالش‌ و تغییر ارزش‌ها شده است‌.

سردار مهدی ظفری ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب مجموعه فعالیت هایی که داشتیم در حوزه تبلیغ و شعار بوده و عموم فعالیت‌های فرهنگی با تبلیغات صورت گرفته به طوریکه تبلیغ بر انگیزش‌ها، هیجانت و احساسات اثر می گذارد اما گذارا است.

وی بیان کرد: در یادواره‌های شهدا از برگزاری مراسم‌ پرشور و هیجان بسیاری راضی‌هستیم اما وقتی از مراسم خارج و از طیف اصلی مردم جدا می‌شویم هر کدام در مسیر جداگانه‌ای حرکت می‌کنند.

ظفری با بیان اینکه اندیشه‌های شهید سلیمانی باید شناخته می‌شد بنابراین برای معرفی اندیشه این شهید باید گام برداشت و آنها را تبیین کرد، گفت: در حوزه تبلیغ به اندازه یک تاریخ گام برداشتیم اما فقط تبلیغ بوده است بنابراین باید به سمتی برویم که از وجاهت تبلیغ و شعار استفاده کنیم تا گفتمان سازی دفاع مقدس را به جامعه معرفی کنیم.

وی اظهار کرد: حفظ آثار وظیفه بسترسازی و هدایت و نظارت گفتمان سازی در جامعه را دارد که یکی از مراتب آن ساختارسازی است، در گذشته ساختاری به این عنوان نداشتیم که بدون ساختار تمام تلاش‌ها بی‌فایده و یا در حوزه تبلیغ وارد می‌شود.

ظفری ادامه داد: تا به سمتی نرویم‌ که ساختارهای اجتماعی تقویت‌ شود، موفق نخواهیم بود، در همین راستا هشت کمیته در سند دفاع مقدس استان تشکیل و برای هر دستگاهی وظایفی به تناسب فراخور خود تکلیف شده است.

وی بیان‌ کرد: امروز در حوزه ادبیات دفاع مقدس دچار مشکلاتی شده‌ایم و هر کس از هر جایی شروع به خاطره نویسی و ایجاد کتاب می‌کند که‌ در این راستا شورای نظارت بر نشر کتاب‌های دفاع مقدس تشکیل شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان مطرح کرد: امسال تبیین شده هر شهرستان حداقل پنج کتاب در حوزه‌های مختلف دفاع مقدس گردآوری کند یعنی تا پایان سال باید ۵۰ عنوان کتاب از شهرستان‌های استان رونمایی می‌گردد.

وی با بیان اینکه به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس یکی از موضوعات مقدس رونمایی از ۱۰۰ عنوان‌ کتاب در دهه فجر خواهیم داشت‌، ادامه داد: در سطح شهرستان‌ها این ساختار شکل گرفته و احکام کمیته‌های هشت‌گانه صادر شده است و رسانه‌ها نیز باید در معرفی‌ و بسترسازی هرچه‌ بیشتر آن کمک کنند.

ظفری با اشاره به اینکه نقش روحانیون امروز در جامعه ما مهجور مانده و نباید فراموش کنیم حرکت کلیدی امام(ره) در این مسیر موجب خروش انقلاب شد، افزود: امروز باید به سمت تربیت غیرتمند انقلابی گام برداریم و نمی‌توانیم بگوییم ارزش‌ها فقط منحصر به یک گروه خاص است، در این صورت فرهنگ دفاع مقدس تبدیل به یک خُرده فرهنگ‌ خواهد شد.

وی اظهار کرد: سال ۹۹ چهلمین سال بزرگداشت دفاع مقدس است و این یادآوری به منزله این است که هنوز از مسیر خود پشیمان نشده‌ایم و تأکید بر همان مسیری داریم که در گذشته داشته‌ایم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان مطرح کرد: در ابتدای سال برنامه‌هایی در سطح شهرستان‌ها انجام شده که یکی ‌از این اقدامات تکمیل یادمان شهدای‌ گمنام استان است، ۵۵ نقطه یادمان شهدای گمنام داریم که تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دانشنامه‌دفاع مقدس استان همدان نیز در چهلمین سالگرد جنگ تحمیلی تا پایان سال رونمایی خواهد شد، خاطرنشان کرد: نگرش‌ اشتباهی داریم که نتوانستیم تفاوت جنگ‌ و دفاع مقدس را تفهمیم کنیم، ارتش، سپاه و بسیج همه در قالب دفاع مقدس قرار دارند و جهاد عمومی است و عموم مردم همه در صحنه دفاع بودند و صرف جنگ تنها توسط ارتش دنیا صورت می‌گیرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان بیان کرد: ۷۵۰ برنامه در قالب ۱۲۰ عنوان کلی به مناسبت چهل سالگی دفاع مقدس داریم که از سوم خردادماه آغاز شده است و تا ۲۹ اسفندماه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه هفته دفاع مقدس با شعار محوری «ما قوی هستیم» که توسط مقام معظم رهبری تعیین شده است، یادآور شد: یک میلیون نفر پیشکسوت در سطح کشور و نزدیک به ۲۲ هزار نفر در استان همدان‌ مورد تجلیل خواهند گرفت.

ظفری بیان کرد: در نخستین روز هفته دفاع مقدس مقام‌معظم رهبری به صورت آنلاین با کل استان‌ها ارتباط می‌گیرند و ایشان شخصاً به صورت مستقیم و تصویری از مسئولان مرتبط این‌ حوزه در استان‌ها گزارش عملکرد خواهند گرفت.

وی اظهار کرد: نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس به صورت کلی در باغ موزه دفاع مقدس استان برگزار می‌شود و طی هفته هر شب یک یگان روایتگری و مسئولیت اجرای برنامه را خواهند داشت، این نمایشگاه ۳۱ شهریورماه پس از اتمام سخنرانی مقام معظم رهبری افتتاح خواهد شد.

ظفری با اشاره به اینکه در هفته دفاع مقدس بزرگداشت خواهر دباغ را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: در سال جاری جهشی در سطح فرماندهان و مسئولان احساس می‌شود که امیدواریم تداوم داشته باشد.

وی تجلیل از ۴۰‌ پیشکسوت فضای مجازی، برگزاری ۴۰ روایتگری در جلوی درب منزل ۴۰ شهید، تجلیل از ۴۰ راوی که بیشتر نقش را در ترویج فرهنگ و شهادت داشتند و تجلیل از ۴۰ پیشکسوت خیر که نقش مؤثری در جمع آوری کمک‌های مؤمنانه داشته‌اند، را از اعم برنامه های بسیج پیشکسوتان ناحیه همدان دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha