• چهارشنبه / ۹ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 99070906584
  • منبع : روابط عمومی برنامه

آموزه‌های دفاع‌مقدس در یک نگاه

آموزه‌های دفاع‌مقدس در یک نگاه

گذشت چهار دهه از برهه باشکوه دفاع مقدس این امر را اثبات کرد که عظیم‌ترین عامل اقتدار و موفقیت ایران سترگ و مهمترین سرمایه اجتماعی نظام، مردم هستند و بدون حمایت‌های مردم، راهبردها به سرانجام نمی‌رسد.

محمدشریعت پناه در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده است،نوشت:

40 سال از آغاز جنگ تحمیلی می‌گذرد. در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ ارتش عراق با زیر پا نهادن قوانین بین‌المللی و پیمان‌های حسن همجواری، از زمین،دریا و آسمان ناگهان به ایران اسلامی یورش آورد و رئیس جمهور وقت عراق، صدام حسین وعده داد یک هفته‌ای ایران را فتح خواهد کرد.

در حالی که صدام تعدادی از شهرهای مرزی در غرب و جنوب کشور را اشغال کرده بود و هزاران نفر از هموطنان‌مان را به خاک و خون کشیده بود، در داخل کشور فضا بسیار ناآرام و ملتهب بود. ۱۹ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت ستمشاهی می‌گذشت و نیروهای انقلابی با هواداران حکومت طاغوت و ضدانقلاب درگیر بودند و در برخی استان‌ها توسط عده‌ای وابسته به استکبار،شعار جدایی‌طلبی  سر داده می‌شد. سفارت‌خانه امریکا در تهران به لانه جاسوسی و براندازی علیه انقلاب نوپای اسلامی مبدل شده بود لذا به اشغال دانشجویان انقلابی درآمد و آمریکا به تلافی آن،مردم ایران را ظالمانه تحریم اقتصادی کرد.

وضعیت نابسامان امنیتی و سیاسی در کنار وضعیت بغرنج فشارهای اقتصادی و پیشروی ارتش صدام در مرزهای غربی و جنوبی و جنگ تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور دست به دست هم داده بود تا ایران در معرض خطرهای جدی قرار گیرد.

در چنین موقعیت حساس و تاریخی، بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) خواستار وحدت و انسجام جامعه شدند و فرمان دفاع از انقلاب و تمامیت ارضی ایران اسلامی را صادر فرمودند. بدنبال این فرمان نیروهای مسلح و طیف‌های مختلف مردم به ویژه جوانان محصل و دانشجو مشتاقانه به سوی جبهه‌های نبرد شتافتند و در برابر متجاوزان بعثی شجاعانه ایستادند.

جنگ تحمیلی هشت سال طول کشید و خسارات سنگینی برجا گذاشت . در این جنگ طولانی، ملت بزرگ ایران با مقاومت در برابر ارتش عراق و حامیان غربی و عربی آن، به دنیا نشان دادند تا پای جان از آرمان‌های انقلاب اسلامی و سرزمین‌شان دفاع می‌کنند و متجاوزین را سخت از کرده‌شان پشیمان می‌سازند.

آموزه‌ها و تجارب گران‌بهایی که متخصصان،دانشمندان و مهندسان ایرانی در دوران دفاع مقدس کسب کردند سنگ بنای توسعه و عمران کشور قرار گرفت و آبادانی و پیشرفت همه جانبه را به ارمغان آورد. در زمینه دفاعی نیز توان بازدارندگی ایران در دستگیری تنفنگداران متجاوز دریایی آمریکا، موشکباران مقر نیروهای تروریست داعش در سوریه و پایگاه نظامیان متجاوزامریکایی در عراق ،ساقط کردن پهپاد پیشرفته گلوبال هاوک امریکا در آسمان ایران،توقیف کشتی انگلیسی، کمک مستشاری به دولت‌های عراق و سوریه ،تولید تجهیزات جنگی و به بن بست کشاندن نقشه تجاوز و حمله به ایران و ایجاد امنیتی پایدار، با اقتدار به اثبات رسید.

جنگ تحمیلی در کنار آموزه‌ها و تعالیم ارزشمند فرهنگی و اجتماعی آن به ما آموخت باید توانمند و خودکفا باشیم و قدرت دیپلماسی را باور داشته باشیم.جنگ به ملت ما آموخت باید روی پای خودمان بایستیم.منافع ملی را در اولویت قرار دهیم، به دانش و استعداد جوانان به ویژه مراکز علمی و دانشگاهی اتکا کنیم،تبعیت از رهبری را سرلوحه برنامه‌ها قرار دهیم و از اختلاف وتشتت پرهیز کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha