• شنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99071208460
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

میانه مهر و چند رویداد نجومی

میانه مهر و چند رویداد نجومی

ایسنا/اصفهان یک مدرس و پژوهشگر نجوم با اشاره به بارش شهابی اژدهایی در اواسط مهر ماه گفت: چند مقابله و مقارنه نیز از دیگر رویدادهای اواسط مهرماه است.

عمران مرادی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بارش شهابی اژدهایی مهر ماه، بارشی شهابی است که بر اثر عبور زمین از میان رد دنباله‌دار دوره‌ای ۲۱پی/جیاکوبینی - زینر ایجاد می‌شود. این بارش شهابی هر ساله در اواسط مهر ماه روی می‌دهد و معمولاً بین ۱۶ و ۱۸ مهر به اوج می‌رسد.

وی افزود: امسال پیش بینی شده نرخ بارش حدود ۱۰ شهاب در ساعت باشد، اما در سال‌های ۱۹۳۳ و ۱۹۴۶ نرخ ساعتی سرسویی بارش شهابی اژدهایی بسیار بیشتر از معمول شد و به هزاران شهاب در ساعت رسید.

این مدرس و پژوهشگر نجوم با بیان اینکه شهاب های این بارش شهابی از سمت صورت فلکی اژدها به سمت زمین روانه می شوند، تصریح کرد: بارش های شهابی هنگامی رخ می دهد که زمین در مسیر حرکت مداری خود به دور خورشید وارد رد به جا مانده از یک دنباله دار می شود.

به گفته مرادی بهترین شرایط برای رصد بارش شهابی اژدهایی، آسمان صاف و آلودگی نوری کم است و آسمان کوهستان و کویر که از آلودگی نوری شهرها دور است بهترین شرایط رصد شهاب باران ها خواهد بود.

وی دیگر رویداد نجومی این ماه را مقارنه «ماه» و «خوشه ستاره ای باز ام ۳۵ » اعلام کرد که ۱۷ مهر ماه و در ساعت ۲۲:۳۸  قابل مشاهده است.

این پژوهشگر نجوم در توضیح رویداد مقارنه گفت: مقارنه در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند، به گونه‌ای که در آسمان در کنارهم دیده شوند. اسد یا شیر یکی از صور فلکی معروف است.

مرادی ادامه داد: ام ۳۵ یک خوشه باز ستاره ای است که در صورت فلکی دو پیکر یا جوزا قرار دارد. خوشه ستارگان به مجموعه ای از ستارگان در کنار هم گفته می شود که از یک سحابی تشکیل شده اند. این خوشه ستاره ای بسیار گسترده است و در فاصله ۲ هزار ۸۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است.

وی افزود:  ۲۲ مهر ماه نیز شاهد مقابله مریخ در ساعت ۲:۵۸ دقیقه بامداد خواهیم بود.

مدرس نجوم در توضیح رویداد نجومی مقابله، اظهار کرد: زمانی که یک زاویه فرضی را تصور کنیم که زمین در راس و خورشید یکی از اضلاع و یک سیاره خارجی ضلع دیگر آن است و این سه جرم زاویه ۱۸۰ تشکیل می دهند، در این حالت مقابله رخ می دهد.

مرادی ادامه داد: در اصطلاح ساده، در حالت مقابله زمین در وسط و خورشید یک سمت و سیاره یک سمت دیگر قرار می گیرد و بهترین شرایط رصدی سیاره در این حالت رخ می دهد.

وی دیگر رویداد نجومی مهرماه را ۲۳ مهر ساعت ۴:۲۲ بامداد و مقارنه «ماه» و «زهره» اعلام کرد و گفت: ماه و زهره به ترتیب دومین و سومین اجرام درخشان آسمان هستند که در این زمان سوژه مناسب عکاسی نجومی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha