• شنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99071208698
  • خبرنگار : 50081

ارائه ایده به روش تد در جهاددانشگاهی خراسان رضوی

ارائه ایده به روش تد در جهاددانشگاهی خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مسئول دفتر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کارگاه سخنرانی و فن بیان به روش TED با عنوان آموزش مفهومی و کاربردی کتاب اصول سخنرانی و فن بیان، توسط سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار می‌شود.

آیدا وحیدی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص طرحی با محوریت اصول سخنرانی و فن بیان به روشTED، اظهار کرد: طرحی را با محوریت اکران کتاب تد که اثر مدیر عامل تد، کریس اندرسون است، برگزار خواهیم کرد و کارگاه‌های این طرح توسط مهرسا شرع‌الاسلام، مدرس توسعه فردی و پژوهشگر و مروج دانش مغز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه «این کارگاه‌ها در راستای افزایش مهارت دانشجویان در سخنرانی است تا بتوانند ایده‌ها و نظرات خود را به راحتی بیان کنند»، اضافه کرد: چشم‌انداز این طرح برگزاری مسابقاتی با محوریت و اصول تد است تا دانشجویان بتوانند ایده‌های خود را ارائه و تمرین کنند. همچنین در صورت امکان سخنرانی‌ها در سایت اصلی تد ترجمه و بارگذاری خواهد شد. بنابراین لازمه برگزاری این مسابقه، گذراندن دوره‌های آموزشی تدی است که در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی مشهد برگزار خواهد شد. 

مسئول دفتر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص ایده اولیه این طرح خاطرنشان کرد: یکی از اساتید ادبیات در ترم یک طرحی را برگزار کرد که دانشجویان به مدت پنج الی ۱۵ دقیقه به سخنرانی بپردازند. اما بسیاری از دانشجویان در این زمینه ضعف داشتند و توانایی صحبت جلوی جمع را نداشتند. بنابراین متوجه شدیم که این مشکل همه‎گیر است و عدم مهارت مربوط به تعداد محدودی از افراد نیست و تصمیم گرفتیم اصول سخنرانی و فن بیان را از طریق کتاب تد که روش‌های آن به نتیجه رسیده است را در قالب برگزاری چنین برنامه‌ای، ارائه دهیم.

وی عنوان کرد: ما این کتاب را برای تدریس سخنرانی و فن بیان انتخاب کردیم تا متناسب با روش‌های به‌روز شده جهان باشد و با همان اصول سخنرانی سنتی و مربوط به گذشته کارگاهی تکراری برگزار نشود. این کتاب با سخنرانی‌های پر طمطراق، کلیشه‌ها و مسائل دیگر مخالف است در نتیجه این متدها آزمایش شده و نتیجه گرفته و به روز است و در سراسر دنیا از این روش‌ها استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: ارائه عملی دانشجویان که به صورت حضوری یا مجازی باشد، وابسته به شرایط کرونا است و اگر شرایط مطلوب باشد و مجوز داشته باشیم، حتما ارائه‌های عملی و حتی مسابقات را به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد تا دانشجویان بتوانند این تجربه را به صورت کامل داشته باشند و آموزش‌های خوبی را کسب کنند. 

مسوول دفتر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: شرکت در این کلاس‌ها محدودیت فردی و سنی ندارد، به دلیل اینکه محوریت آموزش به گونه‌ای است که حتی دانش‌آموزان هم در صورت نیاز، می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند و ما به همین دلیل خانم شرع الاسلام را مدرس این کارگاه انتخاب کردیم که این ارتباط با افراد مختلف برقرار شود. چراکه علاوه بر سخنرانی قرار است مهارت‌های صحبت کردن در جمع هم آموزش داده شود.

وی بیان کرد: دانشجویان نباید به این طرح تک بعدی نگاه کنند و بگویند که اکنون برای ما فایده‌ای ندارد زیرا ممکن است موقعیتی در زندگی پیش آید که لازم باشد جلوی گروهی از افراد صحبت یا از خود دفاع کنند و مهم این است که وقتی می‌خواهیم صحبت کنیم به آن هدف خود برسیم. بنابراین لازم است که تمامی دانشجویان در این کلاس‌ها شرکت کنند چراکه در زندگی می‌تواند ثمر داشته باشد.

وحیدی اضافه کرد: هدف سازمان دانشجویان ارتقای سطح فرهنگی و علمی دانشجویان است و مهم نیست که دانشجویان برای این ارتقا در چه سطحی قرار دارند بلکه مهم این است که افراد به این حوزه ورود پیدا کنند و مهارت‌های لازم را به دست آورند. طرح‌هایی که برگزار می‌شود با محوریت دانشکده‌های مختلف است و دانشجویان از دانشکده‌های گوناگون با سازمان همکاری می‌کنند و این تعامل باعث می‌شود که مهارت‌های یکدیگر را بهبود ببخشند و به یکدیگر کمک کنند.

وی افزود: ارتباطات سازنده دانشجویان می‌تواند کمک‌رسان باشد. طبعا همه ما در زمینه همکاری به تک تک دانشجویان احتیاج داریم و این ارتباطات می‌تواند مثمر ثمر باشد و همکاری با سازمان دانشجویان محدود به تعداد خاصی از دانشجویان نیست.

مسئول دفتر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: زمانی که افراد در اجتماع زندگی می‌کنند، محال است بگویند که ارتباطات در زندگی و شغل من تاثیری نداشته است و طبیعتا هر چه ارتباطات گسترده باشد از لحاظ روانی امنیت بیشتری برای فرد به وجود خواهد آمد. در نتیجه شرکت در چنین طرح‌هایی و ورود به تشکل‌های دانشجویی و گروه‌ها به امنیت روانی افراد چه در حال و چه در آینده کمک خواهد کرد.

وحیدی بیان کرد: این کارگاه با توجه به محدودیت‌های اعمال شده برای حفظ سلامت فردی و جمعی در دوران کرونا از ۱۵ مهرماه سال جاری در بستر فضای مجازی در روزهای سه‌شنبه هر هفته به مدت چهار جلسه برگزار خواهد شد. زمان برگزاری این کارگاه نیز از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ شب ادامه خواهد داشت که زمان خوبی برای برگزاری چنین کارگاهی است. همچنین یک جلسه هم برای پرسش و پاسخ دانشجویان و تمرین‌هایی که دارند، در نظر گرفته شده تا آموزش یک طرفه نباشد و این کارگاه صرفا براساس تئوری نخواهد بود. افراد علاقه‌مند می‌توانند از طریق سایت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی مشهد http://sdjd.ir/ در این کارگاه ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha