• دوشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99071410434

/14 مهر؛ روز ملی دامپزشکی/

دامپزشکان امنیت شغلی و حرفه‌ای ندارند

دامپزشکان امنیت شغلی و حرفه‌ای ندارند

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دامپزشکان ممکن است امنیت شغلی و حرفه‌ای نداشته باشند، زیرا از بسیاری جهات برای آن‌ها سختی حرفه در نظر گرفته نمی‌شود.

فرزاد حیاتی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با معرفی رشته دامپزشکی، اظهار کرد: در رشته دامپزشکی از کاردانی تا مقطع دکتری حرفه‌ای می‌توان تحصیل کرد، دکتری حرفه‌ای شامل 6 سال تحصیل است. در هریک از مقاطع تحصیلی و باتوجه به گرایش افراد کارایی‌های مختلفی را کسب می‌کنند. 

وی افزود: از لحاظ حرفه‌ای و دانشگاهی دکتر دامپزشک معادل با یک پزشک و دندان پزشک عمومی است. زمینه‌های کاری‌ که یک دامپزشک بعد از فراغت از تحصیل می‌تواند در آن‌ها فعالیت داشته باشد شامل فرآورده‌های دامی، پرورش دام، کشتار دام، توزیع و عرضه دام به مردم، در زمینه سلامت حیوانات، آبزیان، پستانداران و پرندگان، سلامت حیوانات حیات وحش و... است. دامپزشکان علاوه بر بخش‌های گفته شده در بخش تحقیقاتی نیز می‌توانند ثمر بخش باشند و بسیار فعال هستند.

در گذشته دامپزشکان تنها نقش درمانگر حیوانات اهلی را داشتند

این استاد دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: دامپزشکان می‌توانند در شاخه‌های آموزشی و درمانی فعالیت کنند و باتوجه به گرایش انتخابی خود فرصت‌های شغلی برای خود ایجاد می‌کنند. گرایش‌های دکتری تخصصی این رشته شامل علوم پایه، بهداشت مواد غذایی، دام‌های کوچک، دام‌های بزرگ، آبزیان و... می‌شود. دامپزشکان در گذشته بیشتر نقش درمانگر حیوانات مزرعه و اهلی را داشتند، با توسعه جامعه حوزه فعالیت این افراد هم توسعه پیدا کرده و شامل بهداشت و سلامت مواد غذایی با منشاء دامی، حیوانات حیاط وحش، جراحی حیوانات و تحقیقاتی که جنبه حیوانی داشته باشد است.

حیاتی با اشاره به اینکه «شاخه‌های فعالیت دانشجویان فارغ التحصیل این رشته بسیار وسیع است»، خاطر نشان کرد: یکی از مزایای این وسعت بالا این است که فرد می‌تواند بازار کار خوبی را در پیش رو داشته باشد. اما از آن جهت که دروس این رشته به شدت گسترده هستند فرد ممکن است تا پایان تحصیل نتواند به بخش اشتغال نفوذ پیدا کند و در نتیجه بلاتکلیفی بزرگی داشته باشد.

کار تمام دامپزشکان در محیط‌های لوکس نیست

این استاد دامپزشکی دانشگاه فردوسی گفت: اگر دانشجوی دامپزشک قصد معاینه حیوانات خانگی را داشته باشد در مطب به معاینه آن‌ها می‌پردازد. در صورتی که دامپزشک قصد مطالعه و معاینه مرتبط با حیوانات مزرعه را داشته باشد، باید در نظر داشته باشد که توانایی رفتن به دامداری‌ها، مرغداری‌ها و مکان‌های مشابه را داشته باشد. کار تمام دامپزشک‌ها در محیط‌های سربسته و لوکس نیست، بلکه بخش زیادی از آن‌ها در فضای باز و مناطق صعب‌العبور است.

علت بیکاری، عدم توانمندی دانشجویان است

وی افزود: مواردی هم مانند تدریس در دانشگاه، حضور در آزمایشگاه‌ها، همکاری با شیلات، همکاری با سازمان محیط زیست و مراکز تحقیقاتی هستند که شامل بخش نظری می‌شوند. دانشگاه باید تلاش کند تا فردی را تربیت کند که قادر باشد بخشی از مشکلات جامعه را حل کند. علت وجود بیکاری در خیلی از رشته‌های دانشگاهی، عدم توانمندی دانشجویان برای حل مشکلات است، دامپزشکان متاسفانه ممکن است امنیت شغلی و حرفه‌ای نداشته باشند، زیرا از خیلی جهات برای آن‌ها سختی حرفه در نظر گرفته نمی‌شود.

منابع درسی رشته دامپزشکی نیاز به بازنگری دارند

حیاتی با اشاره به قدیمی بودن منابع درسی رشته دامپزشکی، تشریح کرد: متاسفانه منابع درسی مدت زیادی است که مورد بازبینی قرار نگرفته‌اند و درحال حاضر بخش‌هایی از آن با نیاز روز جامعه هم‌خوانی ندارد. البته در سال‌های گذشته یکسری بازنگری‌هایی شده است اما در مقابل بازنگری همیشه یکسری مقاوت‌هایی چه در فضای آکادمیک و چه در فضای بیرون از دانشگاه بوده و آنطور که باید و شاید بازنگری در خصوص دروس نشده است. 

باید سازمان قوی‌تری برای دامپزشکان تعیین شود

این استاد دامپزشکی دانشگاه فردوسی با اشاره به عدم شناخت و درک ارگان‌های مختلف از دامپزشکی، ادامه داد: دامپزشکی صرفا درمان گاو و گوسفندان نیست و تصور جامعه نسبت به این رشته دانشگاهی باید درست شود. ارگان‌ها و مراکز مختلف باید سعی کنند شناخت دقیق‌تری از این رشته کسب کنند، همچنین دامپزشکان نیز باید تلاش کنند وجهه بهتری از خود به نمایش بگذارند. برای دامپزشکان باید سازمانی قوی‌تر از آنچه که درحال حاضر وجود دارد ایجاد شود و عملکرد بهتری داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha