• دوشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99071410687
  • خبرنگار : 71610

مهر تأیید تحلیلگر اسرائیلی بر اسناد ارتش یمن درباره روابط نظام عبدالله صالح با رژیم صهیونیستی

مهر تأیید تحلیلگر اسرائیلی بر اسناد ارتش یمن درباره روابط نظام عبدالله صالح با رژیم صهیونیستی

تحلیلگر رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اسناد ارتش یمن درباره روابط نظام عبدالله صالح با این رژیم را معتبر خواند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، جاکی حوجی، تحلیلگر مسائل کشورهای عربی در رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نسبت به اسناد ارتش یمن درباره روابط نظام عبدالله صالح، رئیس جمهوری اسبق این کشور با رژیم صهیونیستی و مداخله در جنگ کنونی آن واکنش نشان داد.

حوجی در توییتری در این باره نوشت: آنچه سخنگوی نیروهای مسلح یمن درباره سفر یک مقام اسرائیلی به یمن در دوره ریاست جمهوری علی عبدالله صالح فاش کرد "بسیار معتبر است".

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن یکشنبه در کنفرانسی خبری اظهار کرد: ما ادله بسیاری درباره مشارکت نظامی اسرائیل در جنگ علیه یمن داریم که در زمان مناسب افشا می‌کنیم.

شبکه المسیره در این خصوص از اسنادی پرده داشت و نوشت: براساس اسناد صادره از سوی سازمان امنیت ملی در زمان نظام سابق،‌ در ۱۴ ژوئیه ۲۰۰۷ بروس کاشدان، مشاور وزیر خارجه اسرائیل در سفری غیرعلنی دو روزه وارد صنعا شد. در سفر مسؤول اسرائیلی به یمن همکاری با مسؤولان در سطح نظامی و امنیت دریای سرخ و باب المندب بررسی شد.

طبق این اسناد، سفر کاشدان در ۲۰۰۷ دومین سفرش به یمن بود، سفر اول او فوریه ۲۰۰۵ انجام و این سفر از سوی مسؤولان یمنی با نقش امارات تنظیم شده بود. مسؤول اسرائیلی در ژوئیه ۲۰۰۷ با فرماندهان نظامی و امنیتی نزدیک علی عبدالله صالح در سفری غیرعلنی ملاقات کرد.

طبق این اسناد، در این دیدار زمینه‌های نظامی، کشاورزی، گردشگری، همکاری تجاری و صدور مجوز ورود کالاهای اسرائیلی به بازارهای یمن بررسی شد. همچنین از مهمترین مسائلی که مقام اسرائیلی بررسی کرد، در زمینه هواپیمایی غیرنظامی و آماده سازی امضای توافقنامه عبور پروازهای اسرائیلی از آسمان یمن بود.

همچنین طبق این اسناد سفارت امارات در صنعا مشخص شد، هیئت کنست (پارلمان اسرائیل) در ابتدای مارس ۱۹۹۶ سفری به صنعا داشت. هیئت یهودی با مقامات یمنی در راس آنها با عبدالله صالح در چارچوب تلاش‌های صهیونیستی برای عادی سازی بین دولت یهود و یمن ملاقات کرد. هیئت یهودی از مقامات یمن خواست به حدود ۶۰ هزار اسرائیلی با تابعیت یمنی تابعیت اسرائیلی بدهد در میان آنها ۱۵ هزار تن تابعیت آمریکایی داشتند.

طبق این اسناد، هیئت یهودی در صنعا با شخصیت‌هایی مثل عبدالکرین الاریانی و علی مسحن الاحمر و مطهر المصری ملاقات داشت. همچنین این اسناد مشخص می‌کنند، سعید الزعابی، سفیر امارات در صنعا در یادداشتی برای وزارت خارجه کشورش در سال ۲۰۰۴ نوشته بود، عادی سازی یمنی و یهودی در قالب طرح‌های بزرگ‌تر است که آمریکا ترسیم می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha