• یکشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99072014410
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

هفته سلامت روان؛

چطور در روزهای کرونایی سلامت روان خود را حفظ کنیم؟

چطور در روزهای کرونایی سلامت روان خود را حفظ کنیم؟

ایسنا/اصفهان مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توجه به بزرگداشت هفته سلامت روان و شرایط پیش آمده در پاندمی کرونا که تهدیدی برای سلامت روان است، توصیه هایی ارائه کرد.

ناهید گرامیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شعار امسال روز جهانی سلامت روان که «سلامت روان برای همه: سرمایه گذاری بیشتر- دسترسی بیشتر، برای همه، همه جا» انتخاب شده است، اظهار کرد: هفته سلامت روان از ۱۸ مهر که روز جهانی آن است تا ۲۴ مهر ماه به منظور آگاهی بخشی جامعه گرامی داشته می شود.

وی در تعریف سلامت روان گفت: سلامت روان به معنای آرامش ذهنی، احساس خودکارامدی و خود توانمندی است؛ به عبارت دیگر بر اساس این تعریف کسی که بتواند از عهده شرایط زندگی خود به خوبی بر بیاید از سلامت روان برخوردار است. 

این پزشک با تاکید براینکه سلامت روان یکی از ابعاد سلامت است، تصریح کرد: کسی که بتواند ارتباطات مثبت با محیط برقرار و مشکلات پیرامون خود را به درستی رفع کند و از نظر شغلی و محیطی فرد مفیدی محسوب شود، دارای سلامت روان است.

گرامیان با بیان اینکه شرایط کرونا باعث تجربه اضطراب و نگرانی برای آحاد جامعه شده است، قدم اول برای مدیریت این شرایط را آگاهی مردم از طبیعی بودن این احساس اضطراب و نگرانی اعلام کرد و افزود: به دنبال آن لازم است رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی در زمینه‌های پیشگیری انجام شود. 

وی تاکید کرد: در شرایطی که ویروس کرونا موجب محدودیت های تردد شده، توصیه متخصصان این است که کمتر از منزل خارج شویم و این موضوع باعث بی حوصلگی و افسردگی در افراد می شود که برای غلبه بر آن چند راهکار ساده پیشنهاد می کنیم.

گرامیان ادامه داد: در قدم نخست، افراد باید در مورد احساس اضطراب و نگرانی خود با خانواده و دوستان نزدیک صحبت کنند که در این شرایط بهتر است از طریق فضای مجازی با نزدیکان خود صحبت و احساسات خود را بیان کنند.

به گفته مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان ناراحتی موجب این می شود که فرد از حس و حال دیگران باخبر شود و بفهمد که در این شرایط تنها نیست.

وی انجام فعالیت بدنی و ورزش را در مدیریت بهتر استرس و داشتن حس خوب ضروری دانست و گفت: افراد می توانند  با استفاده از برنامه های آموزشی موجود و یا برنامه های تلوزیون در منزل ورزش کنند.

گرامیان همچنین داشتن نظم در زندگی را در این شرایط کرونایی مهم و ضروری دانست و اظهار کرد: ساعت خواب و وعده‌های غذایی باید منظم و بر اساس برنامه باشد. در شرایطی که زمان افراد آزادتر باشد، گاهی بهم ریختگی در زندگی ایجاد می کند که باعث افزایش استرس و کاهش آستانه تحمل افراد می شود.

این پزشک اضافه کرد: در شرایط کرونایی از توجه به دو گروه سنی سالمندان و کودکان نباید غافل شویم. از ابتدای شیوع کرونا بسیار شنیدیم که این ویروس افراد سالمند را درگیر می کند و برای این گروه سنی پرخطر است، در این زمینه باید مراقب صحبت هایمان در حضور سالمندان باشیم.

گرامیان افزود: ضمن اینکه باید بیشتر مراقب این گروه سنی باشیم، اما از القای نگرانی بیشتر به آنها هم باید پرهیز کنیم. گروه دیگر هم کودکان هستند که گاهی نمی توانند حالت هیجانی خود را به خوبی کنترل کنند. با کودکان خود صحبت و زمینه های بازی را برای آنها فراهم کنید.

مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: در حضور کودکان اخبار بد و ناراحت کننده را مدام بازگو نکنید. کودکان منعکس کننده حالات هیجانی والدین هستند و در این زمینه بسیار مراقب باشید. در کل دنبال کردن اخبار بد حال همه را بد می کند و موجب کاهش آستانه تحمل و افزایش استرس افراد می شود، سعی کنید در حالیکه اطلاعات را از یک منبع  موثق می گیرید، اخبار ناراحت کننده را زیاد دنبال نکنید.

تغییر شرایط زندگی و استرس های ناشی از بیماری، تهدیدکننده سلامت جامعه

گرامیان یکی از اصلی ترین مسائل حال حاضر که تهدید کننده سلامت جامعه است را  تغییر شرایط زندگی و استرس های ناشی از بیماری عنوان کرد و گفت: شرایط زندگی تغییر کرده و از طرفی ترس ابتلا همه را نگران کرده است. توجه داشته باشید که برای رهایی از این حالات حتما کمک خواهی کنید و توصیه اکید ما ضمن دوری از ترس و استرس بی مورد، رعایت کامل و صحیح پروتکل های بهداشتی است.

وی توصیه کرد: افراد می توانند به نزدیک ترین مرکز جامع خدمات سلامت در محل زندگی خود مراجعه و یا از طریق تماس تلفنی با سامانه ۴۰۳۰ از مشاوران این مراکز مدخواهی کنند.

این پزشک تاکید کرد: حواسمان باشد، فرد مبتلا به کووید۱۹ تنها یک بیمار است که باید با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی مراقب پیشگیری از انتقال بیماری باشیم و نباید با انگ زدن به این بیماران آنها را از خود طرد کنیم. 

این پزشک افزود: در دوران پاندمی کرونا انجام مراسم سوگواری و با شرایط قبل مقایسه نیست و احتمال بروز عوارضی مانند سوگ پاتولوژیک برای خانواده ها وجود دارد، چراکه نمی توانند آن طور که می خواهند برای متوفی مراسم سوگ بگیرند. در این شرایط کارشناسان سلامت روان معاونت بهداشتی ضمن تماس با خانواده ها، حمایت های روانی اجتماعی برای این مورد را انجام می دهند.

گرامیان در توصیه ای دیگر به افراد در شرایط کرونایی، تصریح کرد: به دلیل اینکه در شرایط حال حاضر، سلامت روان هم درگیر است باید شرایط زندگی را متناسب کنیم و از شیوه زندگی سالم مملو از میوه و سبزیجات تازه، انجام ورزش و داشتن ارتباطات از مسیر امن غافل نشو یم و مراقب گروه های حساس همچون سالمندان و کودکان باشیم.

مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تشریح فعالیت های گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد، اظهار کرد: این گروه شامل مراقبان سلامت در حوزه های شهری و بهورز در مراکز روستایی است که به همراه پزشک مرکز و کارشناس سلامت روان فعالیت هایی مربوط به خدمات پیشگیری در راستای آموزش و توانمندسازی جامعه و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را انجام می دهند.

گرامیان آموزش های ویژه این مرکز را از طریق آموزش مهارت های فرزند پروری ویژه والدین ۲ تا ۱۲ ساله،آموزش نوجوان سالم ویژه والدین ۱۲ تا ۱۷سال، آموزش مهارت های زندگی با تاکید بر  مدیریت هیجان های زندگی و مدیریت استرس و برقراری ارتباط سالم ویژه کودکان و بزرگسالان و آموزش های خودمراقبتی عنوان کرد.

وی افزود: در این مجموعه ها والدین یاد می گیرند چطور با فرزندان خود رفتار کنند. تقویت رفتارهای مثبت و مدیریت رفتارهای منفی ارائه می شود.

این پزشک بخش دیگری از فعالیت های این مرکز را مختص افراد دارای اختلال روان و خانواده های آنها اعلام کرد و گفت: برای این گروه بسته خودمراقبتی تعریف شده که علایم بیماری افسردگی و چگونگی مدیریت و غلبه بر آن آموزش داده می شود. در این بسته در مورد اختلالات افسردگی، خواب و سوء مصرف مواد آموزش هایی تنظیم شده است.

گرامیان با بیان اینکه محتوای آموزشی بسته های خود مراقبتی ابزار بسیار جدی در راستای پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانپزشکی، مدیریت بهتر بیماری ها و پیشگیری ار عوارض و آسیب های اجتماعی است، شناسایی به موقع موارد مبتلا را از دیگر  فعالیت های مرکز اعلام کرد.

وی ادامه داد: در حیطه روان شناسی برنامه تشخیص و مراقبت اختلالات شایع روانپزشکی را داریم که شامل غربالگری و شناسایی به موقع بیماری هاست و برای گروه های سنی مختلف از طریق پرسشنامه و با مراجعه به مراکز انجام می شود و در صورت شناسایی از طریق ارجاع به پزشک، ارائه خدمات درمانی و ورژانس های روان انجام می شود.

مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تشخیص و مداخلات درمانی مصرف دخانیات بخش دیگری از فعالیت های مرکز است، تصریح کرد: اختلالات مصرف دخانیات، الکل و مواد مختص گروه های سنی ۱۵ تا ۶۰ سال به صورت غربالگری اولیه در مراکز انجام می شود و اگر شخصی سابقه مصرف در سه ماه گذشته  داشته باشد، غربالگری تکمیلی انجام و مداخلات درمانی و روانپزشکی انجام می شود. علاوه بر آن آشنایی و آموزش خانواده ها هم مدنظر است.

گرامیان تاکید کرد: در حوزه اجتماعی نیز با بخش برنامه کنترل خشونت خانگی شامل کودک آزاری و همسر آزاری ضمن شناسایی موارد، حمایت های لازم انجام می شود و پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی بیشتر از طریق جذب همکاری های برون بخشی با دیگر سازمان ها را در برمی گیرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha