• یکشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99072014524
  • منبع : نمایندگی قزوین

یک مسئول:

اقتصاد دانش‌بنیان حول محصول دانش‌بنیان می‌چرخد

اقتصاد دانش‌بنیان حول محصول دانش‌بنیان می‌چرخد

ایسنا/قزوین سرپرست اداره فنی و تخصصی پارک علم و فناوری قزوین گفت: اقتصاد دانش‌بنیان حول محصول دانش‌بنیان می‌چرخد چون اگر محصول دانش‌بنیان باشد ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند و این ارزش‌افزوده چیزی است که در اقتصاد دانش‌بنیان به دنبال آن هستند. فوق لیسانس

مهدی ملایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس قانون به شرکت‌هایی دانش‌بنیان گفته می‌شود که محصولشان دانش‌بنیان بوده و به لحاظ فناوری در دسته هایتک یا مدیوم هایتک باشند.

وی در خصوص تعریف اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد: در دنیا گفته می‌شود اقتصاد دانش‌بنیان حول محصول دانش‌بنیان می‌چرخد چون اگر محصول دانش‌بنیان باشد ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند و این ارزش‌افزوده چیزی است که در اقتصاد دانش‌بنیان به دنبال آن هستند.

سرپرست اداره فنی و تخصصی پارک علم و فناوری قزوین بیان کرد: البته تعریف دیگری نیز وجود دارد و آن اقتصاد مبتنی بر نوآوری است، این اقتصاد الزام ندارد که محصول حتماً دانش‌بنیان باشد اما الزام دارد که روش‌ها نوآورانه باشد که در حدود سه سال اخیر با نام صنایع خلاق توسط معاونت علمی تحت پوشش قرار گرفته شده است.

وی بیان کرد: این صنایع آن‌هایی هستند که محصول دانش‌بنیان ندارند اما از راهکارهای نوآورانه برای پیشبرد اقتصاد استفاده می‌کنند چون از این ابزارها استفاده می‌کنند شامل ارزش‌افزوده می‌شوند.

ملایی اشاره کرد: فرض کنیم در فروش، ارائه خدمت یا تجاری‌سازی خود یک نوآوری خاصی دارند، برای مثال یک شرکت تاکسی اینترنتی دانش خاصی ندارد اما راهکاری ارائه کرده است که به سهولت به تاکسی برسیم و این یک نوآوری است و به این شرکت‌ها، شرکت‌های خلاق می‌گویند.

وی تصریح کرد: تعاریف اقتصاد دانش‌بنیان مختلف است اما اقتصادی که موتور محرکه آن دانش باشد اقتصاد دانش‌بنیان است؛ مثلاً موتور محرکه یک کسب‌وکار این باشد که چیپس و پفک تولید کرده و بفروشد، همچنین ممکن است شرکتی دیگر اقتصادش در سطح روز دنیا باشد و مواد نانو تولید کند. اگر موتور محرکه یک اقتصاد مبتنی بر دانش باشد آن اقتصاد، دانش‌بنیان می‌شود.

این دانش آموخته مخابرات میدان خاطرنشان کرد: برخی هم دانش‌بنیان بودن را منوط به محصول خاص و یا فنی می‌کنند و اقتصاد دانش‌بنیان را فناورانه می‌بینند. آن چیزی که در اقتصاد دانش‌بنیان مصطلح است «فناوری» است. فناوری آن چیزی است که از دل تحقیق و توسعه بیرون می‌آید و دانشمندان کار تحقیقاتی انجام می‌دهند، اما نوآوری محصول ایده‌های نوآورانه است.

وی افزود: یک مشکل در فضا وجود داشت که فضانوردان وقتی می‌خواستند مطلبی را یادداشت کنند جوهر خودکار نمی‌نوشت، پس از مدت‌ها تحقیق و توسعه برای یافتن جوهر خاص که قابلیت نوشتن روی کاغذ در فضا را داشته باشد روس‌ها به‌جای اینکه از خودکار استفاده کنند از مداد استفاده کردند، روس‌ها کار دانشی انجام ندادند اما از نوآوری استفاده کردند؛ در واقع می‌خواستم با این مثال فرق بین نوآوری و فناوری را روشن کنم.

دانش باید نیاز ما را برطرف کند

ملایی تأکید کرد: دانشی ارزش دارد که نیاز ما را برطرف کند هرچند دانش سطح دهم باشد، دانش‌بنیان محسوب می‌شود و بهتر است آن را استفاده کنیم. مشکل ما با مقالات علمی این است که مقالات ما در سطح تراز یک است و کشورهای دیگر آن را استفاده می‌کنند و در واقع ما مقاله صادر می‌کنیم. به نظرم ایرادی ندارد دانشی که ما داریم سطح دهم باشد مهم آن است که نیاز ما را برطرف کند.

وی عنوان کرد: بومی بودن دانش مهم است یعنی دانش‌بنیان بودن جنبه بومی هم دارد، باید بدانیم چه دانشی نیاز ما را جواب می‌دهد آیا دانش سطح بالا جوابگوی ما است و یا دانش‌های سطح ۲ و ۳ جواب ما را می‌دهد، این نیست که هایتک‌ترین دانش را استفاده کنیم تا نیازهای روزمره و اقتصاد خود را برطرف کنیم.

این کارشناس ارشد مخابرات میدان بیان کرد: شاخصه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان زیاد است ولی ۲ مورد کلی وجود دارد، معاونت علمی در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان شاخصه «محصول» را مطرح می‌کند، اگر شما بخواهید شرکت خود را در معاونت علمی دانش‌بنیان کنید باید محصول بررسی شود که در حد هایتک یا مدیوم هایتک باشد و از فناوری بالایی استفاده کرده باشد.

وی افزود: پارک‌های علم و فناوری شاخصه خود را تقلیل دادند و شرکت‌هایی که فناوری معمولی دارند را می‌توانند حمایت و پذیرش کنند و نیاز نیست محصول هایتک داشته باشند بلکه کسب‌وکار آن‌ها باید نوآوری داشته باشد.

ملایی با اعلام اینکه در پارک قزوین حدود ۶۰ درصد شرکت‌ها دارای فناوری بالا و بقیه دارای نوآوری هستند، گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه نوآوری شاخه صنایع خلاق را ایجاد کرده که خلأ را پر می‌کند، ممکن است شرکت دانش‌بنیان نباشد اما در صنایع خلاق از یکسری حمایت‌ها استفاده کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha